• mamaleona

vanligt att tonåringar har ofta huvudvärk?

Tjejen är 15år. Ofta klagas de på huvudvärk, magont, lungont o allt möjligt. Huvudvärk dock oftast. Har besökt ögonläkare o läkare, allt ok. Är rätt vanligt sägs det att tonåringar ofta har huvudvärk, är det så tycker ni? Ok, dom sover för lite, äter för dåligt o stressar med 77 järnn i elden (fotboll,, jobb, kompisar, pojkvänner osv), undrar ändå hur vanligt det riktigt är att tonåringar ofta klagar på ont i huvudet?

• Svar på tråden vanligt att tonåringar har ofta huvudvärk?
  • Siriva

Som jag förstått det är det ofta ett tecken på stress som tar sig sådana uttryck.

Det är det som vi brukar kalla växtvärk. Små barn har ont i benen. lite äldre barn får ont i magen och tonåringar får ont i huvudet.

Min kusin hade mycket problem med det när hon var i tonåren.

Försök att prata lite om stress och så. Det behöver inte vara sådant som vi oftast förknippar med stressfaktorer som tonåringarna tycker alstrar stress.

• Koloraturell

Har hon mycket att göra så låter det som stress helt klart, gå en stressa ner-kurs ihop! Ta bort det som hon tycker är "sådär" kul att göra på fritiden.

Kolla hennes tänder? Huvudvärk kan vara ett tecken på att hon behöver tandställning eller gnisslar tänder i sömnen.

Och en grej som jag har märkt är att tonårstjejer äter för lite och för dåligt! En sallad i skolan, en halv macka när dom kommer hem, lite godis däremellan....

• Majsan70

Mat o dryck glöms gärna bort har jag märkt och det resulterar alltid i huvudvärk på min tjej. Sonen äter o dricker bra o har sällan huvudvärk.
    Så när dottern klagar skickar jag henne altid att dricka o kanske ta en frukt eller en macka först. Oftast hjälper det!

• index

Jag hade i princip alltid ont i huvudet när jag var yngre, ialla fall när någon frågade. Precis som att små barn centrerar sina plågor till buken tror jag att barn i tonåren gör det med huvudet. Mår man dåligt över något annat men säger att man har ont i huvudet kan man gå och lägga sig och får vara i fred.

Jag menar inte att hon inte har ont, smärta är en subjektiv känsla. Något är det säkert, men det beror kanske inte på huvudvärk.

• Ciliaja

Jag vet många av mina kompsar som ganska ofta har de.. Själv har jag aldrig haft de, undrar lite hur de känns men vet att jag ska vara tacksam, då är jag även en ganska stressad person.

• anna klara

Min dotter som är 20 nu, hade väldigt ofta ont i huvudet när hon gick i mellanstadiet. Tror det berodde mycket på stress och hög ljud volym i skolan.

Det har iaf gått över nu.

• solgumman

Våran 15-åring har ofta ont i huvudet. Jag tror att han dricker för lite. Han har sagt att hans kiss är ganska mörkt.

• Sweetc

Jag är själv 15 år. Senast iag var jag nere på vårdcentralen och kollade min huvudvärk. Har varit hemma från skolan nu en vecka pg.a. detta. Och det är inte första gången heller, min huvudvärk har varit lite av och till hela termin i stortsett. Men nu den senaste veckan har det bivit värre. Har även haft mycket ont i halsen och resten av kroppen. Utan någon egentlig feber...
    Anledningen till att jag har min huvudvärk är troligen för jag har för dåligt blodvärde, dåligt brodtryck och är ganska så stressad. Vi kollade mitt blodtryck idag och det låg på 90-40 och som 15 åring ska man ligga mellan 120-80. Sedan gjorde vi lite blodprover osv för andra grejer. Så har troligtvis någonting annat också.

Men är ni oroliga eller bara funderar kolla barnets (tonåringens) blodtryck och kolla även migrän. Det ligger i min släkt, så jag ska troligtvis få testa en tablett och se om det hjälper... Det är 18 års gräns men skulle kanske få testa...
    Be om att få göra blodprover och kolla om det finns tillräckligt med järn osv i blodet. Tror de väger tungt i huvudvärken... Annars kanske han/hon sover för lite? Eller har dålig syn? Tycker man ska kolla allting på samma gång... Som jag ;)

• typexempel
    mamaleona skrev 2009-10-05 14:04:18 följande:
    Tjejen är 15år. Ofta klagas de på huvudvärk, magont, lungont o allt möjligt. Huvudvärk dock oftast. Har besökt ögonläkare o läkare, allt ok. Är rätt vanligt sägs det att tonåringar ofta har huvudvärk, är det så tycker ni? Ok, dom sover för lite, äter för dåligt o stressar med 77 järnn i elden (fotboll,, jobb, kompisar, pojkvänner osv), undrar ändå hur vanligt det riktigt är att tonåringar ofta klagar på ont i huvudet?
    Jag är 22, jag har huvudvärk nästan dagligen, värst är det på morgonen eller strax innan jag ska gå och lägga mig, kan inte slappna av riktigt heller, ena sekunden är jag klarvaken och andra har jag somnat, inget mellanting där man känner att man sakta somnar in. Ont i lungorna, knappt någon aptit, dock får jag i mig massor med energidrycker, kaffe med mera, men mat skjuter jag gärna på.

Var likadant när jag var tonåring, försvann en period men har kommit tillbaka, tror det är stressrelaterat.
  • melamikaela

Jag hade mycket huvudvärk när jag gick 7 -9, fick göra diverse prover och m-röntgen på huvudet, för att kolla så det inte var något med lillhjärnan eller liknande, då jag fick suddigt synfält och blev yr till och från. Men det var inga problem, visade sig att det berodde på stress, oro och ångest. Knaprade i princip värktabletter varje dag. Tror det är stressrelaterat.

• Jag kom inte på något bättre

jag har/hade ofta ont i huvudet, även om jag sov bra och inte stressade.
    Jag hade migrän (hela köret med kräkningar dålig syn, och kraftig huvudvärk) ca 4 gånger i månaden också. Nu har jag dock bara ont i huvudet.

• lövet2

Jag hade huvudvärk varenda dag i 8:an, och mina flickor har också haft mycket huvudvärk när de kommit i puberteten. Jag tror att det har mycket med hormoner att göra ...

Live - grow stronger - fight another day!
  • bbananas

jag är själv 15 år, och hade ofta ont i huvudet, väldigt ofta.
    Sen gick jag till vårdcentralen, och dom frågade mig om det fanns en chans att jag kunde vara gravid, så visade det sig att jag var med barn.
    Kolla upp det.

Svar på tråden vanligt att tonåringar har ofta huvudvärk?