• CloudBerry the 1st

Anmäla eller inte anmäla? (soc)

Tänk att du var med om följande scenario:

Du får en dag reda på att en vän eller släkting agar sina barn i princip dagligen. Aga som i att dra i örat, knäppa på fingarna och dra i håret när de gör något fel.
    Du har sagt vad du tycker men de bryr sig inte utan fortsätter med sin uppfostran

Hur skulle du göra i detta fall? Anmäla till soc eller inte anmäla till soc?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Anmäla eller inte anmäla? (soc)
  • SaramedM

CloudBerry the 1st skrev 2009-10-09 08:53:39 följande:

Jag håller med dig men samtidigt är det ju bättre att agera på det sätt som Decnet sa än att inte agera alls.Glömde nämna åldern i ts, 0-5 år.
    ja helt klart men att anmälla är ändå det bästa samtidigt som man inför de barn som blir utsatta gör klart att detta är inte ok
  • Decnet
    SaramedM skrev 2009-10-09 08:50:08 följande:
    CloudBerry the 1st skrev 2009-10-09 08:49:23 följande:
    Det tror inte jag, det man ser av sånt här brukar vara toppen på isberget
    Ja, men ändå.. vad tror du socialen egentligen går in och bedömmer?

Efter att min son indirekt misshandlades av sin mamma genom att hon helt enkelt antingen var medvetslös av preparat eller alkohol så var "tydligen" socialen inblandad under myyyycket lång tid.. Det slöt med att jag åkte ned och hämtade honom själv och handlade därefter... socialen och fall där ungar far illa litar jag piss och inget på.. Jag har sett dom "värdelösa sidorna" hos socialen och på den tid det tar att sitta i telefonkö till deras reception har jag förmodligen lyckats lösa beskymmret...

so why bother..

Folk tror i allmänhet att socialen är så jävla mäktiga på ett eller annat sätt, men dom kan skit och inget, och något som dom är bra på, är att komma som amatörfackmän och rota runt i folks familjer och dessutom göra sakfrågan värre för alla parter än den redan är..

Men det är juh "min" erfarenhet av dom.. Det finns säkert praktexemplar också inom socialen som sköter sina åtaganden på bästa möjliga sätt, men tack men nej tack för min del..
  • Funderingar

Socialtjänsten kan ju faktiskt erbjuda den här familjen alternativ. Dels ska sådant uppmärksammas för barnens skull och dels så kan familjen få hjälp i hur de kan agera annorlunda. Få andra "verktyg" eller vad man ska säga. Och socialtjänsten är till för att skydda barnen, om det behövs.

• Fiyali
    Decnet skrev 2009-10-09 08:46:45 följande:
    CloudBerry the 1st skrev 2009-10-09 08:41:23 följande: Ha ha.. hmm.. (Skulle vilja se en av mina släktingar vilja göra så i närheten av mig då jag avskyr allt som har med våld mot barn att göra) Men jag anser fortfarande att jag som känner min släkting bra mycket "bättre" än någon social som kommer träffa familjen under några enstaka effektiva timmar för undersökning och göra bedömning därefter och om det så krävs att jag själv skall ta ungen under mina vingar för stunden tills mina släktingar är införstådda i att dom hamnar i bra mycket värre trubbel än nån jevla social om jag märker fler "öron-dragningar" eller fysisk våld mot ungarna.. Om inte annat hade jag väl kört öga för öga fast tio ggr värre på dom.. har jag sett att ungen blir dragen i öronen hade jag förmodligen släpat runt dom i öronen under en dag bara för att poängtera att det gör jävligt ont.. Slår dom ungarna på fingrarna hade jag inte varit sen med att leka den gamla gutniska leken vars går ut på att slå på varandras händer tills dom bokstavligen är så svullna att man inte kan böja fingrarna längre.. (Den har jag aldrig förlorat i än så länge) Och märker jag att dom drar i håren så visst fan kan jag agera grottman och göra exact densamme bara för att poängtera att "det gör ont, även på små barn".. Men nej.. Inte anmält..
    Det där är jävligt effektivt, men barnen då? De är kanske i behov av någon terapi för att inte själv "bli rädda för att göra fel", eller "göra likadant när de själva får barn". Men stor poäng för att ge de samma medecin tillbaka :)
  • Fiyali
    Decnet skrev 2009-10-09 08:56:13 följande:
    Ja, men ändå.. vad tror du socialen egentligen går in och bedömmer? Efter att min son indirekt misshandlades av sin mamma genom att hon helt enkelt antingen var medvetslös av preparat eller alkohol så var "tydligen" socialen inblandad under myyyycket lång tid.. Det slöt med att jag åkte ned och hämtade honom själv och handlade därefter... socialen och fall där ungar far illa litar jag piss och inget på.. Jag har sett dom "värdelösa sidorna" hos socialen och på den tid det tar att sitta i telefonkö till deras reception har jag förmodligen lyckats lösa beskymmret... so why bother.. Folk tror i allmänhet att socialen är så jävla mäktiga på ett eller annat sätt, men dom kan skit och inget, och något som dom är bra på, är att komma som amatörfackmän och rota runt i folks familjer och dessutom göra sakfrågan värre för alla parter än den redan är.. Men det är juh "min" erfarenhet av dom.. Det finns säkert praktexemplar också inom socialen som sköter sina åtaganden på bästa möjliga sätt, men tack men nej tack för min del..
    Jag har ungefär samma situation. Under ett halvår utredde de min dotters pappa, han kom med urinprovs tester varannan vecka etc etc. Till slut la de ner utredningen och ansåg att han kanske behövde gå en föräldrakurs för att bli "tryggare" i sin faders roll. Men en månad senare när jag fick en ond aning, och åkte dit, under förevändning att jag ville träffa henne lite snabbt, var han hög som ett hus på valium och stessar, vilket sluta med att han knäckte mitt finger och skar upp min hand med en plastbit innan vi kom därifrån (jag och min dotter). Ringde till sociala jouren, de sa att jag var tvungen att skaffa "bevis" för att han var påverkad, annars kunde jag inte göra någonting. VAFAN, gå dit och ta en titt på snubben!?
    Hela utredningen slutade med att socialen skrev till familjerätten att jag borde ha ensam vårdnad, vilket i sig var BRA, men för att nå dit, krävdes det att min dotters pappas flickvän berättade att han tagit droger när hennes dotter var där, att han sparkade in huvudet på sin "sambo", samt åkte in för väpnat rån för andra gången. Happy SOCIAL!
  • mamma till 2 frön

Finns inte nätverkslag?? Effektivt där man samlar familj, släkt, vänner eller andra och pratar. Drivs i min kommun av socialförvaltningen.

• Tettan
    krabbanoss skrev 2009-10-08 22:36:21 följande:
    CloudBerry the 1st skrev 2009-10-08 22:22:50 följande:
    Jag tror ärligt att jag skulle försöka få dem att fatta, verkligen försöka få dem att fatta!! Ibland kanske man måste använda samma språk! Men, detta är ju som sagt en hypotetisk fråga, och besvaras med tanke på TS, dvs att det var vänner/anhöriga. Jag förutsätter också att jag har full koll på vad som sker, och inte sker när det gäller agan.
    Håller med. Och skulle vännen fortfarande inte lyssna så skulle jag blanda in fler personer att hjälpa mig få vännen att förstå hur fel det är. Vännens familj, andra gemensamma vänner... Tillsammans kunde vi hjälpa vännen att få rätsida på problemet...

Jag har en vän som under en tid kallade sina barn för "djävla horunge", " är du helt tom i skallen" etc. Men hon bar aldrig hand på dem. Jag var på vippen att anmäla, sedan flyttade hon och började ett nytt liv någon annanstans och pluggade. Då började hon må mycket bättre och blev mycket mer harmonisk både i sig själv och med sina barn. Idag är barnen stora (tonåringar) och gulligare ungar finns inte. Och hon är en underbar mamma till sina barn. Och hon har hela tiden burit bördan själv, så det kanske inte är så konstigt att hon var utsliten och inte orkade under en tid. Men med lite hjälp från vänner och familj så tog hon sig igenom den jobbiga tiden.
  • Manchester

Om det inte hjälpte att prata skulle jag först be andra vänner och släktingar om hjälp. Kanske funkar det bättre om vi är många som säger samma sak? Funkade inte det heller skulle jag anmäla. Det är väl inte så kul att anmäla någon man känner, men barnen är viktigare.

• whitestar

Jag hade nog anmält till soc.
    Att försöka motverka våld med våld är inget jag tror på..o vad lär det barnen??

• Tettan
    whitestar skrev 2009-10-11 15:32:01 följande:
    Jag hade nog anmält till soc. Att försöka motverka våld med våld är inget jag tror på..o vad lär det barnen??
    Nej inte våld mot våld, men kanske hjälp med avlastning, stöttning och andra åtgärder som man som vän och familj kan ställa upp med?
  • Auroratiger

Självklart anmäla. De bryter mot lagen, och dessutom anser jag att barnaga är en systematisk kränkning som inte borde förekomma. (Det tycker jag om en del andra "uppfostringsmetoder" också, men de är inte olagliga...)

Svar på tråden Anmäla eller inte anmäla? (soc)