Decnet skrev 2009-10-09 08:56:13 följande:
Ja, men ändå.. vad tror du socialen egentligen går in och bedömmer? Efter att min son indirekt misshandlades av sin mamma genom att hon helt enkelt antingen var medvetslös av preparat eller alkohol så var "tydligen" socialen inblandad under myyyycket lång tid.. Det slöt med att jag åkte ned och hämtade honom själv och handlade därefter... socialen och fall där ungar far illa litar jag piss och inget på.. Jag har sett dom "värdelösa sidorna" hos socialen och på den tid det tar att sitta i telefonkö till deras reception har jag förmodligen lyckats lösa beskymmret... so why bother.. Folk tror i allmänhet att socialen är så jävla mäktiga på ett eller annat sätt, men dom kan skit och inget, och något som dom är bra på, är att komma som amatörfackmän och rota runt i folks familjer och dessutom göra sakfrågan värre för alla parter än den redan är.. Men det är juh "min" erfarenhet av dom.. Det finns säkert praktexemplar också inom socialen som sköter sina åtaganden på bästa möjliga sätt, men tack men nej tack för min del..
Jag har ungefär samma situation. Under ett halvår utredde de min dotters pappa, han kom med urinprovs tester varannan vecka etc etc. Till slut la de ner utredningen och ansåg att han kanske behövde gå en föräldrakurs för att bli "tryggare" i sin faders roll. Men en månad senare när jag fick en ond aning, och åkte dit, under förevändning att jag ville träffa henne lite snabbt, var han hög som ett hus på valium och stessar, vilket sluta med att han knäckte mitt finger och skar upp min hand med en plastbit innan vi kom därifrån (jag och min dotter). Ringde till sociala jouren, de sa att jag var tvungen att skaffa "bevis" för att han var påverkad, annars kunde jag inte göra någonting. VAFAN, gå dit och ta en titt på snubben!?
Hela utredningen slutade med att socialen skrev till familjerätten att jag borde ha ensam vårdnad, vilket i sig var BRA, men för att nå dit, krävdes det att min dotters pappas flickvän berättade att han tagit droger när hennes dotter var där, att han sparkade in huvudet på sin "sambo", samt åkte in för väpnat rån för andra gången. Happy SOCIAL!