• myrstacken

Ni som får Vårdandsbidrag. Hur försörjer ni er?

Det räcker ju sällan långt med 3000 kr skattefritt när man är förälder. Har era respektive mycket högavlönade jobb eller bor ni billigt?

Jobbar ni extra eller får ni lån?

• Svar på tråden Ni som får Vårdandsbidrag. Hur försörjer ni er?
  • ump

Maken har en lön vi klarar oss på, men jag jobbar extra ibland för att dryga ut kassan lite och för att jag tycker det är kul.

• inkka

längtar och väntar skrev 2009-12-13 07:48:15 följande:

Nej DU har inte det här behovet.. Vi har ett huslån på 2,3 milj, älskar att resa och kommer fortsätta med det när vi får barn. Fast dock lockar inte Thailand, däremot USA och Australien.. Gå till frissan varannan månad, det är väl rätt normalt? Mitt hår skulle se ut som en risbuske annars! Jag vill helst gå var 5-6 vecka, men hinner inte med det! Vårt kommande barn kommer vara hemma minst 1,5 år. Sen kommer vi båda jobba heltid igen (kommer dela på föräldraledigheten, inte rakt av men nästan). Jag är även i behov av vuxenkontakt och känner inte att jag som kvinna ska gå hemma bara för att.
    JAG kan ju bara utgå från mig själv. Det du radar upp är självklart helt normalt. Men, OM ni skulle känna att det var viktigt för er att ha era barn hemma lite längre så skulle det gå... Fast, det är klart, resorna kanske får vänta... Och håret kommer se ut som skit ;)
  • längtar och väntar

Jag tycker det är viktigt att även vi som föräldrar trivs.. Jag skulle inte trivas med mig själv om mitt hår såg ut som en risbuske t.ex... Jag tycker inte man kan ge upp allt för att man får familj! Jag jobbar dessutom som lärare så våra barn kommer vara hemma alla lov, alltid.

inkka skrev 2009-12-18 22:31:42 följande:
    längtar och väntar skrev 2009-12-13 07:48:15 följande: JAG kan ju bara utgå från mig själv. Det du radar upp är självklart helt normalt. Men, OM ni skulle känna att det var viktigt för er att ha era barn hemma lite längre så skulle det gå... Fast, det är klart, resorna kanske får vänta... Och håret kommer se ut som skit ;)
  • inkka

längtar och väntar skrev 2009-12-18 23:07:24 följande:

Jag tycker det är viktigt att även vi som föräldrar trivs.. Jag skulle inte trivas med mig själv om mitt hår såg ut som en risbuske t.ex... Jag tycker inte man kan ge upp allt för att man får familj! Jag jobbar dessutom som lärare så våra barn kommer vara hemma alla lov, alltid.
    Jag tycker inte ni gör fel på något sätt. Jag skulle inte alls trivas med att slitas från mitt barn tidigt. Och jag vet att det är mer ovanligt att prioritera så som vi gjort. Det är du som är den "normala" här. Så du får inte ta illa vid dig. Jag skulle inte vilja säga jag gett upp allt... Men, jag prioriterar helt annorlunda nu än innan vi fick barn. Vi har valt att fokusera helt på vår familj. Och jag har inga problem att sätta barnen framför mig själv.

Anledningen att jag skrev det första var att jag vill få folk att se att man faktiskt KAN vara hemma längre om man VILL. Många påstår att de vill vara hemma men inte kan... Det var bara det

Mitt hår är fruktansvärt risigt förresten. Får ta och prioritera ett besök hos frissan. Andra gången i mitt liv som jag klipper mig hos ett proffs i så fall... Så det kan jag nog få unna mig ;)
  • längtar och väntar

Men vad då att jag slits från mitt barn tidigt? Pappan då? Jag kommer vara hemma lite mer än ett år, sen ska vi dela på ledigheten.. Tycker pappan ska vara hemma också.. Mamman har inte ensamrätt på barnet..

Vi kommer fokusera på vår familj också ÄVEN om vi vill fortsätta resa. Planerar t.ex. att resa til USA 2011 då vårt barn kommer vara under året..

Jag tycker det är viktigt att inte glömma bort sig själv eller sin partner!

inkka skrev 2009-12-18 23:31:34 följande:
    längtar och väntar skrev 2009-12-18 23:07:24 följande: Jag tycker inte ni gör fel på något sätt. Jag skulle inte alls trivas med att slitas från mitt barn tidigt. Och jag vet att det är mer ovanligt att prioritera så som vi gjort. Det är du som är den "normala" här. Så du får inte ta illa vid dig. Jag skulle inte vilja säga jag gett upp allt... Men, jag prioriterar helt annorlunda nu än innan vi fick barn. Vi har valt att fokusera helt på vår familj. Och jag har inga problem att sätta barnen framför mig själv. Anledningen att jag skrev det första var att jag vill få folk att se att man faktiskt KAN vara hemma längre om man VILL. Många påstår att de vill vara hemma men inte kan... Det var bara det Mitt hår är fruktansvärt risigt förresten. Får ta och prioritera ett besök hos frissan. Andra gången i mitt liv som jag klipper mig hos ett proffs i så fall... Så det kan jag nog få unna mig ;)
  • RosaNapp

Har dubbelt vårdnadsbidrag, bor billigt och maken jobbar heltid. Vi har aldrig varit några utsvävare, lever billigt och har tagit det här beslutet att barnen ska kunna vara hemma så länge som möjligt.

• Rulltrappa

jag jobbar bara kvällar och helger, ca 100 timmar månad, brukar landa på 11-12000 efter skatt.

• Rulltrappa

anledningen till att vi får vårdnadsbidrag är f ö att vi har ett barn som inte har rätt till barnomsorg. har liksom inte så mycket val.

• längtar och väntar

Varför har inte ert barn rätt till barnomsorg?

Rulltrappa skrev 2009-12-19 00:11:47 följande:
    anledningen till att vi får vårdnadsbidrag är f ö att vi har ett barn som inte har rätt till barnomsorg. har liksom inte så mycket val.
  • Rulltrappa

längtar och väntar skrev 2009-12-19 00:12:48 följande:

Varför har inte ert barn rätt till barnomsorg?
    för att ena föräldern varken yrkesarbetar, studerar eller är arbetssökande.
  • längtar och väntar

ok, då är jag med.

Rulltrappa skrev 2009-12-19 00:19:52 följande:
    längtar och väntar skrev 2009-12-19 00:12:48 följande: för att ena föräldern varken yrkesarbetar, studerar eller är arbetssökande.
  • Queenie70

Vi har delat upp arbetandet härhemma. Jag jobbar, halva torsdagen, samt fredag lördag och Söndag. Sambon jobbar Måndag, tisdag, onsdag och halva Torsdagen. Sen får vi bidraget på toppen. Vi jobbar alltså båda ca 75%.

• Queenie70

Kan tillägga att i och med att jag jobbar mest helger, så får jag ut en normal heltidslön ändå, ca 19500 i månaden. Så själva bidraget är mer en bonus.

• inkka

längtar och väntar skrev 2009-12-18 23:33:58 följande:

Men vad då att jag slits från mitt barn tidigt? Pappan då? Jag kommer vara hemma lite mer än ett år, sen ska vi dela på ledigheten.. Tycker pappan ska vara hemma också.. Mamman har inte ensamrätt på barnet.. Vi kommer fokusera på vår familj också ÄVEN om vi vill fortsätta resa. Planerar t.ex. att resa til USA 2011 då vårt barn kommer vara under året.. Jag tycker det är viktigt att inte glömma bort sig själv eller sin partner!
    JAG skulle känna det som att "slitas" från mitt barn. Du har en annan syn på det och kanske har lättare att lita på att andra (då menar jag förskolepersonal, inte pappan, honom bör man väl lita fullt på) tar hand om det viktigaste du har på ett bra sätt. Med vårt första barn började jag jobba när hon var 8 månader. Det funkade, men det kändes inte optimalt. Klart pappan är jätteviktig, och det är kanoners om han också har möjlighet att vara hemma mycket med barnen i vardagen. Min man jobbar på sjön, och kommer alltid att vara hemma mycket. Dock har han inte tagit ut så mycket föräldraledighet. Han har vederlag när han är hemma, så han behöver inte utnyttja fp-dagar, han är hemma ändå. (Och han kommer nog vara hemma mer med barnen under deras uppväxt än jag, som troligen kommer jobba om några år).

Känns som du VILL störa dig på vad jag skriver. Jag vill inte alls att du ska känna dig utsatt på något sätt. Du är så kvick att försvara dig. Du får försöka förstå att vi som väljer att ha barnen hemma länge OFTA blir påhoppade av föräldrar som valt att göra så som de flesta andra (alltså använda sig av förskola). Alla får göra det som känns bäst för dem. Alla barn är olika och har olika behov. Lyssnar man på sina barn och sin egen magkänsla går det fint. Den här frågan ligger under "hemmaföräldrar". Inte är det väl konstigt om en hemmaförälder vill stötta andra som VILL vara hemma lite längre än vanligt?
  • längtar och väntar

Jag stör mig inte på det du skriver, inte alls, då har du missuppfattat. Jag är bara så trött att vi mammor som inte är hemma i flera år får sura miner från alla andra.. För oss i familjen är det viktigt att kunna fortsätta resa t.ex. Jag reste aldrig som barn, vi hade inte råd, men nu sen jag börjat tjäna egna pengar så har jag rest minst en gång varje år (förra året blev det dock 2 resor, och i år 3 resor).

inkka skrev 2009-12-19 16:59:31 följande:
    längtar och väntar skrev 2009-12-18 23:33:58 följande: JAG skulle känna det som att "slitas" från mitt barn. Du har en annan syn på det och kanske har lättare att lita på att andra (då menar jag förskolepersonal, inte pappan, honom bör man väl lita fullt på) tar hand om det viktigaste du har på ett bra sätt. Med vårt första barn började jag jobba när hon var 8 månader. Det funkade, men det kändes inte optimalt. Klart pappan är jätteviktig, och det är kanoners om han också har möjlighet att vara hemma mycket med barnen i vardagen. Min man jobbar på sjön, och kommer alltid att vara hemma mycket. Dock har han inte tagit ut så mycket föräldraledighet. Han har vederlag när han är hemma, så han behöver inte utnyttja fp-dagar, han är hemma ändå. (Och han kommer nog vara hemma mer med barnen under deras uppväxt än jag, som troligen kommer jobba om några år). Känns som du VILL störa dig på vad jag skriver. Jag vill inte alls att du ska känna dig utsatt på något sätt. Du är så kvick att försvara dig. Du får försöka förstå att vi som väljer att ha barnen hemma länge OFTA blir påhoppade av föräldrar som valt att göra så som de flesta andra (alltså använda sig av förskola). Alla får göra det som känns bäst för dem. Alla barn är olika och har olika behov. Lyssnar man på sina barn och sin egen magkänsla går det fint. Den här frågan ligger under "hemmaföräldrar". Inte är det väl konstigt om en hemmaförälder vill stötta andra som VILL vara hemma lite längre än vanligt?
  • inkka

längtar och väntar skrev 2009-12-19 17:03:43 följande:

Jag stör mig inte på det du skriver, inte alls, då har du missuppfattat. Jag är bara så trött att vi mammor som inte är hemma i flera år får sura miner från alla andra.. För oss i familjen är det viktigt att kunna fortsätta resa t.ex. Jag reste aldrig som barn, vi hade inte råd, men nu sen jag börjat tjäna egna pengar så har jag rest minst en gång varje år (förra året blev det dock 2 resor, och i år 3 resor).
    Vad bra att jag missuppfattat dig :) Det är aldrig kul när andra lägger sig i ens val. Speciellt jobbigt är det när det gäller ens barn. Ingen annan kan veta vad som är rätt för en annan familj.

Jag reste inte heller mycket som barn. Vi var mest ute och seglade hela sommaren (så svenska skärgården kan jag rätt bra). Jag har inget jättebehov av att resa ändå dock. Vi nöjer oss med sverige-trippar just nu. Fast jag vill att våra barn ska få se lite mer av världen. Det ska vi nog hinna med.
Svar på tråden Ni som får Vårdandsbidrag. Hur försörjer ni er?