• sandrablom

Dö under förlossning

har fått nå noja att dö under förlossning, hade inte så förut, var är risken för det? tex att hjärtat stannar av tex ansträgning eller nått??

• Svar på tråden Dö under förlossning
  • BlommyNess12
    Butikslager skrev 2009-10-18 01:56:20 följande:
    Ajaa, men är man orolig kan man säkert be dem mäta pulsen då..
    Ja det är lätt, bara att trä på fingerhatten liksom.
    De mätte nog min puls för att jag hade en lång utdragen förlossning med långvarig vattenavgång och havandeskapsförgiftning.
  • Dr Mupp
    BlommyNess12 skrev 2009-10-18 01:44:18 följande:
    Nej de mäter din puls också, i fingret..
    Inte min.
  • 3 barns mamma84

När jag födde min dotter 2005 så svimmade jag under förlossningen så barnmorskorna hjälpte mig..
    Allt gick bra dotter kom ut med sugklockan.

Med snittet så var jag nära att dö men natten där på själva snittet hade gjorts.
    Jag blev mkt bra tagen fick åka in akut till röngen osv massa tabletter slangar överallt ..
    Men det var pågrund av ett stort barn.

• sandrablom
    3 barns mamma84 skrev 2009-10-18 14:59:01 följande:
    När jag födde min dotter 2005 så svimmade jag under förlossningen så barnmorskorna hjälpte mig.. Allt gick bra dotter kom ut med sugklockan. Med snittet så var jag nära att dö men natten där på själva snittet hade gjorts. Jag blev mkt bra tagen fick åka in akut till röngen osv massa tabletter slangar överallt .. Men det var pågrund av ett stort barn.
    var du nära att du för barnet var stort?? fatta jag det rätt då?
  • 3 barns mamma84
    var du nära att du för barnet var stort?? fatta jag det rätt då?
    Ja jag fick planeradsnitt i v 41+2 han var beräknad väga 4885g i v 41 men var 5810g och 62cm huvud 40cm
    10 dagar över tiden.
    Allt gick bra med snittet men natten där på kl 02.30 så blödde jag otroligt mycket 2½-3dl blod och dom fick ringa efter 2 påsar med blod på natten.
    Jag fick åka akut ner till röngen kropp röngen och mag röngen..tarmarna var fluft fyllda och det kom inte luft ut alls jag kunde inte andas och hade svårt med det.
    magsäcken var blodfylld tarmarna var nära att explodera sönder.
  • Dr Mupp
    3 barns mamma84 skrev 2009-10-18 20:12:39 följande:
    Ja jag fick planeradsnitt i v 41+2 han var beräknad väga 4885g i v 41 men var 5810g och 62cm huvud 40cm 10 dagar över tiden. Allt gick bra med snittet men natten där på kl 02.30 så blödde jag otroligt mycket 2½-3dl blod och dom fick ringa efter 2 påsar med blod på natten. Jag fick åka akut ner till röngen kropp röngen och mag röngen..tarmarna var fluft fyllda och det kom inte luft ut alls jag kunde inte andas och hade svårt med det. magsäcken var blodfylld tarmarna var nära att explodera sönder.
    Fast det hade ju kunnat hända även om barnet var mindre. Snitt har risker.
  • 3 barns mamma84
    Dr Mupp skrev 2009-10-18 20:18:30 följande:
    Fast det hade ju kunnat hända även om barnet var mindre. Snitt har risker.
    Snitt har risker men också stora barn!
  • Dr Mupp
    3 barns mamma84 skrev 2009-10-18 20:19:48 följande:
    Snitt har risker men också stora barn!
    Precis, men inget säger att samma sak inte hade kunnat hända även om barnet varit normalstort. Är ju en av anledningarna varför man inte snittar bara för att mamman vill.
  • 3 barns mamma84
    Dr Mupp skrev 2009-10-18 20:21:41 följande:
    Precis, men inget säger att samma sak inte hade kunnat hända även om barnet varit normalstort. Är ju en av anledningarna varför man inte snittar bara för att mamman vill.
    Jag ville inte bli snittat jag var tvungen.
  • husbyggare

Jag frågade min BM (vid aurorasamtal) om just risken att dö, och hon sa att det händer ett fåtal gånger per år i Sverige och då har det ALLTID ett samband med någon svår sjukdom. Så oroa dig inte! Det är nog farligare att åka bil till förlossningen med en nervös blivande pappa vid ratten...

• sandrablom

jag fråga min bm i dag, hon sa samma sak

jag fråga tänkt om man har ett hjärtfel du inte vet om då, då sa hon efter som jag klarat en förlossningen så skulle jag inte oroa mig för det för så skulle det vissa sig vid första. klarar man första så brukar man klara som andra vid ansträngning. för dom flesta hjärtfelen man inte vet om är från födseln och så märks de första graviditeten..

så vart lugn av svaret

Svar på tråden Dö under förlossning