Hur mycket ska barnen bestämma?
Alltså jag har senaste månaderna fascinerats över hur ofta föräldrar jag stöter på i verkligheten låter sina 2-3 åringar ta beslut.
-vill du gå och fika?
- Vill du gå till parken?
- vill du ha mössa?
- Vill du gå hem?
- Vill du äta mat?
- vill du sova?
- vill du leka med den?
- Vill du bjuda den och den på kalas osv osv?
Helt ärligt så börjar jag fundera på om jag har något slags stenåldersuppfostran. För i vår familj är det jag och pappan som tar dessa beslut. Sedan är vi inte helt galna och kan även känna av våra barns signaler som märkligt nog väldigt ofta sammanfaller med våra rutiner. Å andra sidan kan jag även pusha på att våra barn ska gå ut och leka trots att de protesterar till en början, eftersom att jag kan se konsekvenserna av att barnet skulle stanna inne en hel dag dvs rastlöshet. Detta kan inte barnet abstrahera på samma sätt....
Vi planerar och strukturerar fikapauser, födelsedagskalas, middagar, utevistelser och när det är dags att gå hem. Vi bestämmer träffar med andra föräldrar eller våra vänner och våra barn får leka med deras barn varesig de "vill" eller inte.(i vissa fall leker de ju mindre bra)
Jag har inte i min begreppsvärld att det skulle vara barnen som bestämmer detta. Iallafall inte i 2- 3års åldern.
Det mest extrema jag stött på var en mamma öppna förskolan som klädde på barnet efter att de tagit av sig ytterkläderna för att barnet plötsligt ansåg att de hade gått fel väg till öppna förskolan, så mamman fick snällt följa med barnet och gå den andra vägen till öppna förskolan för att sedan klä av barnet igen och gå in och leka.
Hur hinner ni? Tycker ni att det är rimligt och Ok?
Jag har två barn och skulle aldrig drömma om att låta mina barn bestämma strukturen för våra dagar.