Känsligt barn som har svårt för övergångar
Min 3½ årige son har alltid varit "känslig". Han har stark integritet och det är inte alla som får komma nära. Pussar och kramar delas ut när han känner för det, annars är det tvärstopp. Och aldrig att han kramar någon annan än den närmsta familjen. Hans integritet yttrar sig inte bara på det fysiska, utan han har även svårt att hantera när någon säger åt honom vad hans ska göra. Han vill bestämma själv.
Han är väldigt känslig för förändring och har alltid haft svårt för sk. övergånar mellan tex hem/dagmamma. Han är alltid blyg när jag lämnar och vill inte riktigt gå hem när jag hämtar. Stora händelser såsom flytt och att få syskon tar han jättehårt.
Nu har han kommit in i trotsåldern ordentligt. Hela hans värld är upp-och-ner. Han är extremt mammig. Samtidigt som han inte kan bestämma sig för om ha ska klara allt själv eller om mamma ska göra åt honom. Han får utbrott så fort något inte är precis som han tänkt sig.
Trotset är väl högst normalt. Men jag undrar om det är någon annan som också har ett känsligt barn. I så fall har ni några tips på hur man kan hjälpa honom? Finns det någon bra bok man kan läsa? Jag har själv märkt att det blir bättre när jag förbereder honom på saker som ska hända, så det jobbar jag mycket med. Men jag vill inte att livet alltid ska vara så jobbigt för honom