Känsligt barn som har svårt för övergångar
Hej, ansluter mig hit. Blev så himla glad när jag har läst genom detta för ibland känner jag mig så ensam gällande min dotter. Hon är ett känsligt barn, svårt med ljudintryck, stora grupper och nya människor. Ingen i min bekantskapskrets har samma "problem" så detta gör att jag känner mig just ensam i min frustration och oro.
Hon började på dagis i mitten av augusti, i starten var det okej, hon grät men var nöjd under dagarna, sov bra och åt bra. Sista veckorna har dock personalen berättat att hon varit orolig, gnällig, sovit dåligt och verkat otrygg. Jag blir ju helt bestört och undrar så klart om det är något fel på henne. MEN! Då blir jag ju så glad när jag läser dessa inlägg (förutom vissa) då jag känner att det visst finns fler.
Känner inte riktigt igen alla egenskaper hos de barn som är "spirited children", min dotter är inte hyperaktiv, snarare tvärtom, tycker om att bläddra i böcker och ha lugn och ro omkring sig.
Hur har ni, som har ljudkänsliga barn, gjort för att underlätta detta? Min dotter reagerar jättestarkt på t ex hostningar, vilket är svårt att undvika
. Hon får också för sig att vissa leksaker är "farliga".
Sorry för det långa inslaget i diskussionen...