• pcr

När började era barn på dagis?

Jag undrar när era barn började på dagis eller hos dagmamma.

Jag har sökt dagisplats så dom ska börja på dagis strax efter att dom har fyllt 1 år, okorrigerat.

• Svar på tråden När började era barn på dagis?
  • knäppisen

Vi planerade för att vara hemma tills O blev två år, okorrigerat (född v 29). Nu blev det inte så utan han var av andra orsaker tvungen att börja vid 19 månader men han var väldigt mycket sjuk första året.

Jag tycker absolut att du ska tänka om. Som tvillingförälder har man väl fler föräldradagar så du bör väl kunna vara hemma till 18 mån i alla fall.

• Katarina76
    polkagris skrev 2009-10-14 17:14:38 följande:
    Jag vet att jag började när jag var 11 månader iaf... Har inga barn själv ;)
    Oj, det är tidigt även för fullgångna barn. Vilken vecka föddes du i?
  • JessAnn

Oskar är född 27+0 och är idag 13 månader okorr. Han hade inte varit mogen för dagis. Han äter allt som finns framme om det så är hårtussar eller damm eller annat.Man måste ha stenkoll på honom. Dessutom kan han inte gå ännu. Det är också en sådan grej som man bör tänka på. Framför allt så får han inget ut av att vara på dagis nu när han är så liten.
    Jag kommer att ha honom hemma så länge som möjligt men då man måste ta fulla veckor efter 1-årsdagen räcker ju inte dagarna mer än fram till när han är 2 år och 2 månader.

• lugna gatan
    knäppisen skrev 2009-10-14 21:59:17 följande:
    Vi planerade för att vara hemma tills O blev två år, okorrigerat (född v 29). Nu blev det inte så utan han var av andra orsaker tvungen att börja vid 19 månader men han var väldigt mycket sjuk första året.Jag tycker absolut att du ska tänka om. Som tvillingförälder har man väl fler föräldradagar så du bör väl kunna vara hemma till 18 mån i alla fall.
    Ja som flerlingsföräldrar så har man fler dagar, men inte dubbelt utan endast 90 sgi-dagar per "extra" barn (sen även 90-lägstanivå).
    För oss var vi uteslutet tvugna att vara hemma bägge två ibörjan (säkert samma för tvillingföräldrar) för att kunna sköta om barnen på ett humant sätt. Detta gör ju att dubbelt med dagar går den perioden, och man måste ju oftast ta ut full ersättning i veckan (om man tjänar som vanliga svenssons) eftersom man får inkomstbortfall för två föräldrar. Ekonomin har gjort att fler dagar tagit slut för oss, jämfört om vi bara fått ett barn.
    Vi ville också vara hemma så länge som möjligt, men... i mars är dagarna slut (har några lägstanivå kvar dock), så då har vi anmält dem till barnomsorg, dagmamma som första alternativ. Då är flickorna 22 mån, fast bara 1½ år korrigerat.
  • knäppisen

lugna gatan skrev 2009-10-15 13:30:38 följande:

Ja som flerlingsföräldrar så har man fler dagar, men inte dubbelt utan endast 90 sgi-dagar per "extra" barn (sen även 90-lägstanivå). För oss var vi uteslutet tvugna att vara hemma bägge två ibörjan (säkert samma för tvillingföräldrar) för att kunna sköta om barnen på ett humant sätt. Detta gör ju att dubbelt med dagar går den perioden, och man måste ju oftast ta ut full ersättning i veckan (om man tjänar som vanliga svenssons) eftersom man får inkomstbortfall för två föräldrar. Ekonomin har gjort att fler dagar tagit slut för oss, jämfört om vi bara fått ett barn. Vi ville också vara hemma så länge som möjligt, men... i mars är dagarna slut (har några lägstanivå kvar dock), så då har vi anmält dem till barnomsorg, dagmamma som första alternativ. Då är flickorna 22 mån, fast bara 1½ år korrigerat.
    Jag förstår om dagarna tar slut i rasande fart om man är hemma båda samtidigt, men att börja vid 22 mån är ju väldigt stor skillnad mot TS som vill sätta dem på dagis redan vid 12 mån, okorrigerat.
  • hotten

personligen har jag ingen förståelse alls för någon som sätter barn under 2 år på dagis, i synnerhet prematurbarn men även fullgågna.
    Det finns inget barn som behöver dagis innan 2 år!

och 12 mån okorr? alltså inte ens 1 år egentligen... det finns en anledning till varför man måste vara minst 1 år i sverige för att börja på dagis...

Jag kan däremot förstå att någon i viss situation är i behov av barnomsårg i viss mån redan innan 1½-2 år, i extrem fall redan innan 1 år. Men då finns det andra val tex barnflicka eller dagbarnvådare med väldigt liten barngrupp... (om de sista finns i närheten)

• Written Fiction

Min son "fyller 1" I januari. Det är om tre månader. dvs okorr blir han 12 månader.
    I nuläget äter han gröt.. och bröstmjölk. Och gröt..
    och så kan han inte sitta själv. Han väger 5½ kg. får mediciner, är infektionskänslig, lungsjuk. Ja.. listan kan bli lång.

På sin höjd har min son lärt sig sitta själv vid sin ettårsdag. Kanska hasa omkring något. Han kommer inte ens vara redo på sin korrigerade ettårsdag i april.

Vi biter oss stenhårt fast vid hemmet. Lever hellre nära existensminimum om jag så måste för att hålla honom hemma. Vi har kanske andra förutsättningar än många. Planen blir att han tidigast börjar januari 2011 (runt sin okorr 2årsdag)

OM det går. Det vet jag inte utan facit i hand..

• Lilla illa

min dotter födde i v34 vägde 1960 g hon började vid 10 månader men då hos en dagvårdare som har höggst 3 barn och hon är ihemmamiljö har funkat jättebra och hon älskar sin vårdplatts

• nexie

Min systers pojke började när han var 1 år och 2 månader (okorr) Funkade hur bra som helst. Han är på samma nivå som andra barn i hans ålder. men visst lite äldre än 1 år skadar ju inte att vara.

• mamma2ggr

Första dottern föddes vecka 31+6 och började dagis när hon var 15 mån okorr och inte kunde gå, men vi fick en plats och det var antingen då eller vänta ett halvår. Allt gick över förväntan bra, knappt sjuk alls. Men hade jag fått välja helt själv så hade hon fått vara hemma tills hon kunde gå.

Nummer två däremot föddes v 26+1 med bpd och för henne har vi sökt plats tills hon kommer att vara 20 mån okorr. Hon kan ännu inte gå men spatserar med lätthet med gå-vagn, så förhoppningsvis släpper det snart och före dagisstarten.
    Föräldradagarna varar inte hur länge som helst, men det finns kryphål. (Återigen är det nu eller om ett halvår.) Om man har fått en plats på dagis och man har planerat att börja jobba en den datumen men läkaren tycker att barnet är för sjukt så kan hon/han skriva ett intyg så att man kan vabba länge istället....Max är eg 120 dagar på ett år, men till och med det går att komma förbi även om man kanske får nöja sig med det till att börja med.

Funkar det inte med dagis, som för övrigt är en naturförskola så får det bli vab fram till sommaren. Visst får man betala för förskoleplatsen men det är det värt! De skall inte få lov att säga upp barnet från förskolan pga av att man inte utnyttjar platsen då det handlar om vab.

• FabulousMom

Han var 19 månader okorrigerat (15 korr.) och han går på ett allergianpassat dagis. Han har inga allergier men han fick börja där eftersom han är infektionskänslig och för att de har mindre grupper och mer personal.

• 78 anna

Min tjej som är född i v28+5 började på dagis när hon var 21 månader och det var alldeles perfekt för oss. Hon var jätteduktig vid inskolning och har lärt sig massor på två månader. Jag var bara väntar på första vab dagarna, peppar peppar..:)

• Proletariatet

Tyra är född i v.24+1 i november 06 och fyller således tre år snart.
    Hon är hemma med mig än, men börjar troligtvis på förskolan i januari.

• Dalva

Min dotter har just börjat på förskola som 16 månader okorrigerat (14 mån korr). Hon föddes i vecka 30+3, men har aldrig haft några problem. Hon gick vid 11 mån (9 mån korr.), har bara varit småförkyld en gång ( i två dagar), dessutom är hon mycket social och älskar att leka med andra barn. Eftersom jag är gravid igen med risk att föda för tidigt anser vi att detta är bäst för henne då hon blir mycket mer stimulerad av att var på dagis, plus att jag måste vila.

• pcr

Tack för era svar, jag har bestämt mig för att gå hemma till efter sommaren. Jag vet dock inte hur jag ska göra med dagiset för jag har redan ansökt om platser. Ska man ringa och förklara läget eller vänta och se när man få plats? Det är ju inte säkert att dom får plats då man har sökt det.

• JessAnn
    pcr skrev 2009-10-21 15:28:04 följande:
    Tack för era svar, jag har bestämt mig för att gå hemma till efter sommaren. Jag vet dock inte hur jag ska göra med dagiset för jag har redan ansökt om platser. Ska man ringa och förklara läget eller vänta och se när man få plats? Det är ju inte säkert att dom får plats då man har sökt det.
    I Sbg kommun kan man bara ringa dit o säga till om ett annat datum. Vet inte om det är andra regler hos er.
Svar på tråden När började era barn på dagis?