• melker03

Hur får jag barnen att förstå att...

...om de snabbt gör grejer man måste göra (klä på sig, borsta tänderna etc) utan att jag behöver tjata får vi mer tid över att göra roliga saker tillsammans?
    Som det är nu seeeegar de bort så himla stor del av den lilla tid som finns på en vanlig vardagskväll att en alldelse för stor del av tiden går åt till att gå och lägga sig.... Det är så trist! (Och slutar ofta med mindre eller större konflikter).

Vi har tydliga läggrutiner och de vet exakt vad som kommer att hända under kvällen. Det är bara det att allt går så seeeeeeegt.

Idag hade vi ett långt samtal om detta och det verkade som om den största killen fattade att det finns ett samband, men jag känner mig ändå inte särskilt hoppfull...

• Svar på tråden Hur får jag barnen att förstå att...
  • lövet2

En del fattar det där redan vid 5-6 år, medan andra fortfarande inte fattar det, fast de fyllt 25 år. Mycket ligger nog i personligheten ...

That was too easy ...
  • Cia o krabaten

Å tjatar ihjäl mig på min 4.5-åring

• melker03

Visst är det tråkigt! Men vinns det någon som har ett konkret tips?

• Cia o krabaten
    melker03 skrev 2009-10-14 21:16:56 följande:
    Visst är det tråkigt! Men vinns det någon som har ett konkret tips?
    Det enda som hjälper är att handgripligen "hjälpa" henne, och poängen är ju att hon ska klä på sig själv tex!
  • SIN74

Testa en äggklocka. Hinner de allt innan det ringer så får de en extra saga/sång eller dylikt.

• melker03

Bra tips! Vi kör äggklocka periodvis när vi äter för det kan ta hur lång tid som helst innan ett av barnen BÖRJAR äta annars. Klockan står på 20 minuter så man hinner äta i lugn och ro innan den ringer, men man kan inte bara sitta och babbla i 18 minuter innan man överhuvud taget börjar äta...

• Agneta T

Ett av min tips är att förbereda barnen inför varje moment. Om barnet kan klockan så får man säga "om 5 min behöver du klä av dig" osv.
    Om barnet är lite mindre kan belönings systemet vara en idé.
    Det går ut på att barnet får exempelvis sätt upp en "stjärna" varje gång den klara det som förväntas av henne/honom och efter ca 5 stjärnor så för den en belöning, exempelvis välja mat eller något alldagligt. Dock är det viktigt att aldrig använda belöningen som ett hot t utan bara ge beröm när barnet lyckas . Det är ju det som är grejen , att det ska lyckas och känna sig nöjda med sig själva!

• Agneta T

Ett av min tips är att förbereda barnen inför varje moment. Om barnet kan klockan så får man säga "om 5 min behöver du klä av dig" osv.
    Om barnet är lite mindre kan belönings systemet vara en idé.
    Det går ut på att barnet får exempelvis sätt upp en "stjärna" varje gång den klara det som förväntas av henne/honom och efter ca 5 stjärnor så för den en belöning, exempelvis välja mat eller något alldagligt. Dock är det viktigt att aldrig använda belöningen som ett hot t utan bara ge beröm när barnet lyckas . Det är ju det som är grejen , att det ska lyckas och känna sig nöjda med sig själva!

Svar på tråden Hur får jag barnen att förstå att...