• Smilla 81

Hjälp, mitt bran kan inte leka?

Jag håller på att bli galen! Min 4-åring leker aldrig själv. Jag är SÅ less på att köra bilar och leka kurragömma hela dagarna. Hur får jag honom att leka själv? Om jag inte ställer upp tjatar han bara på att se tv eller spela dator.

Han är bortskämd, jag vet!
    Men snälla ge mig ett tips innan jag bryter ihop totalt.

• Svar på tråden Hjälp, mitt bran kan inte leka?
  • nano

Vår 2:åring vet att leka själv. Vi har har vart rätt hårda på "leka själv"-biten. Är vi upptagna med mat, tvätt, städning osv så säger vi "nej, du får leka själv". Sen får hon vara hur sur hon vill. Nu är hon aldrig sur mer än max nån minut men i början så kunde hon fälla krokodiltårar ganska så länge men vi stod på oss.

• Smilla 81

Tack så jätte-mycket för tipset! Jag ska verkligen försöka.
    Jag tycker att det är värst att säga nej, när jag egentligen har tid, men helt enkelt inte orkar/har lust eller om vi redan har lekt så att jag känner mig kräk-färdig

• lövet2

Har han rätt leksaker för att leka själv? Pussel, lego, järnväg och diverse annat går fint att leka med själv, men de flesta barn vill ändå vara i samma rum som mamma/pappa. Kanske man får rycka in och hjälpa till och så där, men de leker ändå själva.

That was too easy ...
  • Little Ms Chatterbox

Har du testat att skicka honom på uppdrag. Hämta nallen åt mig, kan du bygga ett legotorn åt mig? Då kanske han leker lite med saken innan han kommer med det till dig. Eller bestäm att Näää jag ska leka med det här xxx (något som barnet inte tycker om att leka med, tråkigt) Du kan leka med bilen. Då kanske du kan flytta längre och längre bort efter en stund.

Stora Omegatråden, för alla! www.familjeliv.se/Forum-5-95/m47678173.html
  • nano

Det händer här också att vi säger åt henne att leka själv fasten vi egentligen skulle kunna leka men helt enkelt inte orkar. Fast då brukar vi "sätta igång" henne: följa med in på rummet och börja leka med duplo, puzzel eller nåt annat och sen gå när hon böjat leka.

• Smilla 81

Tack för alla tips, det där med uppdrag lät som en väldigt bra grej och att "sätta igång" en lek, för grejerna saknas inte, bara fantasin

Dels har vi skämt bort killen med att vara med och leka (vilket man ju naturligtvis vill göra ibland, dock inte jämt), men jag upplever att problemet kom när han fick börja spela spel på datorn (endast lördagar). Precis som att dataspelen tar död på all egen fantasi

• Emmli 84

Ni måste vara hårda. Precis som fler här ovan skriver låter vi sonen leka själv om vi är upptagna med matlagning, tvätt eller annat. Han kan inte få 100% uppmärksamhet. Det här var ett STORT problem när jag och min sambo flyttade ihop för ett år sedan och jag blev styvmamma till hans son. Har var så bortskämd med vuxnas uppmärksamhet att vi inte ens hann fixa kvällsmat. Jag talade genast om för min sambo att vi var tvungna att uppmuntra den fri/egna leken för sonens eget bästa och det har vi gjort. Numera fungerar det mycket mycket bättre.

• jenny99

Jo visst är det bra att leka själv ibland.
    Men det är roligare att ta hem deras vänner oftare.Varför gör ni inte det??

• Smilla 81
    jenny99 skrev 2009-10-15 20:20:36 följande:
    Jo visst är det bra att leka själv ibland.Men det är roligare att ta hem deras vänner oftare.Varför gör ni inte det??
    Ja, när du skriver det här så!
    Vi har precis bytt skola och han har inte hunnit få några
    nya tajta kompisar än, sedan är det ju sjukdomstider nu, så det har varit lite si och så med kompisarna.

Jag har verkligen blivit hjälpt av att få lite "knuffar framåt" av er som skrivit i tråden.

Tack!!
Svar på tråden Hjälp, mitt bran kan inte leka?