• Anonym (TS)

Kan man få socialbidrag om man har Enskild firma?

Jag går just nu på socialbidrag av olika skäl. Jag skulle dock vilja starta en enskild firma och öppna en e-butik. Jag har varit i kontakt med ett entreprenörscentrum (typ ALMI) som tror starkt på de ideer jag har, det finns även ett annat företag som vill köpa in mina produkter jag tänkt tillverka om jag startar enskild firma.

Min fundering är dock om jag fortfarande kan få socialbidrag om jag startar den enskilda firman tills dess den börjar bära så pass att jag kan ta ut en "lön" stor nog att klara mig på? Jag planerar som så att jag vill fortsätta söka arbete ändå och om allt går väl arbeta med firman 50% och ha ett annat arbete 50%....Så får jag ett arbete kommer jag ju så klart inte längre få socialbidrag...

Vad tror ni? Vill så gärna göra detta men vågar inte om jag tappar möjligheten till socialbidrag eftersom vi inte klarar oss då under den tid det tar innan saker kommer igång...

(Har googlat lite men finner inget konkret i frågan...)

• Svar på tråden Kan man få socialbidrag om man har Enskild firma?
  • Anonym (TS)
    Anonym skrev 2009-10-16 18:48:23 följande:
    Men visst finns det folk som arbetar men lönen räcker inte till och de får socbidrag eller har jag fel.
    Nä så vitt jag vet finns de de som får det...

Det jag fann när jag googlade var bla i nån företagstidning där en person fått rätt i domstol i en Sthlms kommun att han skulle prövas för socialbidrag som alla andra trots att han hade företag, domstolen menade att socialbidrag endast ska se till om man har inkomster man kan leva på och om företaget inte ger det ska man ha rätt till ekonomiskt stöd under en period.. Men blev ändå osäker på om det gäller så som stod där...
  • Anonym

Anonym (TS) skrev 2009-10-16 18:52:33 följande:

Som sagt, min tanke är att fortsätta söka jobb (vilket jag gör för fullt nu) men starta firman samtidigt, om ca 1.5-2år ska jag flytta för studier så arbete kommer vara tills dess om jag finner något, det är ju tyvärr inte så många här där jag bor, när jag väl börjar studera så kommer jag ju ha studiebidrag istället och förhoppningsvis får min sambo arbete direkt (han är student just nu). Och går allt enligt planen så kommer jag inte ha svårt att få jobb när jag studerat klart...Jag har börjat lite smått med företaget redan på så vis att jag åtar mig lite uppdrag (dock håller jag mig under skattepliktig inkomst just nu) och som det är idag går jag ungefär plus minus noll vad gäller inkomst kontra utgifter för produktionen. Skulle jag starta enskild firma skulle jag göra större vinster eftersom jag bla skulle kunna börja dra av momsen för inköp av material. Jag har som sagt ingen plan på att leva 100% på mitt företag utan kanske runt 50%, så som sagt, av den orsaken fortsätter jag ändå att söka arbete... Skulle dock vilja få komma igång med företaget också då många vill köpa av mig m.m. men jag kan inte sälja till dem innan jag har startat upp på riktigt...
    Vore jag du skulle jag satsa på firman för det låter spännande och framförallt så kan du förhoppningsvis slippa soc. Hör med AF det finns säkert startbidrag av olika slag och då slipper du oroa dig för ekonomin under tiden som firman kommer på fötter.
  • Anonym (soc.)
    sasssyy skrev 2009-10-16 18:51:32 följande:
    Visst finns det det, men det är en liten grupp och jobbar de bara deltid så måste de vara inskrivna hos AF ändå och vara beredda på att ta ett heltidsarbete om ett sådant erbjuds.Att trots att man arbetar heltid inte nå upp till existensminimun är extremt ovanligt i Sverige i dag, det skulle vara om man har många barn men då får man ju samtidigt barnbidrag, flerbarnstillägg och ev även underhåll, samt bostadsbidrag.Har man egen firma så anses man som självförsörjande och får således inte socialbidrag, sånna är reglerna. Kan man inte försörja sig på sitt företag ska man avregistrera det och ställa sig till arbetsmarknadens förfogande.
    Jag arbetar och är inte inskriven hos af och får socialbidrag.
    Det beror ju på hur mkt man tjänar...
    Känns ju kostigt att man inte skulle få ha firma och inte få socbidrag tills dess att man kan klarar sig på inkomsten :/
    Har ju dock ingen fakta eller så... Men kändes bara konstigt.
    För då gör man ju ändå ett försök att försöka försörja sig och det borde ju egentligen bara vara positivt.
  • sasssyy

fast grejen är den att söker du soc.bidrag och blir nekad så måste du överklaga, ett överklagande till domstol kan ta mer än ett år och under tiden står du ju utan bidraget iaf plus att du måste betala advokatkostnader så det känns ju lite löjligt att ens gå in med den tanken.

Överklaganden är inte prejudicerande så att EN företagare har fått igenom det betyder INTE att du får det.

Jag tycker faktiskt att det är rätt, kan man inte leva på sitt företag så bär det sig ju inte, så varför ska man då driva det? Ett företagande bygger ju på att man går med vinst, och gör man inte det tillräckligt, inte ens så att man kan ta ut en lön motsvarande existensminimum, då går det riktigt uselt för företaget och det är dags att lägga av, eller vänta tills man har en bättre grundekonomi i form av en sparad buffert tex att leva på.

Du kan ju visst söka socialbidrag, men jag tror inte du har en chans att få. TYcker istället att du ska söka ett jobb och när du får jobb så kan du starta upp din firma vid sidan om, göra saker i rätt ordning så att säga, börja med företaget när du har råd att göra det istället för att förlita dig på bidrag.

• yodi

har tyvärr inte svaret på din fråga, men hör med af, jag vet att en bekant fick starta eget bidrag, sen har jag för mig att denne även fick typ aktivitets ersättning från fk under första året som firman startades.

• Tessideluxe

Det vore intressant att höra från någon som fått socialbidrag och fått starta eget samtidigt. I dag när det är så svårt att få starta-eget-bidrag (om det ens finns längre) och man inte ens får åka på begravning när man går på A-kassa, så kanske det vore ett alternativ för dem som vill starta eget?

• Anonym (TS)
    Anonym skrev 2009-10-16 18:56:43 följande:
    Anonym (TS) skrev 2009-10-16 18:52:33 följande: Vore jag du skulle jag satsa på firman för det låter spännande och framförallt så kan du förhoppningsvis slippa soc. Hör med AF det finns säkert startbidrag av olika slag och då slipper du oroa dig för ekonomin under tiden som firman kommer på fötter.
    Jo, jag har hört med AF men eftersom jag är under 25 vill de inte ge mig nystartsbidrag....
  • The Black Lady

Jag är soc.sekr och jobbar med försörjningstöd...

I min kommun får man inte ha enskild firma och samtidigt få förs.stöd.

• Lars Printzén

Som jag har förstått det kan socialtjänsten inte kategoriskt neka bistånd bara för att man har ett registrerat företag eller FA-skatt utan måste göra en sk. samlad bedömning. Exempelvis skulle man inte kunna sitta i styrelsen för en bostadsrättsförening eller idrottsförening om så var fallet.

Om du däremot drivit verksamhet enbart som företagare (F-skatt) under en period kan du dock anses 'inte vara till arbetsmarknadens förfogande'. vilket tas med i bedömningen. 

Exakt vad man tar hänsyn till vid en samlad bedömning vet jag ännu inte - men jag skulle tro att rätten till skäligt levnadsstandard är grundläggande. Så om du ex.vis kan påvisa att du inte haft inkomst som motsvarar existensminimum är det avgörande för beslutet. Å andra sidan får försörjningsstöd inte vara ett komplement till bristande inkomst i näringsverksamhet eller täcka skulder och andra utgifter som uppkommit i verksamheten. Så om du haft verksamheten i mindre än två år kan dom anse att verksamheten är under utveckling och kan då neka stöd.

Så vitt jag förstår har inte socialtjänsten heller rätt att kräva att du avregistrerar verksamhet för att få ekonomiskt stöd. Detta gäller även Aktiebolag. Men det beror ju på i vilken omfattning du tagit ut lön, har tillgångar i bolaget o.s.v.

Jag har exempelvis haft FA-skatt men haft Studiestöd som huvudinkomst under perioden. Jag kommer nu efter utbildningen att behöva söka hjälp förhoppningsvis kortvarigt och sitter just och googlar runt efter information.  

• Anonym (***)
    Anonym (TS) skrev 2009-10-16 18:52:33 följande:

Som sagt, min tanke är att fortsätta söka jobb (vilket jag gör för fullt nu) men starta firman samtidigt, om ca 1.5-2år ska jag flytta för studier så arbete kommer vara tills dess om jag finner något, det är ju tyvärr inte så många här där jag bor, när jag väl börjar studera så kommer jag ju ha studiebidrag istället och förhoppningsvis får min sambo arbete direkt (han är student just nu). Och går allt enligt planen så kommer jag inte ha svårt att få jobb när jag studerat klart...

Jag har börjat lite smått med företaget redan på så vis att jag åtar mig lite uppdrag (dock håller jag mig under skattepliktig inkomst just nu) och som det är idag går jag ungefär plus minus noll vad gäller inkomst kontra utgifter för produktionen. Skulle jag starta enskild firma skulle jag göra större vinster eftersom jag bla skulle kunna börja dra av momsen för inköp av material. Jag har som sagt ingen plan på att leva 100% på mitt företag utan kanske runt 50%, så som sagt, av den orsaken fortsätter jag ändå att söka arbete... Skulle dock vilja få komma igång med företaget också då många vill köpa av mig m.m. men jag kan inte sälja till dem innan jag har startat upp på riktigt...

Momsen är ingen vinst. Om du drar av moms så måste du samtidigt betala in momsen som kunderna betalar. Momsen är 0-summespel i redovisningen, det är ingen intäkt.
  • Franck

Mycket intressant inlägg.

Huvudregeln är att det inte går att ha företag när man har socialbidrag. Det är nämligen så att enligt socialtjänstens handbok om ekonomiskt bistånd (vilket betyder socialbidrag) gäller som jag tolkar det huvudregeln enligt praxis är att samma regler gäller för en arbetslös som har socialbidrag som för en arbetslös som har a-kassa. Man ska stå till arbetsmarknadens förfogande. Då räknas det i normalfallet att det inte är möjligt att ha eget företag.
    Dessutom är det inte möjligt att ha ett företag vilande som har tillgångar, eftersom de tillgångarna som finns ska användas för att försörja sig på enligt grundprinciperna för ekonomiskt bistånd.

Däremot har jag läst att vissa socialtjänster under en begränsad tid har tillåtit att folk startar upp företag med bibehållet socialbidrag om startandet sker under en av arbetsförmedling medverkande projekt. Ex. starta eget-projekt.

En annan sak som skulle vara kul att fundera på är om man kan starta en hobbyverksamhet och ändå bibehålla socialbidrag. Jag menar om man gör den egna verksamheten i mycket begränsad omfattning. Hobbyverksamhet räknas ju som lön typ. Det vill jag undersöka mer.

Svar på tråden Kan man få socialbidrag om man har Enskild firma?