• CTMT

Vad kostar det att chipmärka sin katt?

Vi har 2 katter (3 år, innekatter, kastrerade, vaccinerade + tatuerade i örat).
    Vi bor nu i stor lägenhet på 4:e våningen med innätad balkong. Så ingen chans att de smiter ut och bort direkt.
    Men nu ska vi snart flytta till hus där vi så småningom ska bygga till en utegård till katterna. Men där är ju risken lite större att någon katt råkar smita ut (särskilt då man har småbarn). Och en "enkel" tatuering i örat känns inte bra då, utan vill gärna chipmärka katterna istället (ifall någon smiter ut dvs.)

Så hur funkar chipmärkning och ungefär vad kostar det?

.¤:*¨¨*:¤. www.stratess.blogg.se .¤:*¨¨*:¤.
  • Svar på tråden Vad kostar det att chipmärka sin katt?
  • LillaMe

Det ligger runt 400 kr att chipmärka. De sprutar in chipet i nacken på katten. De lugnar eller söver den inte innan som när man tattuerar i örat.

• LillaMe

Måste säga att det är ganska bra med tatuering i örat då den syns på ett annat sätt än chipet. Men vår kisse har bara chipet och när han ska börja gå ut så får han ett halsband där det oxå kommer stå att han är chipmärkt.

• CTMT

En tatuering kan väl bli otydligt efter några år och suddig, därför känns det lite extra säkert att även chipmärka?

De har aldrig använt halsband i hela sina liv, tycker det är onödigt då de är innekatter, men kanske får överväga halsband inomhus ändå ifall de råkar smita... och då med ett litet rör med ägarinformation...

• CTMT
    Pumpkin skrev 2009-10-16 22:35:37 följande:
    Ja och det bästa är väl det jag hört att en del har börjat göra - chipmärkning och en tatuering med ett "C" i örat.
    "C" för "chip" då alltså?
  • MissGos
    Pumpkin skrev 2009-10-16 22:35:37 följande:
    Ja och det bästa är väl det jag hört att en del har börjat göra - chipmärkning och en tatuering med ett "C" i örat.
    Men vad smart! Önskar de hade kommit med det tidigare.

Mina 5 katter är chippade eftersom tatueringen i örat blev suddig redan från början, tyvärr men det visar ju ändå att katten har en ägare. De gav varken lugnande eller sövde de katter som gjorde det i efterhand. Det var inget roligt men nu är det gjort. Kostnaden var runt 300 kr per katt.

Om man ska ha halsband för utekatt så är ett reflexhalsband något jag puffar för. Våra katter syns så himla bra i mörkret! De vi köpt finns på Djurmagazinet och de är de enda stället jag sett dem på.

Även en tub är toppen att fästa på halsbandet med all info.
    Jag fick tipset att ta ett lager nagellack där man skruvar åt tuben så sitter den ihop lite bättre. Bara en som har skruvat upp sig.
  • Pumpkin
    CTMT skrev 2009-10-16 22:37:58 följande:
    "C" för "chip" då alltså?
    Ja precis

Något som är viktigt att komma ihåg om man ska ha halsband på dem när de är ute är ju att det är ett halsband som ger efter och ramlar av om katten skulle fastna - så att de inte stryps.
  • CTMT
    MissGos skrev 2009-10-16 22:44:46 följande:
    Men vad smart! Önskar de hade kommit med det tidigare.Mina 5 katter är chippade eftersom tatueringen i örat blev suddig redan från början, tyvärr men det visar ju ändå att katten har en ägare. De gav varken lugnande eller sövde de katter som gjorde det i efterhand. Det var inget roligt men nu är det gjort. Kostnaden var runt 300 kr per katt.Om man ska ha halsband för utekatt så är ett reflexhalsband något jag puffar för. Våra katter syns så himla bra i mörkret! De vi köpt finns på Djurmagazinet och de är de enda stället jag sett dem på.Även en tub är toppen att fästa på halsbandet med all info. Jag fick tipset att ta ett lager nagellack där man skruvar åt tuben så sitter den ihop lite bättre. Bara en som har skruvat upp sig.
    Är bara så rädd för att de ska fastna någonstans och bli hängande i halsbanden :( (har väldigt klumpiga katter, hehe...)
    Tack för tips om nagellack!
    Vi börjar med att "intstallera" katterna i huset först. Än är min dotter in så pass gammal så hon går och låser upp dörrar och går ut själv... så har lite tid till på oss! Kattgården lär nog inte bli färdig förrän tidigast om 1 år.
    Att de blir utekatter blir det inte tal om då båda är ganska rädda av sig och kommer från hemlösheten som kattungar och är rädda för alla förutom oss typ ;) + att det finns många småbarnsfamiljer dit vi ska flytta + lekplatser med sandlådor... vill inte få framtida klagomål på att våra katter stör dem och hamna på kant :(...
  • CTMT
    Pumpkin skrev 2009-10-16 22:54:13 följande:
    Ja precis Något som är viktigt att komma ihåg om man ska ha halsband på dem när de är ute är ju att det är ett halsband som ger efter och ramlar av om katten skulle fastna - så att de inte stryps.
    Ja såklart :) Att jag inte tänkte på det! Då får det bli sådana halsband till mina innekatter :)
  • MissGos
    Pumpkin skrev 2009-10-16 22:54:13 följande:
    Ja precis Något som är viktigt att komma ihåg om man ska ha halsband på dem när de är ute är ju att det är ett halsband som ger efter och ramlar av om katten skulle fastna - så att de inte stryps.
    Fast de halsbanden jag testat med säkerhetsspänne är värdelösa. De knäpper upp sig bara katten kliar sig.

Det finns de som har en bit resår i sig och de har funkat bäst för mina katter.

Hade en modell märkt "vintage" Sömmen gick upp och katten fastnade med en tråd runt tänderna i underkäken. Som tur va såg vi det ganska snabbt, men iaf.
  • CTMT
    MissGos skrev 2009-10-16 23:32:46 följande:
    Fast de halsbanden jag testat med säkerhetsspänne är värdelösa. De knäpper upp sig bara katten kliar sig.Det finns de som har en bit resår i sig och de har funkat bäst för mina katter. Hade en modell märkt "vintage" Sömmen gick upp och katten fastnade med en tråd runt tänderna i underkäken. Som tur va såg vi det ganska snabbt, men iaf.
    Ska kolla upp de säkraste halsbanden när det börjar bli dags :) Mina kisar är värda det bästa och säkraste!
  • MissGos
    CTMT skrev 2009-10-16 23:52:09 följande:
    Ska kolla upp de säkraste halsbanden när det börjar bli dags :) Mina kisar är värda det bästa och säkraste!
    Jo, kan bara hålla med. Tyvärr i detta fall är inte dyrast alltid bäst, men testa dig fram och hitta något som passar dina katter =)
  • kattmannen

hur funderar ni  som förespråkar halsband på en katt? Vet ni vilka trånga ställen en katt tränger in sig på, det kan finnas något som just gör att dom fastnar med sitt halsband sen är det historia med den katten, nej kosta på er en chipmärkning och strunta i halsbanden!

Svar på tråden Vad kostar det att chipmärka sin katt?