• Ablan

Vad gör du om ditt barn börjar leka på en restaurang?

Du och din partner är ute med barnen och äter på restaurang när era 4-åring hittar en jämnårig kompis, de börjar leka lite kull, krypa under ett bord, (ingen sitter vid bordet) och skratta och prata ganska högljudt, vad gör du?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-27 18:55
    Självklart så menar jag inte McD, det är ingen restaurang, det är en snabbmatskedja
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad gör du om ditt barn börjar leka på en restaurang?
  • mammacarro

Jag tycker att om mina barn skulle börja leka vilket faktiskt har ghänt när min svärfar fyllde år o han bjöd på restaurang så började melinda, emma o min sambos son att spribga runt hela tiden.

Det är bara så att om dom börjar så får man säga att antingen slutar ni nu eller betalar vi och går härifrån.

Då slutar de för dom tycker det e kul att vara på restaurangen samtidigt som dom ska testa var gränsen går. :P

• lövet2

Jag vet inte; vi har aldrig tagit med småbarn på restaurang. Om vi någon gång kostar på oss en sådan lyx, så går vi vuxna själva ...

I´ll just get my coat!
  • Dr Mupp

Stoppar barnet, de vet dock att man bara får leka på restauranger som har lekhörn så problemet skulle nog inte uppstå.

• AasaC

OM nu det skulle hända, så stoppar vi barnen. Men ... jag tror inte det hänt, faktiskt. Kanske nån ensstaka gång när de var väldigt små, i så fall.
    Vi brukade förr säga till i förväg och nu behöver vi inte säga till längre. De sköter sig alltid exemplariskt på restaurang. De älskar att gå på restaurang, beställer själva vad de vill ha och äter sen i lugn och ro ... precis som vi vuxna. Så har de gjort sedan de var rätt små. Ibland brukar de äta ute med deras farmor och farfar och då har deras farföräldrar sagt att det är som att äta med vuxna.

• VulgusProfanum

Jag stoppar leken.

Visst ska barn leka och ha roligt men var sak har sin plats och på en restaurang äter man mat och måste dessutom visa hänsyn för andra matgäster.
    Leka får de göra sedan.

Lev i nuet för det är det enda ögonblick du har.
  • ElinC

Jag stoppar barnen. Men jag kan också erbjuda mig att ta med barnen utanför för att springa av sig. Man kan inte ha så höga krav. Men samtidigt ska de inte störa. Det bästa är förståss att inte ta med barnen om man ska ut på nått finare ställe.

• Lyra

Säger åt dem att om de ska leka får de leka tyst och stilla, kanske ber om papper och penna eller liknande om man inte har något med sig. Tycker inte att det gör något att barn leker, bara de inte stör.

• 071001

Säger som Lövet, skulle inte ta med henne på ett restaurangbesök av finare sort, men kull tycker jag inte passar sig att leka så jag säger till.

• Ett två tre

Beror på vad det är för restaurang, den vi brukar äta på är som regel ganska folktom och sitter vi i tillägg lite för oss själva stör han ju ingen (nu är våran inte 4 år dock) Är det bara den andra barnfamiljen där så störs ju inte dom heller eftersom deras barn oxå leker. Men springa runt och skrika i hela restaurangen hade jag sagt nej till oavsett, men lite lugnare lek hade varit ok för mig. Att få en 4 åring att sitta still vid bordet länge är kanske inte det enklaste, det kan man ju undvika genom att inte gå på ställen där maten tar lång tid att få eller inte är speciellt barnvänligt. Flera restauranger vi brukar gå på har eget lekrum och då får barnfamiljerna borden som ligger närmast lekrummet, super ju Dom finare ställena kan man ju spara tills man har barnfritt

• MsLili

Får inte leka oavsett vad det är för resturang (om de inte finns lekhörna såklart). Även om vi vore själva där, för de stör personal lika myckt som gäster.

• TessaS

Hade nog fixat barnvakt hellre...

Men hade vi av någon anledning hamnat där så gäller första alternativet. Stoppa honom.

• 3tjejer

Om jag hade gått med barnen vilket hänt flera gånger så går vi inte till en finrestaurang och vi kollar att det är ok att vi har barn med oss innan. Jag hade inte tillåtit att de stört någon men de måste inte heller sitta stilla och tysta bara för att. Tex om det bara är vi och den andra barnfamiljen där kan de få hålla på några minuter innan jag tar fram annat för att underhålla (förutsatt att de inte skriker och börjar välta saker). Har alltid med några pixiböcker, kritor och papper tex.

• kaji

det är ok att leka om man inte stör någon.

vad som kan betraktas som störande beror på var man är...är en viss skillnad på Mac Donalds, restaurangen på hörnet och en Stjärnkrog.

om de gör något störande säger jag åt dem att sluta, förklarar varför och försöker aktivera dem på lämpligt sätt. funkar det inte utan de fortsätter störa tar jag om möjligt med barnet ut från restaurangen.

• Anton Chigurh
    VulgusProfanum skrev 2009-10-21 08:32:07 följande:
    Jag stoppar leken.

Visst ska barn leka och ha roligt men var sak har sin plats och på en restaurang äter man mat och måste dessutom visa hänsyn för andra matgäster.Leka får de göra sedan.
    Det är du ganska ensam om, varje gång jag råkar ut för nämnda öde får ungarna föra ETT JÄVLA LIV ostört.
    Hatten av, tänk om andra kunna hänga på.
  • Faile

Jag vet faktiskt inte hur jag skulle göra i Sverige.

Har fött mina barn i ett sydeuropeiskt land och där lekte servitörerna/ servitriserna nästan mer med barnen än barnen lekte med dem.
    Dessutom hade nästan alla med sina barn på kvällsmiddag ute, så det var liksom inget konstigt.

Men eftersom barn inte är välkomna på restaurang i Sverige antar jag vi får hålla oss till ( ja, vi har flyttat tillbaka av någon anledning ) Mcd.

• Anton Chigurh
    Faile skrev 2009-10-24 23:38:14 följande:
    Jag vet faktiskt inte hur jag skulle göra i Sverige.Har fött mina barn i ett sydeuropeiskt land och där lekte servitörerna/ servitriserna nästan mer med barnen än barnen lekte med dem. Dessutom hade nästan alla med sina barn på kvällsmiddag ute, så det var liksom inget konstigt. Men eftersom barn inte är välkomna på restaurang i Sverige antar jag vi får hålla oss till ( ja, vi har flyttat tillbaka av någon anledning ) Mcd.
    Lugnt och skönt på restaurangerna i södern låter det som.
  • Cocco

i Sverige vet jag inte riktigt vad jag skulle göra mer än att äta fort.

När vi var i thailand under en längre period så fick han leka rätt mycket. Vi åt ju ute varje dag så lite svårt att övertyga en ettåring om att sitta stilla på en stol i flera timmer när det fanns massa spännande saker att göra. Dessutom så gillar de barn där.

• Manchester

Beror helt på vilken typ av restaurang, tid på dagen, hur fullsatt det är, om barnen är högljudda etc. Är det en restaurang som mer eller mindre uttryckligen vänder sig till barnfamiljer (tänk IKEAs kundrestaurang) så får nog barnen hållas om de inte är alltför störande. Är det en lite enklare restaurang på dagtid och det inte är knökfullt så låter jag barnen leka lite lagom, men påminner dem om att inte vara för högljudda eller springa runt vid andras bord. Är det en finare restaurang eller på kvällen så håller jag rätt bra koll och låter dem inte göra mycket mer än att prata med varandra.

• Faile

Arnold Braunsweiger skrev 2009-10-24 23:50:05 följande:

Lugnt och skönt på restaurangerna i södern låter det som.
    Nja, trevligt och gemytligt skulle jag vilja säga.
Svar på tråden Vad gör du om ditt barn börjar leka på en restaurang?