• Mrs Charles

Sjukt roliga namn!

Jag sitter och läser på aftonbladet om namn som har en annan betydelse på andra språk samt om udda namn.
    Tydligen är det diskussion huruvida en mamma får döpa sin son till Token som hon säger betyder kärleksgåva på engelska, hon fick igenom namnet men Skatteverket har överklagat. Däremot, håll i er, är namnet Fjolla godkänt! Det är tydligen ett vanligt namn i forna Jugoslavien och har godkänts eftersom det redan finns så många som heter FJOLLA redan.
    Nu finns det säkert tusentals namntrådar men jag orkar inte leta reda på dom, så kom igen, bomba tråden med ROLIGA namn!
    OBS, om det här anses vara en elak tråd så får den gärna tas bort!

• Svar på tråden Sjukt roliga namn!
  • SVejsan

Att heta Fanny i England är ju inget bra heller. Läste om att det var problem med många filter på nätet.... som gjorde att den tjejen fick använda sitt andra namn i vissa situationer....

• Elaaunna

Peder på bosniska betyder "bög".

Träffade en äldre kvinna från Kina som heter Min Pung!

• chbw

Gick i samma klass med en som hette gaylord (uttal gajlård) för många år sen. Tyvärr en del som var elaka pga hur d stavades :/

• lara75

Ja det här med namn kan vara/låta tokigt ibland. Jag minns en familj från Turkiet som ägde ett hotell och deras efternamn var...usch jobbigt och säga det men Kukkoglu var det Glad och just ordet oglu betyder son som ex.Andersson,Johansson .. Jag minns att vi satt en kväll och åt i hotellet med familjen och ägarna hade bjudit en f.d minister till hotellet då de hade dekorerat och gjort det snyggt överallt.
    På väggen hade dem hängt en stor skylt med deras efternamn Kukkoglu så både jag och min systers man som är Svensk fick syn på det och han brast ut i skratt när han tog en klunk av sin drink.Så sa han- vad i hela fridens är det ? och då skrattade vi alla Skrattande Det hemska var när ägaren undrade varför vi skrattade och log lite nyfiken. Vi bortförklarade oss förstås. Nja det vore nog synd och tråkigt om dem skulle bott här i Sverige med det efternamnet. Pinsamt! Tungan ute

• race

I Frankrike finns namnet Tanguy, som engelskans tan guy.

Betyder inte Alfons hallick på arabiska? Jag har hört det, men vet inte om det stämmer.

Love på engelska är ju också ganska unikt.

• Harmagedon
    race skrev 2015-04-03 14:21:12 följande:

I Frankrike finns namnet Tanguy, som engelskans tan guy.

Betyder inte Alfons hallick på arabiska? Jag har hört det, men vet inte om det stämmer.

Love på engelska är ju också ganska unikt.

Tror det är närmare än så. Att det varit tvugna att döpa om Alfons Åberg för att Alfons har en mindre barnvänlig betydelse där.
  • JTo

Magdalena betyder muffin på spanska (märkligt nog har jag haft tillfälle att skriva det i två trådar idag).
    Som tonåring hade jag en killkompis som hette Sherif och det finns en läkare som heter Tom Storskrubb :)

• Harmagedon
    Harmagedon skrev 2015-04-03 14:26:46 följande:
    Tror det är närmare än så. Att det varit tvugna att döpa om Alfons Åberg för att Alfons har en mindre barnvänlig betydelse där.
    ... Och med där menade jag Danmark. *face palm*
  • patriciaaah

Vet inte om nån redan skrivit det men för några år sedan när det var Eurovision song contest och folk från andra länder skulle lägga sina olika poäng på låtbidragen så var det nån från något land som hette kukrick, lät ju inte så där jätte sexigt, ännu snyggare skulle det ha sett ut om det vore ett dubbelnamn med bindestreck kuk-Rick!

• race
    Harmagedon skrev 2015-04-03 15:06:46 följande:
    ... Och med där menade jag Danmark. *face palm*
    Jaha. Är det sant!?
  • Harmagedon
    race skrev 2015-04-03 18:37:09 följande:
    Jaha. Är det sant!?
    Vi har säkert någon från Danmark som kan hjälpa oss att reda ut det.
  • race
    Harmagedon skrev 2015-04-03 19:06:49 följande:
    Vi har säkert någon från Danmark som kan hjälpa oss att reda ut det.
    Jag slog upp Alfons i ett lexikon på nätet, och på danska är det pimp.
Svar på tråden Sjukt roliga namn!