• HarperSeven

Belöningar

Hej!

Jag undrar lite generellt om det verkligen är fel att i undantags fall använda sig av belöningar i uppfostran av barn.

www.svd.se/nyheter/idagsidan/barnunga/artikel_2887825.svd

Jag kan förstå att det inte är bra att systematiskt använda sig av belöningssystem, t.ex. om du äter upp maten får du glass, om du städar ditt rum så får du sätta ett klistermärke på en tavla eller om du klär på dig utan bråk så får du lägga en glaskula i en burk. Skälet till det är att jag som förälder vill att barnet ska göra som jag säger utan att han eller hon får en belöning. Jag vill inte betala för lydnad. Men jag tror att belöningar är bra för att ge extra motivation för barnet att göra något som barnet nästan är redo att göra själv. Vi har själva använt oss av det vid två tillfället. Det första var när vår son pottränades. Han kissade i pottan eller på toaletten men bajsade i byxan. Vi sa då att när du har bajsat fem gånger på pottan eller på toaletten så går vi på Gröna Lund. Sonen blev då väldigt motiverad och det tog inte lång tid innan han hade bajsat fem gånger på pottan eller toaletten. Det behövdes då inte några mer belöningar och sonen bajsade på pottan och toaletten. Den andra gången var ganska nyligen då sonen som är 4 1/2 års bråkade mycket på sin förskola. Det var dock inte bara han som bråkade utan några andra barn också. Han hade även problem med att han sov på förskolan vilket gjorde att han fick problem med att somna på nätterna. Vi gjorde då en belöningstavla. Efter att han hade lyckats ett visst antal gånger så fick han välja en leksak ur låda. Vi jobbade även med att uttrycka känslor, strategier vid ilska, läste mycket barnböcker om ämnet, hans sömn osv plus att förskolan även arbetade med problemet. Det fungerade också jätte bra och sonen har inte fallit tillbaka till sitt gamla beteende trots att det har gått flera månader sen vi slutade med belöningarna. Efter tre belöningar så ville han själv sluta med belöningssystemet. Vilket han givetvis fick.

Min fråga är om du har några synpunkter på belöningssystem. När de fungerar och när de inte fungerar osv.

Tack på förhand!

Vänliga hälsningar

Kristina

• Svar på tråden Belöningar
  • Barnpsykologen

Hej, nej jag tycker inte det är fel att ibland använda sig av belöningssystem.
    Du beskriver hur ni lyckades med er son och att det handlar om specifika situationer och problem.

Barn lär sig det mesta av egen kraft och vilja. Att bli självständig och klara saker själv är den primära motorn. Att lyckas gör mamma och pappa glada vilket uttrycks genom beröm till barnet. barnets självkänsla blir starkare och det får självförtroende att våga fler utmaningar. Föräldrana finns med som stöd och anpassar krav och uppgifter så att barnet lyckas.
    Ibland hamnar barnet i en situation där inte den egna motorn räcker till, det kan vara vid ex att bli blöjfri.

Om du och dina barn är nöjda och ni löste problemet, så tycker jag det är fantastiskt bra.

Hälsningar Anneli

• HarperSeven

Tack så mycket för svar och trevlig helg!

Svar på tråden Belöningar