Liinzan skrev 2009-10-25 17:20:56 följande:
Jag ska föda mitt första barn i december, och jag är väldigt orolig över den stora dagen. Jag blir skrämd av att bara tänka på den, all smärta, att inte veta när de är dags att ringa bb, att man inte kommer få ut henne, och så är jag orolig över att jag kommer vara totalt panikslagen. Har ni några tips och råd om hur man kan lära sig hanskas med rädslorna? Vet ni även nån bra sida där man kan få tips och råd för att vara så beredd inför förlossningen som möjligt?/ En orolig tjej!
Ringa BB ska man, enligt den info jag fick, göra när det är ca 5 minuter mellan värkarna. Men som jag ser det, kan man lika gärna ringa lite innan, så att de vet att man är på gång. Och detta var då det rent praktiska rådet! ;)
I övrigt, så är det nog så tråkigt att man inte kan vara beredd på hur en förlossning blir. Alla förlossningar är väldigt olika.
Smärtan kommer du tyvärr inte ifrån. Det gör djävulskt ont att föda barn. Men det är det värt!!! Hur ont det än gör, och vad du än råkar ut för (kejsarsnitt osv), så kommer du att tycka att det är värt det!
Att du bli skrämd förstår jag mycket väl! Vem blir inte det av tanken på att föda? Det är ju inte vem som helst som ska pressa ut ungen, det är ju DU! :)
Vad gäller själva förlossningen, så kommer du troligen inte ha tid att vara panikslagen. Man är så fokuserad på händelseförloppet i kroppen att man inte har tid med något annat. De flesta förlossningar går dessutom väldigt, väldigt bra. Dvs, barnet/barnen kommer den naturliga vägen, och både de, modern och fadern (som ofta är i chock efteråt (fadern, alltså)) mår bra efter händelsen!
Är du jättenervös, tycker jag att du ska tala med din barnmorska om dettta, och be henne informera BB om detta genom ett sk förlossningsbrev. Med detta så ser förlossningspersonalen vad du önskar och vad du är rädd för. Utefter detta jobbar de också. Det var något jag märkte! Så de tar stor hänsyn till hur du vill ha det, och hur du känner inför förlossningen. Tänk på det, och ställ krav! Hoppas att allt går bra!