• Anonym (bonusförälder)

hur länge hos resp förälder?

Jag har en bonusdotter som är 3,5 år. Hon bor växelvis hos sina föräldrar. Sedan ca 1 år består det växelvisa boendet av 2 nätter hos mamma, 2 nätter hos pappa och sen 3 nätter hos mamma igen, veckan därpå är det tvärtom. Vi upplever schemat som hattigt, för min bonusdotter men även för oss övriga. Vi har en dotter som är snart 9 mån och bonusdotterns mamma har ny man och en dotter som är drygt 1 år. Första dagen är vi alla uppe i varv och vår dotter sover dåligt (älskar sin storasyster så snarast speedad för att allt är så kul), andra dagen går det bättre. Till saken hör att bonusdottern nu även börjat bajsa och kissa på sig, kan vara upp till 7 ggr per dag. Kan det ha ngt samband med hennes röriga livssituation? Vi önskar ha längre sammanhängande perioder, helst varannan vecka men bonusdotterns mamma vill fortsätta som nu. Vad finns det för forskning på området? Vad är din erfarenhet rörande så här små barn?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-30 10:25
    Kan tillägga att föräldrarna varit på samarbetssamtal ett antal ggr utan att komma vidare så känns i nuläget helt meningslöst att försöka det igen. Bonusdottren har även sagt till mig att hon inte trivs hos pappa för då är mamma orolig och vill inte att hon ska vara hos pappa, hur ska vi hantera detta?

• Svar på tråden hur länge hos resp förälder?
  • Barnpsykologen

Hej, det är tråkigt när föräldrar inte kan komma fram till lösningar där barnets bästa är i focus. Om det är så att tiden blir för kort för att hinna ställa om sig, så borde samma sak inträffa hos mamman. Att flickan skulle bajsa på sig så många gånger per dag låter oroande! Råder er att uppsöka läkare för detta, då det inte kan utelutas att det kan röra sig om något medicinskt.
    Oavsett vad ni som vuxna bestämmer, så är det oron runt besluten och de vuxnas hanterande av situationen som påverkar barnet mest.
    Min erfarenhet av små barn som växelvis bor hos föräldrar är att när föräldrarna kan samarbeta kring barnet, så har det inte spelat så stor roll hur shemat sett ut. Däremot om föräldrarn bråkat och satt sina egna strider framför barnet, så har barnet farit illa av detta. Om man inte kan komma överens med den andre parten, så kan man göra så bra som möjligt på sin planhalva. Det innebär att acceptera det som man själv kanske inte tycker är bäst och att bita ihop när man ser att den andre föräldern gör saker som går stick i stäv med era.

ANNELI

Svar på tråden hur länge hos resp förälder?