• Bite me

Hur fungerar allt kring adoption?

Har funderat länge på det här med adoption, och frågorna hopar sig. Min make och jag har redan tre barn, den äldsta är fyra, så att adoptera är inte på tapeten än, men vi har funderat kring det. Vi vill ha en stor familj, men jag kan inte bli gravid igen, så adoption är ett alternativ för oss, jag vore tacksam för svar då jag verkligen inte kan något om ämnet.

Tar det verkligen flera år att få igenom en adoption?
    Varför tar det så lång tid?
    Måste man ha varit gift ett visst antal år?
    Får man vänta längre då man redan har barn?
    Ska man ha fast jobb och fast inkomst, och i så fall i hur många år ska man ha haft detta jobb?
    Går man alltid igenom en psykologisk utredning, vänds det ut-och-in på ens liv för granskning?

• Svar på tråden Hur fungerar allt kring adoption?
  • Smulan1973

Bite me skrev 2009-11-01 20:19:05 följande:

en glad skrev 2009-11-01 17:46:28 följande:
    Tack, jag är bara 30 än så länge, men maken är 41, kan det vara försent då?
    Den totala kostnaden för en adoption brukar röra sig runt 200 000 kr men det varierar ju eftersom det är så olika vad det kostar i dom olika länderna med boende, resa, administrativa avgifter osv. I vissa länder behöver man stanna i 2 månader medans man i andra bara behöver stanna i en vecka.

I dessa 200 000 kr är inte bara kostnaderna för själva adoptionen och resan utan även allt annat som kostar som tex. era läkarbesök, föräldrautbildning, medlems- och sökandeavgift i oftast flera organisationer osv.
  • Juno

I så fall har ni brottom, ni bör få ett medgivande innan din man fyller 42. Möjligen tas hänsyn till att du är så mycket yngre, men det kan ni inte räkna med. Många länder har också åldersgräns på max 40 eller 42 år älder än barnet.

• en glad
    Juno skrev 2009-11-01 22:27:43 följande:
    I så fall har ni brottom, ni bör få ett medgivande innan din man fyller 42. Möjligen tas hänsyn till att du är så mycket yngre, men det kan ni inte räkna med. Många länder har också åldersgräns på max 40 eller 42 år älder än barnet.
    Man skall _ansöka_ innan man fyller 43! Det finns inga hinder mot att få medgivande när man är 44-45 .....
  • Juno
    en glad skrev 2009-11-01 22:40:20 följande:
    Man skall _ansöka_ innan man fyller 43! Det finns inga hinder mot att få medgivande när man är 44-45 .....
    TS Jag sitter och ljuger {#lang_emotions_embarassed}{#lang_emotions_innocent}{#lang_emotions_surprised}{#lang_emotions_yell}

Så här står det på mia.eu

Enligt Föräldrabalken är den nedre åldersgränsen för att få adoptera 25 år (om inte synnerliga skäl föreligger). Det finns ingen övre åldersgräns angiven i lagen. Det är dock av betydelse för barnet att åldersskillnaden mellan föräldrar och barn inte blir för stor.

42-årsgränsen är alltså en rekommendation, vilket kan förklara värför det varierar i olika kommuner. Kontakta familjerätten snarst och prata med dem så får du vettigare svar än av mig {#lang_emotions_wink}
  • Bite me

Men var i hela friden ska man få 200 000 kr ifrån? Och varför ska man behöva gå en föräldrakurs då man redan är förälder?

Jösses vad mycket man inser att man får "gratis" när man kan bli gravid och föda barn utan att behöva gå igenom en adoption, helt absurt om man tänker efter. (Hoppas verkligen att ingen tog illa vid sig, för det var verkligen inte meningen.)

• Smulan1973

Bite me skrev 2009-11-01 23:06:33 följande:

Men var i hela friden ska man få 200 000 kr ifrån? Och varför ska man behöva gå en föräldrakurs då man redan är förälder? Jösses vad mycket man inser att man får "gratis" när man kan bli gravid och föda barn utan att behöva gå igenom en adoption, helt absurt om man tänker efter. (Hoppas verkligen att ingen tog illa vid sig, för det var verkligen inte meningen.)
    Ja, dom flesta försöker spara så mycket som möjligt sen får man ta lån om det inte räcker.

Och ja, det är väldigt snedvridet det här med kostnaderna om man ska adoptera eller få biobarn. Föräldrautbildningen är ju både valfri och gratis när man får biobarn, men adopterar man så är den obligatorisk och dessutom kostar den massor med pengar. Dom kostar olika beroende på var man bor. Hos oss kostar den 750 kr/ person (1500 kr/par) men en kompis till mig får betala 2 600 kr/person. Det är ju helt horibelt.
    Samma sak med läkarundersökningarna som är gratis för gravida, men vi får betala mer pengar än vad det kostar om vi uppsöker läkare för att vi är sjuka.

Visserligen kan man ansöka om ett adoptionsbidrag på 40 000 kr när man har kommit hem med sitt barn, men den summan har ju inte förändrats på 9 år trots att allt har blivit mycket dyrare sen dess. Tänk bara på vad en förlossning kostar. Säkert mycket mer än 40 000 kr i alla fall.
  • en glad

Smulan1973 skrev : "Föräldrautbildningen är ju både valfri och gratis när man får biobarn, men adopterar man så är den obligatorisk och dessutom kostar den massor med pengar. Dom kostar olika beroende på var man bor."
    - ja, och i många kommuner i landet är den gratis!

• Fru U

De kommuner som har den gratis håller väl i den själv? Dvs samma socialsekreterare som gör utredningarna håller i utbildningen (eller?)

Jag skulle inte känt mig bekväm om det var människor från familjerättsbyrån (eller kommunen) som höll i kursen för hur skulle jag vetat att de funderingar jag tar upp inte ligger mig i fatet sen?

Men jag tycker det är fult av utbildningsförbunden att ta flera tusen för att hålla i kurserna för de vet att de kan ta nästan hur mycket som helst för folk har inget val, de måste gå den och håller kommunen ingen egen kurs måste man välja deras. Vi betalade över 5000kr och det är mycket pengar

• en glad

Fru U skrev 2009-11-02 00:46:03 följande:

De kommuner som har den gratis håller väl i den själv? Dvs samma socialsekreterare som gör utredningarna håller i utbildningen (eller?)Jag skulle inte känt mig bekväm om det var människor från familjerättsbyrån (eller kommunen) som höll i kursen för hur skulle jag vetat att de funderingar jag tar upp inte ligger mig i fatet sen?Men jag tycker det är fult av utbildningsförbunden att ta flera tusen för att hålla i kurserna för de vet att de kan ta nästan hur mycket som helst för folk har inget val, de måste gå den och håller kommunen ingen egen kurs måste man välja deras. Vi betalade över 5000kr och det är mycket pengar
    - det är få kommuner som har nog underlag att hålla iegna föräldrautbildningar. Däremot finns på flera håll kommuner som samarbetar dvs som deltagare har man aldrig den ledare som håller i utbildningen som medgivandeutredare sedan ....
  • Solvår H

Bite me skrev 2009-11-01 23:06:33 följande:

Och varför ska man behöva gå en föräldrakurs då man redan är förälder?
    Föräldrakursen inför adoption handlar inte om hur man sköter ett barn utan hur det är/kan vara/vilka frågeställningar som kan dyka upp speciellt när man blir föräldrar till ett barn som redan finns, som blivit lämnat att sina biologiska föräldrar, som helt enkelt har en del bagage när det kommer till sin nya familj.
  • Juno

Vi sparade till halva kostnaden, levde snålt och önskade oss bara pengar i present vid födelsedagar och jul. Sen lånade vi resten på huset, varav vi betalade tillbaka en del när vi fick adoptionsbidraget från FK. Så tror jag de flesta löser det. Visst kan det vara tufft men det var värt var enda spänn {#lang_emotions_sealed}

Tänker så här att om man inte kan spara ihop det på den den tiden väntan tar, så har man kanske inte råd att försörja ett barn. Ett barn kostar i genomsnitt 3000 i månaden. Det blir 36 000 på ett år, 108 000 på tre år.

• Solvår H
    Juno skrev 2009-11-02 18:46:13 följande:
    Tänker så här att om man inte kan spara ihop det på den den tiden väntan tar, så har man kanske inte råd att försörja ett barn. Ett barn kostar i genomsnitt 3000 i månaden. Det blir 36 000 på ett år, 108 000 på tre år.
    Det håller jag faktiskt inte alls med om. Alla föräldrar har "driftskostnader" för sina barn men adoptivföräldrar har dessutom en stor kostnad för att få barnet. Alltså utöver de 3000 kr du säger det kostar per månad (vi gör inte av med 6000 kr på våra två barn per månad, det kan jag lova). Självklart ska man kunna adoptera utan att ha haft möjligheten att sparar ihop 200 000 kr eller mer!
    Alla adoptioner tar inte lång tid, våra har inte gjort det och vi hade därmed inte lång tid på oss att spara.
    Vi använde delvis sparkapital (säkerthetssparande, inte sparat till just adoption)men ville inte ta allt vi ägde och hade heller (det hade för övrigt inte räckt men det är en annan historia) då det känns otroligt riskabelt att inte ha en buffert när man fått barn. Fösta gången kunde vi låna en del på huset till förmånlig ränta och andra gången ställde våra föäldrar upp med ett ännu mer förmånligt lån. Till tredje adoptionen hoppas vi att vi vinner på lotto.
  • Bite me

Solvår H skrev 2009-11-02 19:18:01 följande:

Det håller jag faktiskt inte alls med om. Alla föräldrar har "driftskostnader" för sina barn men adoptivföräldrar har dessutom en stor kostnad för att få barnet. Alltså utöver de 3000 kr du säger det kostar per månad (vi gör inte av med 6000 kr på våra två barn per månad, det kan jag lova). Självklart ska man kunna adoptera utan att ha haft möjligheten att sparar ihop 200 000 kr eller mer! Alla adoptioner tar inte lång tid, våra har inte gjort det och vi hade därmed inte lång tid på oss att spara. Vi använde delvis sparkapital (säkerthetssparande, inte sparat till just adoption)men ville inte ta allt vi ägde och hade heller (det hade för övrigt inte räckt men det är en annan historia) då det känns otroligt riskabelt att inte ha en buffert när man fått barn. Fösta gången kunde vi låna en del på huset till förmånlig ränta och andra gången ställde våra föäldrar upp med ett ännu mer förmånligt lån. Till tredje adoptionen hoppas vi att vi vinner på lotto.
    Hur lång tid tog hela processen för er, eftersom du skriver att det gick "snabbt"?
  • Juno

hsfhsf

Solvår H skrev 2009-11-02 19:18:01 följande:
    Det håller jag faktiskt inte alls med om. Alla föräldrar har "driftskostnader" för sina barn men adoptivföräldrar har dessutom en stor kostnad för att få barnet. Alltså utöver de 3000 kr du säger det kostar per månad (vi gör inte av med 6000 kr på våra två barn per månad, det kan jag lova). Självklart ska man kunna adoptera utan att ha haft möjligheten att sparar ihop 200 000 kr eller mer! Alla adoptioner tar inte lång tid, våra har inte gjort det och vi hade därmed inte lång tid på oss att spara. Vi använde delvis sparkapital (säkerthetssparande, inte sparat till just adoption)men ville inte ta allt vi ägde och hade heller (det hade för övrigt inte räckt men det är en annan historia) då det känns otroligt riskabelt att inte ha en buffert när man fått barn. Fösta gången kunde vi låna en del på huset till förmånlig ränta och andra gången ställde våra föäldrar upp med ett ännu mer förmånligt lån. Till tredje adoptionen hoppas vi att vi vinner på lotto.
    Jag påståd inte att man skulle avstå från att adoptera om man inte kan spara ihop 200 000. Jag menar att barn kostar och om man inte kan avvara några 1000-lappar i månaden kanske man bör se över sin ekonomi innan man adopterar.

Om du räknar ihop allt som ditt barn kostar så blir det en slant: mat, kläder, leksaker, presenter, VAB-dagar, dagisavgift, stora inköp som vagn eller cykel, semesterresor och fritidssysselsättning. Utslaget på ett år blev det för oss ca 3000 per barn och månad.
  • Bollplankarna
    Fru U skrev 2009-10-30 23:55:08 följande:
    Man måste vara gift för att bli godkänd (svenska krav). Enligt nya handboken får man inte vara över 42 vid ansökningen (en del kommuner tar hänsyn till om partnern är mycket yngre, en del gör det inte)
    Vad är det för en handbok? Var hittar man dessa regler? Är de rikstäckande? Jag är 42 å har inte fått reda på detta av min hemkommun
  • en glad
    Bollplankarna skrev 2010-01-26 21:59:02 följande:
    Vad är det för en handbok? Var hittar man dessa regler? Är de rikstäckande? Jag är 42 å har inte fått reda på detta av min hemkommun
    för ansökr du vid 42 är dt "grönt" - problmn uppstår för dm som är 43 och äldr! Hanbokn hittar du på socialstyrlsns hmsida www.socialstyrlsn.s
  • LyckaOchTålamod
    Bollplankarna skrev 2010-01-26 21:59:02 följande:
    Boken heter "Adoption - en handbok för socialtjänsten" och finns att beställa på

http://www.socialstyrelsen.se/publikationer2008/2008-101-5/sidor/default.aspx  (Socialstyrelsens hemsida)

PS När det gäller kostnader så räknade min syster (som adopterat) ut att det blev ca 100 000 kr mer än vad det står i adoptionorganisationernas beräkningar. Men då räknade hon med allt : dvs minsta taxiresa, rekommenderade brev man skickat, p-avgifter, översättningar av läkarintyg mm - ja allt.

Så det gick på 300 000 kr för dom totalt sett....

lycka till Drömmer
Svar på tråden Hur fungerar allt kring adoption?