• FamBroberg

Jag spyr snart på denna AP-hysteri!

Att det finns olika uppfostrings/anknytningsmetoder förstår jag, och det tycker jag är jättebra, och jag anser INTE att AP-metoden (livstilen eller vad man nu vill kalla det) är någonting negativt, men jag kräks på denna hysteri och alla dessa pekpinnar.

Nu är det på tapeten med AP, då ska ALLA följa det, gör man inte det eller är man skeptiskt mot någonting så är man en hemsk mamma, en korkad person och en självisk människa. Man kan absolut ingenting om barn, och man bryr sig ju uppenbarligen inte om sitt barn, hur h*n mår och man skiter ju fullständigt i om barnet är lyckligt, tryggt m.m.

Så länge man inte tillför skada eller trycker ner sitt barn, så anser jag att man får göra på vilket sätt man vill, för de allra flesta har förutsättningarna att bli bra föräldrar, oavsett om de väljer att läsa sönder sidorna i böcker av Jesper Juul, leva efter AP eller bara ta en dag i taget och gå på magkänsla.

Men det är bara hos AP-inspirerade föräldrar man stöter på denna hets.

• Svar på tråden Jag spyr snart på denna AP-hysteri!
  • Pemmel
    PennyD skrev 2009-11-05 20:03:49 följande:
    Jag tycker jag har försökt vara väldigt tydlig med att det alltid är min generella uppfattning om vad som är optimalt, som jag framför. Men jag ska försöka vara ännu tydligare. Vidare tycker jag det är viktigt att samtliga debattörer håller isär det ena från det andra. Vi kan diskutera vad som är optimalt. Vi kan diskutera hur man bör förhålla sig till det man själv tycker är optimalt. Vi kan diskutera hur vi uttrycker oss. Vi kan diskutera vilka vi är.
    Problemet är att mycket av detta hänger ihop då mina åsikter om vad som är optimalt hänger ihop med hur jag är. Och allt du tycker är optimalt är troligtvis minst lika starkt knutet till vem du är. Hur man uttrycker sig är ytterst betydelsefullt oavsett vad man diskuterar.
    Så jag håller inte med dig.
  • Lisbon
    Lisbon skrev 2009-11-05 20:48:02 följande:
    Vad hände med de spädbarnen då? Då måste ju du ha varit deras mamma?
    Utsatte du dessa tre späda barn för känslan av att vara övergiven? (du vet tidiga separationer...)
    Du måste ju ha varit deras närmaste anknytningsperson om du tog hand om dem på heltid?
  • PennyD
    saxon skrev 2009-11-05 20:47:46 följande:
    Det är möjligt att du är en mycket empatisk person när det gäller barn. Men när det gäller andra vuxna uppfattar jag dig som extremt oempatisk. Det går fortfarande över mitt förstånd hur du kan anse dig vara en empatisk person men samtidigt ha så otroligt svårt för att sätta dig in i andra människors situationer när det gäller t.ex valet att inte amma och liknande. Kan du inte försöka förklara på vilket sätt din empati uttrycker sig när det gäller andra vuxna människor?
    För mig känns det inte angeläget att hävda min inlevelseförmåga, som jag förövrigt anser vara nog så kompetent.

Jag tycker visserligen det är konstigt att ni ifrågasätter den.

Din utlåtande om min oförmåga att förstå andra människor val, får stå för dig. Jag håller inte med dig.
  • PennyD

Fru U skrev 2009-11-05 20:43:17 följande:

Som vanligt gör du inte bilden klarare. Vill du inte att andra ska förstå? Är det så att du medvetet är vag för att du inte kan förklara närmre?
    Jag vill absolut att folk ska förstå mitt budskap, vilket jag inte anser dig vidröra.
  • PennyD
    Lisbon skrev 2009-11-05 20:48:02 följande:
    Vad hände med de spädbarnen då? Då måste ju du ha varit deras mamma?
    Inga kommentarer.
  • PennyD
    Pemmel skrev 2009-11-05 20:53:33 följande:
    Problemet är att mycket av detta hänger ihop då mina åsikter om vad som är optimalt hänger ihop med hur jag är. Och allt du tycker är optimalt är troligtvis minst lika starkt knutet till vem du är. Hur man uttrycker sig är ytterst betydelsefullt oavsett vad man diskuterar. Så jag håller inte med dig.
    Jag ser en människa som en komplex helhet. Men att försöka ta hänsyn till alla komponenter i en diskussion som rör ett specifikt ämne, blir för mig omöjligt.

Stort av dig, om du lyckas bättre.
  • Lisbon
    PennyD skrev 2009-11-05 21:13:25 följande:
    Inga kommentarer.
    så kan man säga eller så kan man säga "lögn och förbannad lögn"

utsatte du tre spädbarn för tidiga separationer? frågar jag igen då?
  • PennyD
    Lisbon skrev 2009-11-05 20:55:49 följande:
    Utsatte du dessa tre späda barn för känslan av att vara övergiven? (du vet tidiga separationer...) Du måste ju ha varit deras närmaste anknytningsperson om du tog hand om dem på heltid?
    Det vill jag inte diskutera.

Jag var deras anknytningsperson.
  • Lisbon
    PennyD skrev 2009-11-05 21:16:50 följande:
    Det vill jag inte diskutera.
    Det tror väl jag det.
  • PennyD
    Lisbon skrev 2009-11-05 21:18:19 följande:
    Det tror väl jag det.
    Precis som du inte vill lämna ut bilder på dig och din familj, så drar även jag min personliga gräns för vad jag vill lämna ut. Tycker du det är konstigt?
  • Pemmel
    PennyD skrev 2009-11-05 21:15:24 följande:
    Jag ser en människa som en komplex helhet. Men att försöka ta hänsyn till alla komponenter i en diskussion som rör ett specifikt ämne, blir för mig omöjligt. Stort av dig, om du lyckas bättre.
    Ja, jag tycker mig ha sett den bristen hos dig ett flertal gånger.
  • Lisbon
    PennyD skrev 2009-11-05 21:25:29 följande:
    Precis som du inte vill lämna ut bilder på dig och din familj, så drar även jag min personliga gräns för vad jag vill lämna ut. Tycker du det är konstigt?
    Jo med tanke på vad vi diskuterar. Och vad AP står för bla. Så skulle det vara intressant att veta om du som anknytningsperson utsatte hela tre spädbarn för tre separationer som enligt AP kan ge dem psykiska men för resten av livet.
  • PennyD
    Lisbon skrev 2009-11-05 21:39:39 följande:
    Jo med tanke på vad vi diskuterar. Och vad AP står för bla. Så skulle det vara intressant att veta om du som anknytningsperson utsatte hela tre spädbarn för tre separationer som enligt AP kan ge dem psykiska men för resten av livet.
    Det vore säkert intressant.
  • Fru U

Du var deras anknytningsperson. Då antar jag att du kanske jobbat som familjestödjare eller dylikt och då ser man väldigt mycket jobbiga och tunga saker men det är en bråkdel som är så.

• Pemmel
    PennyD skrev 2009-11-05 21:41:55 följande:
    Nu är vi inne på mig igen. Den diskussionen kanske bättre hör hemma här; www.familjeliv.se/Forum-5-175/m48472562.html
    Ja, vi är inne på dig och mig och många andra mest hela tiden. Det är liksom till stor del det som alla diskussioner handlar om i slutänden.
  • Lisbon
    PennyD skrev 2009-11-05 21:40:46 följande:
    Det vore säkert intressant.
    Då tolkar jag det helt enkelt som jag vill vilket innebär:
    *att du tagit hand om 3 spädbarn på heltid.
    *att du dessutom är AP
    * Och att APs kanske viktigaste punkt är att undvika tidiga och onödiga separationer.
    *Men att du likförbannat övergett dessa tre spädbarn och utsatt dem för detta.
    *För att du var så empatisk och det var att det var det optimala ur barnens synvinkel?
  • PennyD
    Lisbon skrev 2009-11-05 22:04:43 följande:
    Då tolkar jag det helt enkelt som jag vill vilket innebär: *att du tagit hand om 3 spädbarn på heltid. *att du dessutom är AP * Och att APs kanske viktigaste punkt är att undvika tidiga och onödiga separationer. *Men att du likförbannat övergett dessa tre spädbarn och utsatt dem för detta. *För att du var så empatisk och det var att det var det optimala ur barnens synvinkel?
    Tolka på du.

Ville du fråga mig något?
  • Lisbon
    PennyD skrev 2009-11-05 23:29:35 följande:
    Tolka på du. Ville du fråga mig något?
    Jag försöker väl igen då.

Är du AP?
    Utsatte du tre spädbarn för en separation som troligen kan ge dem men för livet? (enligt APs filosofi)
Svar på tråden Jag spyr snart på denna AP-hysteri!