• cameassister

Mycket ögonmakeup

Hej, jag undrar om hur och om man ska säga till sin dotter att hon använder för mkt ögonmakeup, hon blir 15 om 3 månader och sminkar sig ganska mörkt runt ögonen...sänker jag hennes självkänsla genom att säga till eller ska hon få hållas och jag får hoppas att det är en fas och att det går över???

• Svar på tråden Mycket ögonmakeup
  • Ruggugglan

TS, din dotter försöker hitta sin egen stil. Låt henne upptäcka vad hon trivs i. Jag är 21år idag och har under sista åren upptäckt vad jag trivs med. Det brukar komma efter ett tag

BF 24 januari.
  • Koloraturell

Låt henne hållas du, för 9 av 10 verkar det vara en övergående fas. Förhoppningsvis har det gått över tills hon får körkort. Och om det inte skulle göra det så kommer hon nog att se ut så hela livet.

Jag kanske är lite hjärntvättad med smink och sånt då min mamma var kosmetolog, men ta ett snack med din dotter om hur viktigt det är att hon har bra produkter att tvätta rent med på kvällen, särskilt eftersom hon geggar så mycket kring ögonen där huden är väldigt skör.

Ett bra tips är att ställa det som ultimatum - att antingen sminkar hon sig sådär och sköter sminkhygienen, eller också slutar hon sminka sig.

• Zodic
    Koloraturell skrev 2009-11-16 15:39:39 följande:
    Jag kanske är lite hjärntvättad med smink och sånt då min mamma var kosmetolog, men ta ett snack med din dotter om hur viktigt det är att hon har bra produkter att tvätta rent med på kvällen, särskilt eftersom hon geggar så mycket kring ögonen där huden är väldigt skör. Ett bra tips är att ställa det som ultimatum - att antingen sminkar hon sig sådär och sköter sminkhygienen, eller också slutar hon sminka sig.
    Det gör inte ens jag som är vuxen :P
  • Marre79
    Zodic skrev 2009-11-16 20:09:24 följande:
    Det gör inte ens jag som är vuxen :P
    Fast då är det en fråga om hygien.....
    personligen tycker jag att det är äckligt om man inte tvättar av sig sminket. Det har väl hänt att man nån gång har struntat i det och då känner jag mig jätteofräsch dan efter.
  • Dejsi

Smink och kläder är personliga saker, låt henne pröva, hon gör ju ingen illa. Vår dotter är 15 och hon har fått sminka sig som hon vill, punkigt svart och så, men vi har aldrig tjatat om det, kanske fällt en liten kommentar. Nu orkar hon inte sminka sig så ofta, kanske beror det på att vi inte förbjudit heller.

• Jag kom inte på något bättre

Låt henne hållas, det är ju faktiskt bara smink, inte droger ;)

Själv så byter jag mitt sätt att sminka mig flera gånger per månad, ena dagen kanske jag vill ha mycket färg glada ögonskuggor och mycket mascara, andra dagen så är jag helt utan. Nu kanske hon inte byter lika ofta som jag.. men hon kommer ju knappast se ut så hela livet ;)

• Veliga Mamman

TS: Min dotter hade en sån period förra året , jag lät henne hållas och nu sminkar hon sig mer "vanligt" eller vad man ska kalla det Hon är 16 nu.

Hon måste få upptäcka och testa vad som passar henne...

• ÅÅsaGGåsa
    Kråkfot skrev 2009-11-10 04:48:49 följande:
    Vadå "det går över"??Det är liksom ingen sjukdom:PJag var 14 för 4 år sen och hade en jäkla massa smink runt ögonen då, det har jag fortf, ibland, men nu har jag aldrig tid med det riktigt:P
    Det går över, på riktigt. Det är ett ganska typiskt "åk 8 syndrom" Ser bedrövligt ut, det brukar de tycka själva också, när det gått över
  • drever

men är det nått att hetsa över för mkt ögon make? hon kommer nog på det själv så småningen :)

• jennawelander

men hon får väll sminka sej som hon vill  ,
    asså du kan ju inte betäma hur hon ska se ut ?
    hon kanske tkr hon är snygg och då ska hon väll få se ut så ?

• Sephrenia

Jag hade perioder, när jag var 13 hade jag på tok för mycket smink, när jag var 14-15 sminkade jag mig inte alls, när jag var 16-18 sminkade jag mig lite sporadiskt i lagom mängd och idag sminkar jag mig bara när jag ska på möten hos AMS, interjuver (då jag är nyligen arbetssökande, jag sminkade mig även till jobbet) och det är normalt bara en liten nyans och mascara.. 

Låt henne vara ung och se ut som hon vill, hon kommer troligen en dag hitta sin vuxna stil. 

• Naoto

Jag var likadan i hennes ålder, började med svart ögonskugga och senare använde jag eyeliner och hade stilen Fashion core. Nu har jag börjat med en ny stil eftersom jag inte riktigt trivdes i den förra, plus att jag tappade intresset för den stilen och började med en ny som jag trivs mycket bättre i :)

Jag tror också att hon kanske gör som jag gjorde när jag var 14, snart 15 år gammal. Man börjar med en stil och kanske har den länge, men om man "tröttnar" eller vill utveckla stilen, så är det normalt :3

• mandelblomma

i stället för att skälla och säga hur hemskt det ser ut, boka en sminkdag på face eller liknande...gå båda två och ha en kul stund i hop samtidigt som dottern får tipsen av en annan vuxen än  dig ;)
    Min dotter målade sig förskräckligt när hon var runt 14 år...men tiden så har hon blivit riktigt duktig och är numera vackert målad.

• Sephrenia

Sen ska man inte pressa ned dom angående stilar, kommer hon runt gymnasietiden gå runt med scene frisyr och goth sminkning ja då är det hennes stil, den hon är.

Svar på tråden Mycket ögonmakeup