• Anonym

min dotter ogillar mig... mitt hjärta går sönder!

Har en dotter på 16 mån. Hon tycker inte om mig och mitt hjärta krossas för varje gång jag ser det. Vad har jag gjort för att förtjäna detta????????
    Jag har ju gjort allt för henne!

Hon föredrar sin pappa. Hon grinar när jag kommer och hämtar henne (vi bor inte ihop). När han kommer för att hämta henne blir hon jätteglad och vägrar släppa honom ens för att ta på sig skorna. Då får jag inte ens röra henne.
    När hon är hos mig så duger jag. När hon vaknar på nätterna blir hon lugn när hon får komma bredvid mig....

Hon föredrar mormor framför mig. Idag när jag slutade jobbet mötte jag dem (hon och mormor) på ett fik, mormor hade hämtat henne tidigare från dagis. Jag fick ingen kram, inget leende eller nåt. Tog upp henne men hon började skrika och ville direkt till mormor.

Vad har jag gjort för fel??????? Jag har ju gjort ALLT för henne... mitt hjärta går sönder.... varför kan hon inte, för en enda gång, föredra mig??
    Jag mår så oerhört dåligt av detta.... hjälp mig. Saknar livslust pga detta...

• Svar på tråden min dotter ogillar mig... mitt hjärta går sönder!
  • Barnpsykologen

Hej, det är en mycket svår situation som du upplever. Jag kan inte av ditt brev utläsa hur mycket hon är hos dig.
    Jag kan inte svara på varför det är på detta vis, men jag kan ge några hypoteser som du kan fundera kring hur de stämmer för dig.

Om det är så att det är pappa som har haft största delen av omsorgen, så är det möjligen honom som er dotter knutit an till starkast.

När du känner dig avvisad av din dotter, så blir du osäker och din dotter känner av detta. När hon är hos dig får du mer tid och du hittar tillbaka till ditt samspel med henne.

Jag är övertygad om att din dotter inte tycker illa om dig, du skriver att hon känner trygghet hos dig och att du kan ge henne lugn.
    Jag önskar du kunde få hjälp att hitta ditt eget samspel och egen tilliten till dig själv så att du inte blev så osäker i de situationer som du beskriver. 
    Fråga på BVC om det finns möjlighet att ta upp frågan med deras BVC- psykolog.

Hälsningar Anneli

• Anonym

Hej tack för ditt svar

Jag var mammaledig med henne i 10 månader. Det var hon och jag på dagarna då. Hon såg sin pappa bara vid 17.30 när han kom hem tills hon skulle lägga sig.
    Jag förstår inte.....

Hon är varannan vecka nu när vi separerat men jag ser henne varje dag ändå. Jag hämtar henne på dagis även på hans veckor. Hade jag inte gjort det, hade hon varit tvungen att stanna ända till 17.30 på kvällarna eftersom pappan jobbar så.
    Sen har jag även henne vissa lediga vardagar på hans veckor.

Ja jag blir osäker. Jag tycker det är pinsamt när hon gråter när han ser det för som sagt, han tror väl snart att jag är elak mot henne. Jag är precis tvärtom. Jag gör ALLT för att hon ska ha det så bra som möjligt och ha så roligt som möjligt. Har dock inte så mycket pengar att röra mig med i form av leksaker och lekplatser inomhus..
    Hon lyser aldrig upp när hon ser mej....

Svar på tråden min dotter ogillar mig... mitt hjärta går sönder!