• Molly67

    Fostervattensprov på tvillingar

    Jag står inför att fatta beslut om att göra forstervattensprov och ska träffa läkaren nästa vecka.....Är det någon som gjort fostervattensprov på tvillingar?

  • Svar på tråden Fostervattensprov på tvillingar
  • Kattflickan

    Hur kan man veta säkert att man får med fostervatten från båda säckarna och
    vad gör man om det visar sig att ett barn är friskt men det andra inte är det? Det finns ju även en liten risk att undersökningen orsakar missfall.
    Om jag stod inför valet att göra det eller inte skulle jag faktiskt låta bli.

  • Umeboshi

    Känner flera som gjort detta utan några som helst komplikationer, både med en och flera, och de talar sig varma för det... men å andra sidan har de då fått goda nyheter om barnet/-n.

    Vi fick veta att ett ev fvp tas med samma nål i båda säckarna, alltså kan de inte säga vem av de två som är skadad, om så vore fallet. På andra ställen har jag hört att de använder två nålar. Att de drar fostervatten från båda kollar de ju noga med ul innan, så på den punkten behöver man inte oroa sig.

    Själva ville vi inte ställas inför ett ev val att avbryta hela graviditeten, för man gör inte selektiva aborter annat än i de fall man bär på fler foster än vad kroppen klarar. Inte heller ville vi riskera att det hela slutade med missfall (vilket det gjorde för en bekant till mig som väntade en). Alltså valde vi bort ett fvp.

  • minoo

    Har gjort fostervattenprov på mina tvillingar(har ej fått svar ännu)
    Dom är väldigt noga så proven ej mixas, varje tvilling hade egen sköterska som tog hand om det provet, jag fick veta att om 1 tvilling var sjuk, så fick man ta bort den, det var därför det var så noga med proven...............

    Men jag kan säga att det var inte skönt!!!gjorde jätte ont=(

    Jag har ej ångrat mig ännu! och ej haft några blödningar eller problem efter, mer än ont i magen i 2 dagar efter provet, då jag stannade hemma och tog det lungt!

  • Tvillingmamman Eva

    Hej, jag står inför samma beslut. Är gravid med två flickor och är i vecka 17+2. Jag är kvinna 38 år och har tvåäggstvillingar. Den ena tvillingen är 165g och den andra 135g. Den minsta har varit liten hela tiden. Mina värden på Down/Edwin har varit bra utifrån scanningen V12. Ena barnet var 1/990 och den andra 1/1890. Alla organ ser normala ut utifrån vad dem kan se så tidigt. Nu säger läkaren att dem vill ta fostervattensprover för att fastställa kromosomavvikelser för att dem inte vet varför det ena fostret är mindre än det andra. Dem menar att det är mer vanligt senare i graviditeten att barnen är olika i storlek och att dem misstänker mer risken när barnen är olika från start. Det ena barnet ligger innanför värdena men den andra avviker från värdena, men värdena avviker symmetriskt på alla analyser. Det kan vara en förklaring till dem följer sin egen tillväxtkurva men det är tidigt för att fastställa säger läkaren. Jag ska igen på scanning om 1v och då kan dem se om båda växer men läkaren sa att dem vill erbjuda mig fostervattenprover så jag hinner inom lagens rätt avbryta en graviditet eller avbryta det ena om så skulle va fallet. Även om dem misstänker avvikelse på ena fostret så vill dem sticka mig två ggr. Jag känner stark oro i kroppen och rädsla att ta proverna. Riskerna är 1% för missfall men likväl. jag undrar om någon har liknande erfarenhet av det jag går igenom just nu? 

  • Lizzylizz
    Tvillingmamman Eva skrev 2023-11-12 19:50:30 följande:

    Hej, jag står inför samma beslut. Är gravid med två flickor och är i vecka 17+2. Jag är kvinna 38 år och har tvåäggstvillingar. Den ena tvillingen är 165g och den andra 135g. Den minsta har varit liten hela tiden. Mina värden på Down/Edwin har varit bra utifrån scanningen V12. Ena barnet var 1/990 och den andra 1/1890. Alla organ ser normala ut utifrån vad dem kan se så tidigt. Nu säger läkaren att dem vill ta fostervattensprover för att fastställa kromosomavvikelser för att dem inte vet varför det ena fostret är mindre än det andra. Dem menar att det är mer vanligt senare i graviditeten att barnen är olika i storlek och att dem misstänker mer risken när barnen är olika från start. Det ena barnet ligger innanför värdena men den andra avviker från värdena, men värdena avviker symmetriskt på alla analyser. Det kan vara en förklaring till dem följer sin egen tillväxtkurva men det är tidigt för att fastställa säger läkaren. Jag ska igen på scanning om 1v och då kan dem se om båda växer men läkaren sa att dem vill erbjuda mig fostervattenprover så jag hinner inom lagens rätt avbryta en graviditet eller avbryta det ena om så skulle va fallet. Även om dem misstänker avvikelse på ena fostret så vill dem sticka mig två ggr. Jag känner stark oro i kroppen och rädsla att ta proverna. Riskerna är 1% för missfall men likväl. jag undrar om någon har liknande erfarenhet av det jag går igenom just nu? 


    Hej! Nu har du säkert redan fattat ditt beslut, men tänkte svara dig ändå. Jag är också gravid med tvillingar, troligtvis enäggs men kan vara tvåäggs. En av dem har tillväxthämning och är uppskattningsvis ca 40% mindre än den andra. Gjorde fostervattenprov på båda i förrgår för att ta reda på mer om orsaken. Var då i vecka 16+1 enligt läkaren. Var jätteorolig innan provet och fortfarande orolig för missfallsrisken men har hört att risken kan vara överdriven och tycker ändå det var värt att göra för att få svar. De tog separata prov med olika nålar. Gjorde lite ont men gick snabbt. De kollade också tvillingarna med ultraljud både innan, under och efter provet. Hade mensliknande värk samma dag och dagen efter, läckte inget. Idag känns det nästan som vanligt igen. De ska göra två analyser av proven, första ska jag få svar på om 1 vecka, andra kan ta lite längre.
  • TvillingmammaVästgöte

    Jag fick inte göra fostervattenprov med mina tvillingar. Det var för stor risk och man fick ändå inte göra selektiv abort. Detta var 20 år sen så det kan ju ha ändrats.
    Min läkare gjorde noggranna mötningar på fostren och kollade olika proportioner. Han sa att de såg helt normala ut och det var de .

Svar på tråden Fostervattensprov på tvillingar