• Gaytjej

Färska ägg? 6-månaderskollen då?

Donerad sperma som man får på kliniker har alltid legat i frysen i minst 6 månader för att dontorerna ska testat för HIV etc under denna tid.

Men gäller detta inte för äggdonatorer? Som jag har förstått det så kan man få ett färskt ägg vid en ÄD?

• Svar på tråden Färska ägg? 6-månaderskollen då?
  • 1814

Vid ÄD tar man blovprov mm 6 månader innan själva donationen, SEN startar man den långa behandlingen med hormoner (samtidigt som man synkas med mottagaren) för att kunna ge ägg. Det är inte lika enkelt som vid spermadonation direkt. Vet inte hur frysning påverkar spermierna, men det gör väl kanske inte något om några inte klarar upptiningen? Det är desto värre med äggen när det bara finns några stycken...

• Gaytjej

Nä, att det inte är lika enkelt det förstår jag ju :)
    Men det är ju ändå en risk man tar som tar emot ett ägg från ngn som man inte kan garantera är fri från t ex HIV-smitta?
    (Den risken är ju iofs ngt som alla som använder sig av privata spermadonatorer tar, men tänkte att detta med ÄD ju går genom den rigorösa sjukvården)

• 1814
    Gaytjej skrev 2009-11-08 22:44:11 följande:
    Nä, att det inte är lika enkelt det förstår jag ju :) Men det är ju ändå en risk man tar som tar emot ett ägg från ngn som man inte kan garantera är fri från t ex HIV-smitta? (Den risken är ju iofs ngt som alla som använder sig av privata spermadonatorer tar, men tänkte att detta med ÄD ju går genom den rigorösa sjukvården)
    Var tvungen att kolla i mina papper. Jo, vi testas för HIV och en rad andra saker i de två blodproverna som tas med minst 6 månaders mellanrum. Skillnaden är att vi får vänta 6 mån innan vi kan donera, istället för att äggen är frysta i minst 6 mån.
  • Gaytjej
    1814 skrev 2009-11-08 22:56:48 följande:
    Var tvungen att kolla i mina papper. Jo, vi testas för HIV och en rad andra saker i de två blodproverna som tas med minst 6 månaders mellanrum. Skillnaden är att vi får vänta 6 mån innan vi kan donera, istället för att äggen är frysta i minst 6 mån.
    Får man skriva på eller bedyra på annat sätt att man inte har oskyddat sex under tiden före äggdonationen (som jag har hört det så kan det ju ta 3 mån från smittotillfället tills dess att HIV-viruset syns i tester)?
    *nyfiken*
  • S1975

Jag funderar också en hel del på risken att bli smittad av könssjukdomar vid ÄD.
    Någon som vet mer om det?

• 1814

Kan inte svara på mer än att jag själv är "clean". Man ska inte ha oskyddat samlag 2 veckor innan äggplock i alla fall, men det är väl pga att man inte kan ta t ex p-piller när man tar t ex gonal-f inför äp.

Rent teoretiskt skulle man väl kunna testa både donatorn och dess partner och få neg på HIV test, men sen går donatorns partner och får HIV av nån på sidan om och smittar sedan sin partner strax innan behandlingsstart. Vilket är rätt osannolikt, då risken att HIV överförs vid samlag är ca 0,1% eller nåt sånt och det brukar ta flera år innan man smittas av sin partner? Men det vore väl möjligt antar jag!? {#lang_emotions_undecided}

• Meddelande borttaget
Svar på tråden Färska ägg? 6-månaderskollen då?