• underverket 06

Hur funkar det med vårdnadsbidraget o föräldrapenning o SGIn?

Vet att man inte får ha vårdnadsbidrag o föräldarpenning samtidigt, men får man spara dagar eller måste man ha slut på alla dagar innan man får vårdnadsbidrag?

Hur funkar det med den skyddande SGIN om man tar vårdnadsbidrag efter att föräldardgarna är slut? Om jag är hemma med bara vårdnadsbidraget så blir väl SGIN noll? Den skyddas ju bara om jag tar 20 dagar per månad eller jobbar o fyller heltid eller jobbar deltid o fyller upp med föräldardagar?

• Svar på tråden Hur funkar det med vårdnadsbidraget o föräldrapenning o SGIn?
  • Hannajojo

Din SGI är skyddad så länge du tar vårdnadsbidrag, oavsett om du har föräldradagar kvar. Det viktiga är bara att så fort du slutar ta vårdnadbidrag så börjar du antingen ta ut de föräldradagar du har kvar (minst 5dagar/vecka) eller börjar jobba. Alltså från dag 1 annars nollas SGIN.

• Alexi

Du måste ha tagit ut 250 fp-dagar (SGI-dagar) för att kunna få vårdnadsbidrag.

• Anne69

Ni (inte du!) måste ha tagit ut 250 sgi-dagar för barnet, resten kan ni spara till senare. Sen är sgi:n skyddad under tid med vårdnadsbidrag så direkt när vårdnadsbidraget upphör kan ni gå på föräldrapenning igen. Och då är det fem dagar per vecka som gäller.

• underverket 06

Jag kommer jobba heltid from mitten av feb o sambon jobbar 3 dgar i ve o då tar farmor o mormor o morfar hand om vår son när han jobbar. Kan vi ta vårdnadsbidrag de 2 mån som vi ska ha det så o inte ta ut några föräldardagar alls?

Svar på tråden Hur funkar det med vårdnadsbidraget o föräldrapenning o SGIn?