morotsland skrev 2009-11-18 19:36:52 följande:
momma c skrev 2009-11-18 15:56:10 följande: Omöjligt att säga något eg eftersom jag inte känner till hela bilden men utifrån vad du säger svarar jag så här: Att veckorna fungerar dåligt hos mamman är ett svagt skäl att dra igång en tvist, det kommer inte att leda någonstans. Om det förekommer misshandel är det givetvis någonting som kan leda till ensam vårdnad för pappan men då gäller det att det går att visa också. Om mamman bryter mot överenskommelser, skapar samarbetssvårigheter, försvårar för barnet att umgås med pappan etc kan det också vara skäl till ensam vårdnad. Om det går att visa. Jag tycker att du (om det här ett ett irl-fall) ska råda pappan att gå till familjerätten och prata. Och om det inte leder någonstans få rådgivning av en familjerättsadvokat.
Hej Ladyline
Jag vet inte om du kanske blandat ihop mig och Molly som startat tråden? Tror mitt namn hängde med i Mollys citat några svar upp.:)
Vad jag förstått så undrar Molly vad som krävs för att en pappa ska få vårdnaden, i det fallet talas det om fysisk/psykisk misshandel, samarbetssvårigheter mm.
Jag var mest nyfiken på det här med hur tungt "psykisk sjukdom" väger i en tvist, och tackar för svaret kring det :)
I fallet jag pratar om fungerar inte samarbetet då mamman inte vill ses i samma rum som pappan, eller använda sig av familjerätten eller ett annat familje-hjälpställe (som jag glömt namnet på). Hon svarar bara sporadiskt på mail vilket gör det omöjligt att planera somrar, jular och annat. Vad jag förstått finns det ingenstans dit man kan kräva att hon kommer för samtal... Bryter man inte förutsättningarna för ett gott samarbete om man inte är kontaktbar?