• Molly1982

Vad krävs för att en pappa ska få ensam vårdnad?

Precis som rubriken lyder...Vad krävs det i dagens sverige för en pappa att kunna få ensam vårdnad om ett barn han har gemensam vårdnad om?

I lagen står det att för att gemensam vårdnad ska funka så ska föräldrarna ha GOD samarbetsförmåga!

Det är ju sällan så, och när pappan träffar en ny så brukar läget bli mer kritiskt!

Så gott folk kommed era tankar, förslan och konkreta bevis!

OBS! Inga neggo inlägg är ni snälla!! OBS!

• Svar på tråden Vad krävs för att en pappa ska få ensam vårdnad?
  • momma c
    Molly1982 skrev 2009-11-12 13:38:09 följande:
    ... Nu är ju vi inte där och min fråga eller snarare diskussion ämne, som jag gärna vill ska diskuteras på ett sakligt sätt, är VAD gör en förälder lämplig/olämplig i en vårdnadstvist?
    Menar du vad man TYCKER, eller rent faktamässigt?

Får jag tycka så skulle jag vilja påstå att a och o är att personen fungerar någorlunda i samhället -barn ska inte behöva ta hand om sina föräldrar.
    Att en vilja till samarbete på valfritt familjesamtals-ställe finns borde också vara avgörande.

Det är helt galet att det idag inte finns någon instans där man kan "kräva" att båda föräldrarna dyker upp på ett möte, om det inte rör sig om en tvist.

Kan inte Aschberg göra om grannfejden till familjefejden och sätta alla vuxna kring bordet och säga "nu gör vi såhär"...ja ja kanske inte aschberg men nån kanske förstår vad jag menar ;)
  • Molly1982

momma c skrev 2009-11-12 20:23:13 följande:

Menar du vad man TYCKER, eller rent faktamässigt?Får jag tycka så skulle jag vilja påstå att a och o är att personen fungerar någorlunda i samhället -barn ska inte behöva ta hand om sina föräldrar.Att en vilja till samarbete på valfritt familjesamtals-ställe finns borde också vara avgörande. Det är helt galet att det idag inte finns någon instans där man kan "kräva" att båda föräldrarna dyker upp på ett möte, om det inte rör sig om en tvist.Kan inte Aschberg göra om grannfejden till familjefejden och sätta alla vuxna kring bordet och säga "nu gör vi såhär"...ja ja kanske inte aschberg men nån kanske förstår vad jag menar ;)
    Vad man tycker är inte intressant, jag vill ha FAKTA!

Jag har absolut finderat på Aschberg och en medlare...undra om han skulle nappa på program ideén?
  • momma c

Ledsen men fakta kan jag inte bidra med idag ;)

Är du i en tvist eller kämpar du för "pappors rätt" iaf?!

Jag läste på lite på nätet nu och ser att "psykisk sjukdom" kan innebära att ena förälderna ges ensam vårdnad. Det finns ju massa psykiska sjukdomar/diagnoser...vilka anses som svåra nog? Jag har ett fall nära mig och blir väldigt nyfiken på om pappan har en chans.

Hoppas du får vettiga svar från någon annan

• morotsland
    Molly1982 skrev 2009-11-12 20:28:36 följande:
    momma c skrev 2009-11-12 20:23:13 följande: Vad man tycker är inte intressant, jag vill ha FAKTA! Jag har absolut finderat på Aschberg och en medlare...undra om han skulle nappa på program ideén?
    Vad menar du med "fakta"? Fakta enligt vem? Är det vad som brukar gälla i tingsrätten så kan jag hjälpa till men inte annars.
  • Molly1982

momma c skrev 2009-11-12 21:10:30 följande:

Ledsen men fakta kan jag inte bidra med idag ;)Är du i en tvist eller kämpar du för "pappors rätt" iaf?! Jag läste på lite på nätet nu och ser att "psykisk sjukdom" kan innebära att ena förälderna ges ensam vårdnad. Det finns ju massa psykiska sjukdomar/diagnoser...vilka anses som svåra nog? Jag har ett fall nära mig och blir väldigt nyfiken på om pappan har en chans. Hoppas du får vettiga svar från någon annan
    Jag är i en tvist, där jag har insett att pappor inte får samma chans som mammor.
    Ja visst vore det intressant och veta vad detär för diagnos som gör en olämplig som vårdnadshavare?

Ska man då ha fått diagnos av en läkare eller räcker det med att man visar symptom?
  • morotsland
    Molly1982 skrev 2009-11-12 22:03:00 följande:
    momma c skrev 2009-11-12 21:10:30 följande: Jag är i en tvist, där jag har insett att pappor inte får samma chans som mammor. Ja visst vore det intressant och veta vad detär för diagnos som gör en olämplig som vårdnadshavare? Ska man då ha fått diagnos av en läkare eller räcker det med att man visar symptom?
    Anses pappan olämplig på grund av en sjukdom menar du?
  • Molly1982
    morotsland skrev 2009-11-12 21:11:30 följande:
    Vad menar du med "fakta"? Fakta enligt vem? Är det vad som brukar gälla i tingsrätten så kan jag hjälpa till men inte annars.
    Det som brukar funka i tingsrätten får duga som "fakta".
    Dina erfarenheter som jurist är värdefulla
  • Molly1982

Är svåra samarbetssvårigheter, där mamman är den som jävlas och bruter TR dom, misshandelar barnet psykiskt samt fysiskt, tillräckligt för att få ensamvårdnad som pappa?

• momma c
    morotsland skrev 2009-11-12 22:04:00 följande:
    Anses pappan olämplig på grund av en sjukdom menar du?
    Nej mamman har en diagnos och veckorna hos henne fungerar väldigt dåligt, pappan undrar om det gör mer skada än nytta att dra igång en tvist.
  • morotsland

momma c skrev 2009-11-18 15:56:10 följande:

Nej mamman har en diagnos och veckorna hos henne fungerar väldigt dåligt, pappan undrar om det gör mer skada än nytta att dra igång en tvist.
    Omöjligt att säga något eg eftersom jag inte känner till hela bilden men utifrån vad du säger svarar jag så här: Att veckorna fungerar dåligt hos mamman är ett svagt skäl att dra igång en tvist, det kommer inte att leda någonstans. Om det förekommer misshandel är det givetvis någonting som kan leda till ensam vårdnad för pappan men då gäller det att det går att visa också. Om mamman bryter mot överenskommelser, skapar samarbetssvårigheter, försvårar för barnet att umgås med pappan etc kan det också vara skäl till ensam vårdnad. Om det går att visa. Jag tycker att du (om det här ett ett irl-fall) ska råda pappan att gå till familjerätten och prata. Och om det inte leder någonstans få rådgivning av en familjerättsadvokat.
  • momma c
    morotsland skrev 2009-11-18 19:36:52 följande:
    momma c skrev 2009-11-18 15:56:10 följande: Omöjligt att säga något eg eftersom jag inte känner till hela bilden men utifrån vad du säger svarar jag så här: Att veckorna fungerar dåligt hos mamman är ett svagt skäl att dra igång en tvist, det kommer inte att leda någonstans. Om det förekommer misshandel är det givetvis någonting som kan leda till ensam vårdnad för pappan men då gäller det att det går att visa också. Om mamman bryter mot överenskommelser, skapar samarbetssvårigheter, försvårar för barnet att umgås med pappan etc kan det också vara skäl till ensam vårdnad. Om det går att visa. Jag tycker att du (om det här ett ett irl-fall) ska råda pappan att gå till familjerätten och prata. Och om det inte leder någonstans få rådgivning av en familjerättsadvokat.
    Hej Ladyline

Jag vet inte om du kanske blandat ihop mig och Molly som startat tråden? Tror mitt namn hängde med i Mollys citat några svar upp.:)

Vad jag förstått så undrar Molly vad som krävs för att en pappa ska få vårdnaden, i det fallet talas det om fysisk/psykisk misshandel, samarbetssvårigheter mm.

Jag var mest nyfiken på det här med hur tungt "psykisk sjukdom" väger i en tvist, och tackar för svaret kring det :)

I fallet jag pratar om fungerar inte samarbetet då mamman inte vill ses i samma rum som pappan, eller använda sig av familjerätten eller ett annat familje-hjälpställe (som jag glömt namnet på). Hon svarar bara sporadiskt på mail vilket gör det omöjligt att planera somrar, jular och annat. Vad jag förstått finns det ingenstans dit man kan kräva att hon kommer för samtal... Bryter man inte förutsättningarna för ett gott samarbete om man inte är kontaktbar?
  • morotsland

momma c skrev 2009-11-20 16:21:24 följande:

Hej LadylineJag vet inte om du kanske blandat ihop mig och Molly som startat tråden? Tror mitt namn hängde med i Mollys citat några svar upp.:)Vad jag förstått så undrar Molly vad som krävs för att en pappa ska få vårdnaden, i det fallet talas det om fysisk/psykisk misshandel, samarbetssvårigheter mm. Jag var mest nyfiken på det här med hur tungt "psykisk sjukdom" väger i en tvist, och tackar för svaret kring det :)I fallet jag pratar om fungerar inte samarbetet då mamman inte vill ses i samma rum som pappan, eller använda sig av familjerätten eller ett annat familje-hjälpställe (som jag glömt namnet på). Hon svarar bara sporadiskt på mail vilket gör det omöjligt att planera somrar, jular och annat. Vad jag förstått finns det ingenstans dit man kan kräva att hon kommer för samtal... Bryter man inte förutsättningarna för ett gott samarbete om man inte är kontaktbar?
    Sorry, jag blandade ihop er!
    Om mamman verkligen saboterar samarbetet och kontakten med pappan kan det vara ett skäl till ensam vårdnad. Jag satt med ett fall förut där mamman var psykiskt sjuk och helt frånvarande men där pappan ändå inte fick ensam vårdnad (helt galet). Men det var innan lagändringen, det är lite lättare nu.
  • Molly1982

Ladyline

1. En mamma som psykist och fysikt misshandlar barnet och inte vill samarbeta med pappan, av den enkla anledningen att hon inte gillar hans fru...det kan kännas "larvigt" men det är sanning, hur ställer sig TR till den typen av beteende, där mamman hela tiden har fokus på Frun och inte barnet?

2.Om du skulle rekomendera en bra "pappa"advokat i Sthlm, vem skulle du rekomendera då?

• Guld70

Om varken mamman lyssna på barnet eller på pappan och att mamman nonchalera barnens rädsla.

• Connie07

I såna fall,där pappan vill hämnas och vill ta bort barnen från sin mamma och därför önskar egen vårdnad.Då ska han INTE få vårdnad.Enligt mig.

• Feronia
    Molly1982 skrev 2009-11-16 12:30:23 följande:

Är svåra samarbetssvårigheter, där mamman är den som jävlas och bruter TR dom, misshandelar barnet psykiskt samt fysiskt, tillräckligt för att få ensamvårdnad som pappa?

Ja om hon misshandlar barnet kan vårdnaden sitta löst - och i synnerhet umgänget eftersom barnet ska skyddas mot våldsrisker. Problemet är oftast att det är svårt att bevisa våld i nära relationer och barnens egna berättelser skjuts ofta hål på med argument om att den 'skyddande föräldern' har påverkat och planterat åsikter hos barnet ...
  • orolig mamma 2

Hej! Jag ser att detta är ett gammalt tråd men testar ivf och hoppas på svar.
    Vad brukar godtas som bra/starka bevis för att misshandel faktiskt har pågått?
    Kan t ex barnets sms till mamman räcka som bevis på att barnen har blivit slaget/psykiskt misshandlat el barnets vädjan genom sms om att bli hämtat och få skydd?

• Kjell2
    orolig mamma 2 skrev 2016-11-22 19:16:41 följande:

Hej! Jag ser att detta är ett gammalt tråd men testar ivf och hoppas på svar.

Vad brukar godtas som bra/starka bevis för att misshandel faktiskt har pågått?

Kan t ex barnets sms till mamman räcka som bevis på att barnen har blivit slaget/psykiskt misshandlat el barnets vädjan genom sms om att bli hämtat och få skydd?

Bra bevis

Av sjukvård dokumenerade skador

Oberoende ögonvittnen

Bra polisförhör av brottsoffret
Svar på tråden Vad krävs för att en pappa ska få ensam vårdnad?