• dysleskikern

"Körkort" för att skaffa barn?

Om vi tänker oss ett magiskt scenario där ingen KUNDE bli gravid förrän man genomgått en utredning av kompetenta personer och blivit godkänd som lämplig förälder, skulle det vara bra eller dåligt? Fördelar/nackdelar?

• Svar på tråden "Körkort" för att skaffa barn?
  • Dr Mupp

Hur många av er tror ni planerar att misshandla och vanvårda sina barn?

Föräldrarna kanske klarar detta teoretiska körkort, men sen blir mamman förlossningsdeprimerad och missköter bebisen. Mycket hjälp det körkortet hade då.

• My Girls

Jag gillar ideén men det är nog inte helt lätt att genomföra....
    hur ska man kunna hindra de som kuggar från att skaffa barn....?

Det skulle inte skada om det fanns bättre teoretiska förberedelser och att blivande föräldrar tar chansen och tänker till lite extra innan.
    Sen för hur det blir i praktiken, det kan vara svårare att bedöma. Och hur blir det med diverse sjukdomar? Vilken sjukdom är godkänd och vilken är inte det?

Hmmm....men som sagt, tanken är god i sig.

• idiblon

Nej.

Alla har olika kriterier.

Dessutom hade jag aldrig fått bli förälder då, och jag är fan bättre än många andra som säkert hade kvalat in.

• My Girls

Det går ju att fuska på proven också och svara på ett helt annat sätt än vad man själv har tänkt göra...

tex så kanske många struntar fullständigt i om barnet behöver byta blöja fler än en gång per dag, men de svarar att de givetvis byter blöja då det behövs.

Voila, godkänt

• Rochefort 10

Jag kan nog tycka att det finns en hel del föräldrar därute som aldrig borde ha skaffat barn och det är ibland lite skrämmande att i stort sett vem som helst kan bli förälder.
    Men tanken att någon ska ha makten att bestämma vem som är lämplig och vem som inte är det skrämmer mig mycket mer.

Dessutom tror jag att de flesta, åtminstone i min bekantskapskrets, börjar prioritera lite annorlunda när de skaffar barn. Så den som innan föräldrarskapet lever ett liv och har åsikter som inte anses lämpliga kommer troligtvis att göra det när det väl är dags.

Om någon typ av föräldrarkontroll skulle införas skulle jag hellre föredra att den utfördes under föräldraskapets gång och inte innan. Men som sagt, bara tanken att någon ska ha den makten är skrämmande.

• idiblon

Jag kan dock tycka att jämställdhet borde vara ett krav.

• gammal pappa
    idiblon skrev 2009-11-13 19:46:25 följande:
    Jag kan dock tycka att jämställdhet borde vara ett krav.
    Varför då ? Är jämnställdhet så bra och vad menar du med jämnställdhet?
    Är det att bägge ska vara hemma lika mycket eller att mannen drar in pengar och ger dom till kvinnan. Vilket sätt ska vi ta till för att hålla ihop familjen ?
    Att uppmuntra våra barn att skaffa barn tidigt ? Att ge upp familjen för sitt ego ?
  • Erkegris

nej, ett körkort för barn känns inget vidare. Vem skulle bestämma vilka kraven skulel vara tex????

Visserligen finns det en del som inte borde få ta hand om barn, men skaffa barn är en annan sak. Jag tror de finns många barn till missbrukare och annat som för den skull inte önskar att de aldrig fötts.
    Socialen är ju till för att hjälpa de barnen till bättre liv. Däremot funkar det inte alltid, och jag hade önskat en utbildning hellre då. Föräldrautbildningen idag är ju näst intill värdelös, man får bara lära sig om förlossningen men inget om att ta hand om eller uppfostra barn.

• idiblon

gammal pappa skrev 2009-11-15 12:51:46 följande:

Varför då ? Är jämnställdhet så bra och vad menar du med jämnställdhet? Är det att bägge ska vara hemma lika mycket eller att mannen drar in pengar och ger dom till kvinnan. Vilket sätt ska vi ta till för att hålla ihop familjen ? Att uppmuntra våra barn att skaffa barn tidigt ? Att ge upp familjen för sitt ego ?
    Jämställdhet är bra, ja. Att båda är hemma lika mycket är väl det av de alternativ du räknar upp som passar in. I övrigt förstår jag inte riktigt vad du menar.
  • ZsaZsa

Intressant fråga!

Körkort för att få skaffa blir väl svårt, för hur skulle man kunna stoppa dem? Kanske genom att man måste ha körkortet för att få barnbidrag?

Däremot tycker jag att alla föräldrar ska få veta vad lagen kräver av dem och vad det som står i Föräldrabalken faktiskt innebär.

• Jane Roe

Varför blev inte den här tråden större?
    FL spyr ju galla över "okunniga WT- päron" varje dag...

¤- Kärlek är Perser -¤
Svar på tråden "Körkort" för att skaffa barn?