• magic5

Son visade film - Reaktion?

Hej!

Härom veckan visade min tonåring en film för mig, The Union - The Business Behind Getting High.

Den tog upp en del saker om cannabis som jag ställer mig frågande till.

Under min uppväxt hörde man ju att folk som rökte cannabis blev galna och inte minst våldsamma. Även att hjärnskador figurerar i kombination med missbruk.

Enligt filmen var intet av detta sant och de hänvisade till massor av forskningsrapporter.

Kan någon lite mer kunnig inom ämnet berätta för mig om jag borde lita på min son eller ej?

Om det som står i filmen stämmer tycker jag att jag kanske borde omvärdera vad jag anser om cannabis...

Med vänaste hälsningar

Oleg

• Svar på tråden Son visade film - Reaktion?
  • LyckligtSlut

Konservativ tänkare skrev 2009-11-11 23:39:46 följande:

Det är lustigt, för i varje debatt om cannabis så dyker det upp människor som minsann har släktingar som drabbats av psykoser och gud vet vad. Risken för att drabbas av "psykos" eller schizofreni ökar från 1 procent till högst 6 procent vid ett kraftigt bruk av cannabis, de flesta röker inte två jointar om dagen, så för den rekreationella röäkaren är siffrorna troligtvis lägre. Nämnas bör är att det är personer som bär på dessa sjukdomstillstånd latent som drabbas, och de skulle lika gärna kunnat utlösas av en miljonvinst på lotto eller vad som helst. 1 till 6 procent, det är tråkigt när det händer, men det är så lågt att den minoriteten knappast ska få diktera villkoren för de andra 94 procenten som aldrig upplever några problem till följd av sitt cannabisbruk.
    Haha 94% får aldrig en psykos av cannabis? Hmm, kul... Känner ingen som rökt cannabis som ALDRIG fått en psykos under användandet. Kanske blir 6% av gångerna totalt för alla, men tror inte på att 94% aldrig drabbas. Inte en chans. Ca 80% av de jag känner har någonsin drabbats av psykos under alkoholintag också. Inte så väldigt ovanligt att instabila människor reagerar snett på diverse substanser.
  • Konservativ tänkare

Censur:

Fd. missbrukare är inga bra måttstockar för hur farligt något är.

Du kan tala med nån som ödelagt sitt liv i chokladmissbruk lika gärna som du kan tala med någon som ödelagt sitt liv i ett heroinmissbruk.

Det är inte missbruket i sig man ska koncentera sig på, utan vad som missbrukats.

Det finns missbrukare av allt, och bara för att det gick åt helvete för dem så betyder det inte nödvändigtvis att det de missbrukade var farligt, utan
    kanske att de är svaga personligheter helt enkelt.

Cannabis kan inte missbrukas på det sättet att fysiska beroendesymptom uppträder. I termer av missbruk så ligger det på samma nivå som t.ex. matmissbruk, dvs. ett rent psykiskt beroende, som endast beror på svag personlighet, inte drogens effekt på kroppen.

• Censur

konservativ tänkare.

ecstasy ska ju inte heller vara beroendeframkallande... då är det okså ok då?
    Man KAN ju bli beroende av ruset... eller?
    jag har aldrig testat så jag vet inte.

mamma till Josef, 050703 Elise & Fiona 070408
  • LyckligtSlut

Äh, Konservativ tänkare, inte behöver man vara missbrukare av något bara för att det gått snett i huvudet pga drogen? Kan bero på många saker och en del (inklusive jag själv) tål det helt enkelt inte. Vet två rätt gamla män som rökt det dagligen och är som vanligt hela tiden. Vissa flippar ju helt efter bara någon gång då och då. Min erfarenhet iaf.

• Konservativ tänkare

Lyckligtslut:

Jag tror att du har en felaktig definition psykostillståndet.

Det är ett allvarligt [u]varaktigt[/u] psykiskt sjukdomstillstånd, och inte något som drabbar var och varannan under ett alkoholrus, och sedan bara går över.

Det man kan uppleva under ett cannabis- eller alkoholrus är tillfälliga ångestattacker, men det är inget farligt, och det går i regel alltid över inom ett par timmar.

Psykos enligt ne.se:

"psyko´s, svår psykisk störning med bristande verklighetskontakt och mer eller mindre fullständig avsaknad av sjukdomsinsikt, dvs. förmåga att inse att man inte är frisk. Vanföreställningar förekommer i regel, ibland också hallucinationer. Schizofreni är typexemplet på psykos."

Nej, 80 procent av dina vänner har inte drabbats av psykos.
    Medicinerar 80 procent av dina vänner med haldol?

• Konservativ tänkare

Lyckligtslut:

Ja, precis. Det finns folk som fastnar i allt, och vissa tål helt enkelt inte att berusa sig, oavsett rusmedel.

Censur:
    Ecstacy är inte särskilt farligt. Förstår att det är svårt för dig att greppa det, men det är vad den senaste forskningen kommit fram till.

• Zodic

Konservativ tänkare skrev 2009-11-11 23:57:05 följande:

Ecstacy är inte särskilt farligt. Förstår att det är svårt för dig att greppa det, men det är vad den senaste forskningen kommit fram till.
    Alltså, med farligt menar du vad som händer med kroppen av användandet?
    jag menar det som kroppen kanske får för sig att göra kan ju vara väldigt farligt.
  • Konservativ tänkare

Zodic:

Okej, det är en bra frågeställning.
    Ecastacy är inte sinnesförvrängande på det sättet att man inte vet vad man gör.

Såhär skriver wikipedia om MDMA (ecstacy):

Hjärnan utsöndrar enorma mängder serotonin under ruset. Detta är den bakomliggande orsaken till den ökade empatiförmågan. Subjektiva upplevelser i samband med detta är ofta en extremt ökad tillit och känsla av närhet till människor i omgivningen och förmågan att förlåta andra förstärks avsevärt. En av de vanligaste rapporterade subjektiva upplevelserna är en starkt ökad öppenhet vilket ofta leder till att personer under ruset kan berätta om sina djupaste problem och svåra upplevelser för varandra. Detta har ofta ett stort terapeutiskt värde, men kan även vara negativt då det har hänt att folk anser att de öppnat sig för andra i allt för hög utsträckning. Neurotiskt baserade rädslor kan också upplösas. Ruset håller i sig cirka 3-5 timmar.

Jag har själv inte brukat ecstacy, men det jag hört av folk som gjort det stämmer ganska bra överens med vad som är skrivet på wikipedia.

Överhuvudtaget så finns det inga droger som ger den klassiska hoppa från balkongen-effekten. Man kan tänka sig att LSD skulle kunna framkalla det, men i praktiken sker det oerhört sällan, för att inte säga aldrig.

• Konservativ tänkare

Tråden handlar om cannabis, och jag föreslår att vi håller oss till det.
    Vill du diskutera andra droger så får du starta en tråd om det så ska jag svara så gott jag kan.

• vindil

Åh kära nån, var glad istället att din son är lite kritisk mot den narkotikapolitk som förs idag. Man blir inte "galen" av cannabis.

• vindil

Sorry, tänkte fel, ja jag tycker du ska omvärdera det du lärt dig om cannabis :) Mycket är osant som florerar, som handlar om psykoser särskilt.

• saxen2

Även om cannabis är relativt ofarligt ska tonåringar (

• saxen2

Även om cannabis är relativt ofarligt ska tonåringar (

• ReRant
    Kya skrev 2009-11-11 23:43:34 följande:
    varför visar ditt barn en sån film? jag skulle helt klart dra öronen åt mig och se upp om mitt barn skulle vara drog-liberal. det är väldigt stor risk att barnet håller på att halka in i dåliga vanor. och forskning går ALLTID att vrida på, så det låter bra ur ens egna synvinkel.
    Har du ens försökt att läsa på om all den forskning som finns?

Jag är inte drogliberal och jag brukar inte. Men läser man så mycket man kan om cannabis så inser man ganksa snart att det inte är så farligt som man kan tro. Faktiskt. Jag tycker du ska försöka skaffa dig lite mer kunskap i området istället för att bara vifta bort det med kommentaren "Äh, man kan vrida på forskning till att låta hur som helst"
Svar på tråden Son visade film - Reaktion?