• Lizard

den eviga frågan, hur mycket kläder?

Hejsan,
    Jag har en 7 mån tjej och bor i södra sveriga, ganska kustnra. Just nu är det runt + 5 grader och ganska rått ute. När vi är ute har hon body, byxor, tunn tröja, fleeceoverall som är bomullsfodrad och ganska tjock, men som saknar extra lager runt dragedjan fram samt varm stickad mössa. I vagnen ligger hon på en fårpäls och jag har haft en tunn fleecefilt ovanpå henne. Funderar dock på om detta är för kallt! Idag frös om magen jag i en ullkappa, tunn ylletröja och tshirt, och jag tycker att hon är lite kall om magen när vi kommer in. hon är dock varm om händerna! Jag funderar på att lägga till en sommarsovsäck/åkpåse, men jag vill inte riskera att koka henne
    Är + 5 för tok för varm för kläder+fodrad fleece+åkpåse eller lagom, ska jag när det blir kallare sedan lägga till ett extra klädlager helt enkelt (tex fleeceunderställ). Här nere (Lund) lir det sällan särskilt många minus, men den fuktiga luften gör det kallt!
    Tack!!

• Svar på tråden den eviga frågan, hur mycket kläder?
  • Barnklädesexperten

Hej!

Jag tycker att ett ull underställ skulle vara perfekt att ha närmast kroppen på din dotter.Det är det varmaste materialet och det transportrar bort fukten om hon skulle bli svettig,som lager 2 fleece eller ullfrotte och sist overallen.

Lager på lager är alltid bra men det är viktigt att det innersta lagret alltid transporterar bort fukten annars kyls de snabbt ner.Polyester är också ett bra alternativ dock inte riktigt lika varmt.

Lycka till mvh Therese.

Svar på tråden den eviga frågan, hur mycket kläder?