• Önskan om att bli 3

Anonym el Öppen donator? Hur tänker Ni???

Jag vill bara veta hur ni tänker när ni väljer donator? Anonym eller öppen och varför väljer ni det ena?
    Vi står inför valet och jag vill bara veta lite hur ni tänker.
    Skulle vara glad om ni vill dela med Er.

• Svar på tråden Anonym el Öppen donator? Hur tänker Ni???
  • Göran64
    GulTiger skrev 2009-11-24 20:38:16 följande:
    För egen del har jag aldrig sett det som viktigt, eller ens önskvärt, och det har därför känts självklart att Danmark blev vårt första val. Det jag kan tycka är konstigt är att klaga på de svenska köerna om man är för öppna donatorer. Landstigen (åtminstone i Stockholm) har gjort flera kampanjer för att locka fler sperma- och äggdonatorer. Men det är faktiskt inte så lätt att hitta människor som är beredda att donera sina könsceller med vetskapen om att de om 18 år kanske blir uppsökt av en individ som kräver att få lära känna sitt "biologiska ursprung."
    Det kan delvis vara så, men framför tror jag att det beror på att de svenska donatorerna bara får användas till 6 par.
    I Danmark kan donatorerna ge upphov till flera 100 barn per donator.(Då sperman säljs runt om i världen)
    Får man barn via en dansk klinik vet man aldrig om ens barn har 100 tals halvsyskon, vilket jag skulle känna som olustigt om jag själv skulle få barn på detta sätt.
    Det mest frapperande är frånvaron av barnperspektivet hos många par, man behöver bara googla så får man upp ett otal träffar på donationsbarn som söker sina genetiska rötter.
    Det viktigaste är tror jag att man är ärlig och berättar sanningen och att barnen själva har avgörandet i sin hand, denna fundementala mänskliga rättighet, vetskap om sitt genetiska ursprung, borde ingen annan förmyndaraktigt ta ifrån dom.
    Även om barnen själva inte bryr sig kan ju deras barn och barnbarn vara väldigt intresserade av sitt genetiska ursprung.

storkenflygeriskymningen.blogspot.com/2006/09/ppen-eller-anonym-donator.html

www.donoroffspringmatches.com/dov.htm

Är donator inte "pappa",men tycker det är rimligt, att man som donator, för barnens skull ställer upp och berättar vem man är och lite om ens bakgrund.Märkvärdigare än så är det inte.
  • GulTiger

Jag har full respekt för dem som väljer att använda sig av en s.k. "öppen" donator och är övertygad att de gör detta val utifrån vad de tror är barnets bästa. Men faktum är att så gör även de som väljer en anonym donator. Det är knappast fråga om att spara de tusenlappar extra som säd från öppna donatorer kostar i Danmark (i Sverige används ju enbart öppna donatorer och här är det gratis).

Vi har helt enkelt olika tro om vad som är för barnets bästa och man måste nog ödmjukt inse att det inte finns något 100% rätt val i alla situationer. Det är mycket svårt att sia om hur framtiden kommer att se ut för barnet när man börjar planera resan.

Vårt val att använda oss av en anonym donator har gjorts utifrån en övertygelse om att vi därmed bidrar till ett bättre samhälle för donatorbarn i ett större perspektiv. Så länge som vi håller fast vid ett som vi ser det biologistiskt synsätt på föräldraskap så kommer donatorbarn alltid att ses som lite "suspekta". Vi anser att den svenska hållningen till donatorns identitet spär på denna biologistiska syn på föräldraskap.

Som förälder måste man alltid göra val åt sina barn och därmed är det ofrånkomligt att man begränsar dem. Det bästa vi kan göra är att försöka vara sanna mot oss själva och uppfostra våra barn enligt de värderingar som vi tror på och att aldrig ljuga.

• Cissi74

Jag tror att det viktigast när det gäller öppen eller anonym donator är att man gör som man själv tror blir bäst. Det beror så klart på familjesituation (finns redan en man med i bilden tex).
    Själv försöker jag bli gravid mha öppen donator i Danmark. Jag är singel och har tröttnat på att vänta på "mannen i mitt liv" (hoppas ändå att han inte dröjer allt för länge ;) Jag valde öppen donator eftersom det är enda chansen att barnet någonsin ska få veta vem hans/hennes biologiska pappa är. Vad jag har förstått så är det väldigt viktigt för vissa adopterade medan andra inte bryr sig och är nöjda med att veta vilka föräldrarna är som de växt upp med. Med en öppen donator får jag väldigt lite information om mannen, men han har skrivit på papper att barnet den dag det fyller 18år ska få ta del av mer information om honom (finns redan insamlat och sparat) och dessutom har han lovat att han går med på att träffa henne/honom en gång. Det är då upp till barnet att välja, men möjligheten finns.
    När det gäller donatorer i Danmark är det så klart så att det kan bli rätt många barn från en och samma man, men det förs också noggrann statistik över hur många inseminationer som slutar med barn, allt för att det inte ska bli för många. Alla uppgifter skickas in till donatorkliniken som ser till att stoppa en donator då maxantalet uppnåtts.

• Fru Kask

Hej!
    Det där att klinikerna för noggrann statistik är en sanning med modifikation.
    I USA där våra barns donatorers sperma har sålts sedan 2001 är det upp till föräldern att anmäla graviditet OCH det gör inte alls i någon större omfattning (källa DSR:s Yahoo grupper m.m).
    Vad är det som säger att alla fertilitetsturister rapporterar in sanningen till CFC, Stork etc. då man fått + på stickan?Aalla är inte intresserade av ett kvitto till faderskapsutredningen...

Här är en artikel om en dansk donator från 2005:
    sydsvenskan.se/sverige/article98466/Har-borjar-livet-for-100-svenska-barn-varje-ar.html
    Samma donator har sedan fortsatt att finnas tillgänglig sedan dess=200 barn nu???

Det är bara att se på www.donorsiblingregistry.com där donator Dann/672 har 7 st barn listade allaredan. Jag antar att det är en ytterst liten del av barnen som finns listade.

• Fru Kask

Hej igen!
    Men jag antar att du menar ESB öppen donator för då måste man registrera att barnet är fött för att barnet skall få möjlighet att träffa sin donator vid 18 års ålder.
    Mitt tidigare inlägg avser troligen mest anonyma donatorer.
    ESB är mer restriktiva än Cryos vad gäller antalet barn per donator.

• Gaytjej
    Fru Kask skrev 2009-11-30 11:32:53 följande:
     ESB är mer restriktiva än Cryos vad gäller antalet barn per donator.
    Hur vet du detta?
  • Fru Kask

Saxat från Cryos avseende exempel Finland som kan appliceras på andra länder;

Eksempel:
    Hvis en finsk kvinde behandles i Finland, vil hendes graviditet tælle ind under den nationale kvota, som er 5 graviditeter (aborter og søskende er ikke includeret) pr. donor. Hendes graviditet vil også tælle i wordwide kvotaen. Hvis hun var behandlet i Storbritannien, ville hendes graviditet hverken influere på den Finske eller den britiske kvota. Den vil kun påvirke den nationale kvota (1 graviditet pr. 200.000 indbyggere i patientens land) hvilket i dette tilfælde er 26 graviditeter (populationen i Finland er 5.223.442 : 200.000 = 26 graviditeter).

Cryos= 26 graviditeter i Finland
    ESB = har 10 pregnanycslots för Finland

• Fru Kask

Här är allt på engelska (ESB har inte denna worldwide quota som jag förstått - därav skillnaden). Antalet graviditeter och pregnancyslots bortser alltså från syskon inom samma familj.
    Denna info är ju högst väsentlig detta eftersom många reser över gränserna till Finland o Danmark för behandlingar.

Det känns som om all info i detta är lite OT men om man tänker sig öppen donator (som trådstartaren frågade om) så blir det ju svårare för barnet att få en vettig relation till donatorn om det är flera 100 barn redan i kön då det är dags för den kontakt som barnet har möjlighet att få...

It is Cryos International's policy to follow any national limitation or national quotas*.
    Pregnancy quotas are made in order to limit the risk of inbreeding. However, due to strict regulation in many countries low supply of donor semen is a consequence, which lead many patients to cross boarders (see "fertility tourism" under Ethical questions below) in order to receive treatment. In order to track these patients and pregnancies Cryos operate with a wordwide quota system**

Clinics who have a password to our website can always check in Pregnancy Quota if a donor has reached the national or the worldwide quota. Private patienst must ask Cryos before they order. In due time we are planning to make this check automaticly, when ordering online.

*) The "national quota" is the maximum number of pregnancies per donor based on any kind of regulation in the form of laws, circular letters, or collective agreements from organizations in the country in question (if such limitations are known to Cryos). Siblings and abortions are not included.

**) "Cryos' ?worldwide quota" is a general limit of 1 pregnancy per 200,000 citizens in the patient's country. Siblings and abortions are not included. This quota only takes into consideration the nationality of the patient not the country in which the patient is treated.

Example:
    If a Finnish woman is treated in Finland, her pregnancy will count in the national quota which is 5 pregnancies (abortions and siblings not included) per donor. Her pregnancy will also count in the worldwide quota. If she is treated in the UK her pregnancy will neither have an influence on the Finnish nor the UK national quotas. However, it will influence the worldwide quota (1 pregnancy per 200,000 citizens in the patient?s country) which in this case is 26 pregnancies (Finnish citizens 5,223,442 : 200,000 = 26 pregnancies).

• GulTiger

Om man tycker att det är viktigt att barn som har blivit till mha donatorhjälp ska ha möjlighet till en relation till donatorn så är ju detta med antalet tillåtna barn per donator en viktig faktor att väga in. Man kan ju knappast förvänta sig att en person ska kunna eller orka ha en relation till hundratals eller ens tiotals barn.

Från perspektivet att ha valt en anonym donator ter ser saken annorlunda. Den risk man tar med donatorer med fler genetiska barn är att några av barnen skulle råka få barn med ett genetiskt halvsyskon utan att veta om det. Personligen tycker jag att en chans på 200 000 är en rimlig risk att ta för detta (som jag ärligt talat inte tycker skulle vara hela världen - i Sverige t.ex. får halvsyskon som inte har vuxit upp med varandra gifta sig). Jag tror att många av oss har tagit betydligt värre risker med betydligt sämre odds.

• Gaytjej
    GulTiger skrev 2009-12-01 19:42:13 följande:
    Om man tycker att det är viktigt att barn som har blivit till mha donatorhjälp ska ha möjlighet till en relation till donatorn så är ju detta med antalet tillåtna barn per donator en viktig faktor att väga in. Man kan ju knappast förvänta sig att en person ska kunna eller orka ha en relation till hundratals eller ens tiotals barn.Från perspektivet att ha valt en anonym donator ter ser saken annorlunda. Den risk man tar med donatorer med fler genetiska barn är att några av barnen skulle råka få barn med ett genetiskt halvsyskon utan att veta om det. Personligen tycker jag att en chans på 200 000 är en rimlig risk att ta för detta (som jag ärligt talat inte tycker skulle vara hela världen - i Sverige t.ex. får halvsyskon som inte har vuxit upp med varandra gifta sig). Jag tror att många av oss har tagit betydligt värre risker med betydligt sämre odds.
    Håller med!

Eftersträvar man möjlighet till relation mellan barn-donator så tror jag det är bättre att använda sig av en privat donator där man kan göra upp hur man ska ha det innan insemination (därmed inte sagt att det man gör upp håller). Tror att få öppna donatorer har tänkt sig en relation med barnen, det är ju synd om barnet växer upp och tror detta och sedan blir besvikna.

Att få barn med ett halvsyskon är sedan inte en genetisk katastrof.
  • veda

Vi väljer öppen. Mest på grund av min partner tycker det är viktigt, men jag håller med. OM barnen vi förhoppningsvis får undrar mycket om sitt ursprung kan de få reda på något om det. Men vi kommer inte göra en stor grej av att de när de blir stora kan få reda på vem som var donator utan bara säga det ifall de undrar för vi vill inte att de ska bygga in förväntningar på en pappa i donatorn. Vi kommer vara ärliga med att det är en donator inblandad men tydliga med att det inte är en pappa.
    På ett sätt känns det hycklande för jag tycker inte att det biologiska ska vara så viktigt, känns mer som en konstruktion men samtidigt vill jag inte utsätta våra framtida barn för konsekvenserna av mina värderingar ifall de resonerar annorlunda.
    En donator som barnet skulle ha kontakt med kändes aldrig som ett alternativ.
    Om vi blir tvungna att göra ivf i Danmark så blir det anonym oavsett, men det får vi står ut med.

• asp76

Vi står också så småningom inför det valet... Rent egoistiskt så tar jag gärna en anonym donator, eftersom det förmodligen blir Danmark och det är vanligast där och även billigast vilket faktiskt blir en faktor om man ska göra ett flertal försök... Jag tycker att den info man får om anonyma donatorer är tillräcklig. Min sambo vill helst ha anonym som han känner nu, han vill vara pappa fullt ut och vill inte riskera att bli "utkonkurrerad" av en donatorpappa i framtiden. Det tror jag visserligen inte att det finns någon större risk för eftersom jag hoppas och tror att vi ska kunna ge barnet den trygghet och kärlek det behöver för att känna sig tillfreds med att vara ett "donatorbarn". MEN om jag ska se utifrån barnets perspektiv så känns det inte helt rätt att välja bort barnets möjlighet till mer info om sitt ursprung om barnet skulle ha behov för det. Väljer man anonym så finns ju ingen chans för barnet att ta reda på något, men om man väljer öppen så har ju barnet valet att antingen ta kontakt eller inte. Men det är absolut ingen lätt fråga, och för att vara helt ärlig så skulle jag nog helst inte vilja berätta för barnet överhuvudtaget att det är ett "donatorbarn", men inser ju att jag måste det ändå...

• KallaMigFelix

Jag har tidigare donerat vi kliniken i Malmö men är nu full använd.
    Anledningen till att jag blev donator var att hjälpa par som av olika anledningar inte kunde få barn.
    Att man någon gång om 15 år kan få ett samtal från ett av barnen ser jag bara som en bonus.
    Hade själv velat välja om jag skulle kontakta donatorn och inte låta någon annan göra det beslutet åt mig.
    Lycka till alla ni modiga blivande mammor.

• Aurora1979

Vad "kul" att se en donator skriva! :) Synd det inte finns fler som tänker som dig och kunde tänka sig att donera till de som behöver...

KallaMigFelix skrev 2009-12-03 20:51:54 följande:
    Jag har tidigare donerat vi kliniken i Malmö men är nu full använd.Anledningen till att jag blev donator var att hjälpa par som av olika anledningar inte kunde få barn.Att man någon gång om 15 år kan få ett samtal från ett av barnen ser jag bara som en bonus.Hade själv velat välja om jag skulle kontakta donatorn och inte låta någon annan göra det beslutet åt mig.Lycka till alla ni modiga blivande mammor.
  • Astakvasta

Göran64 och KallaMigFelix: Håller med föregående talare, Aurora79, kul att se er donatorer här. Hoppas ni får besök av era vuxna fröbarn om några år. Det måste vara en spännande upplevelse. Tack att ni finns!

Svar på tråden Anonym el Öppen donator? Hur tänker Ni???