När lär sig barn kunna färger?
När lär sig barn kunna färger? Vilka färger kan era barn och hur gammla är de?
När lär sig barn kunna färger? Vilka färger kan era barn och hur gammla är de?
Sonen (20 mån) "kan" två färger: Svart och gul.... De prickar han rätt både när vi pekar på färgen och tvärtom när vi frågar efter färgen (funkar även på objekt han inte sett förut).
Sen kan han att det finns färger som heter rosa (boosa), lila, röd och grön.. men de blandar han ihop ganska ofta...
Det hela började med en bok där det på en sida fanns en massa bilar i olika färger där vi pekade och vi sa typ "Gul, röd, grön, svart" osv... efter ett tag började sonen härma hur vi sa ("Guuu gööö guuuu gööö") utan att egentligen förstå... men sen började han identifiera vilka färger som hängde ihop (han har en barbapappa-filt med alla figurer på i olika färger som vi brukar peka på och prata om färgerna också).
Vi har övat färger sen i somras. Nu kan hon grundfärgrena, vitt, svart, orange, brun, rosa och lila. Ibland tar hon fel på rosa och lila. Hon är 2 år 1 mån.
Vår son är 2 år (25 månader) och kan de flesta färger. "Blandfärger" som organge och lila har han svårast för men alla grundfärger samt rosa är han säker på.
Blå, rosa och röd lärde han sig för någon månad sedan, det var de första färgerna han blev säker på.
Ett boktips Knacka pa
Min 22-månaders kan de flesta vanliga färger...10 eller något sådant, börjar få kläm på ljus- och mörk- också.....fast han säger "inget".
Tror de kollar det på 3-årskollen på BVC.
När vår son var runt 2 år kunde han blå, gul, grön, röd och rosa. Nu är han 2,5 och kan också svart, vit, grå, brun, orange, guld och silver.
Lila, beige och turkos och olika nyanser kan han inte.
Runt 3 år är normalt att kunna de flesta färgerna dvs de vanligaste plus några fler.
Min dotter är 19 månader och kan svart och röd men det kunde inte sonen när han var lika gammal. Hon ligger långt före med språket också än vad han gjorde.
Min son kunde sina tva forsta farger (lila och bla) vid 15 manader och kunde bade saga och peka ratt pa alla farger vid 20 manader. Nu nar han ar 2,5 kan han aven nyanser. Men det handlar mest om intresse tror jag, nummer t.e.x ar han inte alls intresserad av och kan hogst rakna till fyra.
Det beror nog på hur intresserat barnet är - min dotter älskar att måla och kunde ungefär sju färger (som hon oftast hade rätt på) när hon var ett och ett halvt.
Det är väldigt olika, inte så himla viktigt egentligen. De lär sig nog. Min son kunde nog de vanligaste (röd, blå, gul, grön) vid typ 18 mån. Han kunde ex hämta den röda klossen på uppmaning, men kunde inte säga ordet. Vid fyllda två kunde han alla, som orange, lila, rosa, ljusgrön, ljusblå, grå osv. Det beror helt på om de är intresserade av den saken eller inte, men visst kan man väl öva genom att alltid säga ex:"nu tar vi på den röda tröjan" istället för "nu tar vi på tröjan." Jag gjorde nog det ganska mycket, tror jag.
När min dotter var två kunde hon dom vanligaste färgerna.
Min son är precis 2 1/2 och lärde sig alla färgerna förra månaden.
Min dotter på 2 år kommenterar varje gång att min vitamintablett är rosa, annars har hon nog ingen koll. Däremot kan hon många räkneord och kör på 9, 10, 11, 12 - antagligen efter att de räknat barn på förskolan och hon vaknat först efter en stund. De senaste dagarna härmar hon storasyster som tränar på veckodagarna. Jag vet att syrran hade drygt 160 ord vid 2,5 år och då bl a färgerna. Förutom färgerna tror jag lillasyster har ett lika stort ordförråd redan nu, då hon pratar och kommenterar konstant, så jag hyser ingen oro.
Min dotter är 21 månader och kan några färger. Hon kan blå, gul, svart, lila, grön och röd. Hon benämner dock lila, grön och röd efter teletubbies :P
När sonen var knappt 2 år kunde han alla färger inklusive orange, turkos med mera. Dottern kunde dom flesta vid samma ålder men dröjde några månader till innan dom lite ovanligare satt helt.
Jag var helt övertygad om att äldste sonen lärde sig färgerna tidigt bara så att han skulle kunna ha magnifika vredesutbrott när det saknades gula tröjor på morgonen.... Nu kommer jag inte exakt ihåg hur gammal han var, men någon gång mellan 1 1/2 och 2 år. När han fyllde två fick han efterlängtade gula stövlar.