Brunello skrev 2009-11-16 11:31:56 följande:
Alla studier är ju inte tillgängliga över nätet men är man på bibblan så får man tag i lite mer och forskar man har man ju tillgång till ytterligare info Och jo, man kan ju jämföra äpplen och päron, just FÖR ATT de är frukt båda två är man allerigsk mot det ena kan man anta att man är det mot det andra också typ - men inte mot apelsiner för det är en annan sorts frukt!Komplicerat det här med forskning - men intressant!Min poäng är att mycket ny forskning ser dagens ljus för att man jämför äpplen och päron, att bara en ltien del av foskningen är grundforskning, en väldigt stor del tar sin utgångspunkt i befintliga studer och jämför, extrapolerar eller går djupare in på en viss del.
Forskning är jag inte så insatt i... jag förstår grundtanken och jag förstår att man kan jämföra äpplen och päron i samma studie just för att de är frukt.
Men om man ska göra en specifik mer djupgående studie av äpplen så tycker jag att man kan jämföra olika sorters äpplen men utelämna päronen från studien eftersom de då endast har själva tillhörigheten "frukt" med äpplen att göra och det kan i vissa studier vara irrelevant.
Men jag tycker det är bra att information kommer fram om larm. Och jag skulle önska att läkarna var mer öppna med studierna. För alla föräldrar går inte till bibliotek och letar information eller forskar själva. Så jag tycker själv att det skulle vara bra om de underbyggde informationen med mer fakta!
JAg är själv intresserad oavsett vilken ståndpunkt jag har.
Och jag tycker ju att föräldrar ska ta ställning. Att de verkligen kan säga att JAG gör så här för JAG tycker att... istället för "DE säger att jag ska göra så här...".
Då lägger jag ansvaret hos någon annan.
Bättre att säga JAG använder inte larm för JAG har läst på och undersökningar visar på att .... Istället för "Jag använder inte larm för det behövs inte sa de på BB".
Eller är det bara jag som vill ha information så att jag kan ta ställning och välja.
Då kan jag i alla fall argumentera för mitt val istället för att stå lite frågande själv och peka på någon annan och säga "de sa att..."