• Tvillingar11

Vitex agnus castus....

Har du använt detta naturläkemedel?
    I dropp- eller tablettform? Hade du PCO-s och vad gjorde den för dig?

• Svar på tråden Vitex agnus castus....
  • Jennie1987
    Tvillingar11 skrev 2010-01-15 15:40:58 följande:
    Tack för det långa svaret! Det får mig att redan i helgen försöka åka och boka tid för akupunktur och jag ska fråga om zonterapi, om man ej kan kombinera dessa två? Så får man dubbel effekt kanske=)Jag ska fråga min gyn ang. sköldkörtel och jag tror faktiskt att jag har lämnat prover förut. Men kroppen kan förändras drastiskt och det kanske visar andra värden denna gång.Jag hoppas också att vi får vårat efterlängtade plus=) 2010 måste vara vårat år!
    Ja, förlåt om det blev lite väl långt kanske ;P
    Ja, du kan säkert kombinera akupunktur och andra behandlingar.
    Min terapuet säger att det bara är bra att kombinera med annat,
    hon ger mig både zonterapi, kranios sakral terapi och bioenergiterapi :) Så jag får en salig blandning! :)

Ja, hör med din läkare, kan hända att du har andra värden nu.

Jag ska ta cellprov nästa vecka och då ska jag prata lite med dom där när jag ändå är där, kanske förstår dom mig (äntligen!!) och vill hjälpa mig! Man kan ju alltid hoppas. Det har varit 3 långa år utan ett enda +... Men nu ska det bli vår tur!! :)
  • Tvillingar11
    Jennie1987 skrev 2010-01-15 16:04:49 följande:
    Ja, förlåt om det blev lite väl långt kanske ;PJa, du kan säkert kombinera akupunktur och andra behandlingar.Min terapuet säger att det bara är bra att kombinera med annat,hon ger mig både zonterapi, kranios sakral terapi och bioenergiterapi :) Så jag får en salig blandning! :)Ja, hör med din läkare, kan hända att du har andra värden nu.Jag ska ta cellprov nästa vecka och då ska jag prata lite med dom där när jag ändå är där, kanske förstår dom mig (äntligen!!) och vill hjälpa mig! Man kan ju alltid hoppas. Det har varit 3 långa år utan ett enda +... Men nu ska det bli vår tur!! :)
    Oj! Har ni försökt i tre år utan hjälp?? Varför har ni inte fått hjälp? Jag hade bara försökt i ca fem månader när jag fick konstaterat pcos och då fick jag direkt börja med pergotime. Tyvärr hjälpte inte det så nu har jag fått sprutor en månad. Nu är jag mitt upp i ett läkarbyte så jag tar inget denna månad- förutom agnus castus=)
  • Jennie1987
    Tvillingar11 skrev 2010-01-15 22:29:07 följande:
    Oj! Har ni försökt i tre år utan hjälp?? Varför har ni inte fått hjälp? Jag hade bara försökt i ca fem månader när jag fick konstaterat pcos och då fick jag direkt börja med pergotime. Tyvärr hjälpte inte det så nu har jag fått sprutor en månad. Nu är jag mitt upp i ett läkarbyte så jag tar inget denna månad- förutom agnus castus=)
    Ja, jag tog ut min P-stav i mars 2007, då bestämde jag och sambon att vi inte skulle ha något preventivmedel eller skydd, vi tänkte "blir det så blir det".
    Men min mens kom inte tillbaks, och de enda svaren jag fick var att det kunde ta upp till ett år innan mensen kom igen.
    Så på sensommare 2008 ringde jag och bokade tid på min vårdcentral och då gjorde jag ett VUL och fick konstaterad pco.
    Läkaren skickade hem papper ang pergotime, för han ville ge mig det.
    När jag ringde tillbaks för att få en ny tid till denna läkare så hade han slutat på vårdcentralen! Helt skumt. Och jag fick träffa en barnmorska istället som meddelade mig och sambon att vi måste vara 24 år innan vi kan få pergotime eller någon annan hjälp. (jag fyllde 23 år nu den 2 januari).
    Vi bröt ihop, hon tryckte verkligen ner oss på botten!
    Jag sökte privat, och fick träffa en jättebra läkare, men eftersom han tydligen hade samma ramar som landstinget så kunde han heller inte göra så mycket innan jag blivit 24...
    Då bestämde jag mig för att börja på zonterapi och göra nåt själv.

Jag ska gå till gyn på min vårdcentral och ta sånt där cellprov på tisdag, och då tänker jag berätta att min mens är borta och att vi vill ha barn, då kanske dom fattar!
  • Tvillingar11
    Jennie1987 skrev 2010-01-16 11:12:19 följande:
    Ja, jag tog ut min P-stav i mars 2007, då bestämde jag och sambon att vi inte skulle ha något preventivmedel eller skydd, vi tänkte "blir det så blir det". Men min mens kom inte tillbaks, och de enda svaren jag fick var att det kunde ta upp till ett år innan mensen kom igen. Så på sensommare 2008 ringde jag och bokade tid på min vårdcentral och då gjorde jag ett VUL och fick konstaterad pco. Läkaren skickade hem papper ang pergotime, för han ville ge mig det.När jag ringde tillbaks för att få en ny tid till denna läkare så hade han slutat på vårdcentralen! Helt skumt. Och jag fick träffa en barnmorska istället som meddelade mig och sambon att vi måste vara 24 år innan vi kan få pergotime eller någon annan hjälp. (jag fyllde 23 år nu den 2 januari).Vi bröt ihop, hon tryckte verkligen ner oss på botten!Jag sökte privat, och fick träffa en jättebra läkare, men eftersom han tydligen hade samma ramar som landstinget så kunde han heller inte göra så mycket innan jag blivit 24...Då bestämde jag mig för att börja på zonterapi och göra nåt själv.Jag ska gå till gyn på min vårdcentral och ta sånt där cellprov på tisdag, och då tänker jag berätta att min mens är borta och att vi vill ha barn, då kanske dom fattar!
    Jag förstår, vilket tålamod ni måste ha! Jag har inget tålamod, vill att allt ska ske snabbt snabbt snabbt. Men har aldrig hört talas om den regeln att man måste vara 24 för att få hjälp. Så enligt den regeln måste ni vänta ytterligare ett år!!? Visst vi har många år framför oss, men samtidigt så tar allt tid också. Själv var jag 23 när jag började med pergotime och det var ingen som sa så till mig. Vad besviken jag blir för att du fått det beskedet!
  • Tvillingar11

Vad rekommenderar ni? Jag ska äta provera för att framkalla mens och sedan sprutor, är det så klokt att äta agnus castus samtidigt?

• Jennie1987
    Tvillingar11 skrev 2010-01-16 12:46:07 följande:
    Jag förstår, vilket tålamod ni måste ha! Jag har inget tålamod, vill att allt ska ske snabbt snabbt snabbt. Men har aldrig hört talas om den regeln att man måste vara 24 för att få hjälp. Så enligt den regeln måste ni vänta ytterligare ett år!!? Visst vi har många år framför oss, men samtidigt så tar allt tid också. Själv var jag 23 när jag började med pergotime och det var ingen som sa så till mig. Vad besviken jag blir för att du fått det beskedet!
    Ja, det är egentligen hemskt när man tänker på det :(
    Ja, jag hoppas verkligen att dom lyssnar på mig imorgon när jag ska till gyn...
    Så håll tummarna för mig imorgon :)
  • Tvillingar11
    Jennie1987 skrev 2010-01-18 21:39:18 följande:
    Ja, det är egentligen hemskt när man tänker på det :(Ja, jag hoppas verkligen att dom lyssnar på mig imorgon när jag ska till gyn...Så håll tummarna för mig imorgon :)
    Jag håller tummar och tår och återkom gärna imorgon och berätta=)
  • Jennie1987
    Tvillingar11 skrev 2010-01-18 23:01:53 följande:
    Jag håller tummar och tår och återkom gärna imorgon och berätta=)
    Tack snälla du! :)
    Jag pratade med barnmorskan om min pco och att jag inte fått Pergotime.
    Hon tyckte det var konstigt, eftersom vi försökt såpass länge.
    Tydligen så finns det nån form av "kösystem och åldersgräns" i mitt landsting för att få hjälp. Men hon tyckte ändå att det var lite konstigt att ingen tagit mig helt på allvar och utrett mig ordentligt. Så jag skulle fylla i något formulär nu på internet och sen ta kontakt med gyn på vårdcentralen. De hade hjälpt många med Pergotime och hon trodde att jag också kunde få det. Men det ska tydligen utredas en hel del innan?
    Vet ju att sambon måste lämna spermaprov, men det är inga problem för honom :)
    Men vet du vad det är mer för undersökningar som måste göras?
    Får väl kika på det där formuläret...
  • Tvillingar11
    Jennie1987 skrev 2010-01-19 22:01:08 följande:
    Tack snälla du! :)Jag pratade med barnmorskan om min pco och att jag inte fått Pergotime.Hon tyckte det var konstigt, eftersom vi försökt såpass länge.Tydligen så finns det nån form av "kösystem och åldersgräns" i mitt landsting för att få hjälp. Men hon tyckte ändå att det var lite konstigt att ingen tagit mig helt på allvar och utrett mig ordentligt. Så jag skulle fylla i något formulär nu på internet och sen ta kontakt med gyn på vårdcentralen. De hade hjälpt många med Pergotime och hon trodde att jag också kunde få det. Men det ska tydligen utredas en hel del innan?Vet ju att sambon måste lämna spermaprov, men det är inga problem för honom :)Men vet du vad det är mer för undersökningar som måste göras?Får väl kika på det där formuläret...
    Åh så bra!!! Jag har fått lämna blodprov några gånger och sambon spermaprov. Sen är det väl VUL också. om allt är ok så får du börja med pergotime. När du väl har börjat med pergotime blir det väl antingen VUL eller blodprov för att se om du haft ägglossning, vissa får göra båda.
    Jag hoppas verkligen att det går fort och att 2010 blir vårt år!
  • Tvillingar11
    Jessika82 skrev 2010-01-19 22:05:45 följande:
    www.nnfs.se/bok.PDF för er som gillar naturläkemedel/ kosttillskottkan man ringa til vårdcentralen och få hjälp med gynundersökning barnlöshet osv?
    Jag vet inte om jag har rätt svar på din fråga, men jag har för mig att det går. Annars hänvisar dem dig vidare=)
  • Jennie1987
    Tvillingar11 skrev 2010-01-19 23:03:59 följande:
    Åh så bra!!! Jag har fått lämna blodprov några gånger och sambon spermaprov. Sen är det väl VUL också. om allt är ok så får du börja med pergotime. När du väl har börjat med pergotime blir det väl antingen VUL eller blodprov för att se om du haft ägglossning, vissa får göra båda. Jag hoppas verkligen att det går fort och att 2010 blir vårt år!
    Okej, det låter ju bra ialla fall :)
    Jag vet inte om detta blir mitt år, jag slits mellan hopp och förtvivlan just nu :(
  • Jessika82

kosttillskot/naturläkemedel för kvinnan....
    har läst lite på sidan ( www.nnfs.se/bok.PDF )
    lite naturläkemedel/kosttillskott som kan hjälpa till att få ägglossning/mens =kanske bli gravid det kan hjälpa men ibland kanske det inte gör det....

-Afrodisiaka örter: Dessa örter skapar normal funktion i fortplantningssystemet och ärinte upphetsande.
    -Outvecklat fortplantningssystem
    Agnus Castus, Dong Quai
    -Äggstockar, besvär (inkl förebygga missfall)
    Azurbär, Catuaba, Dong Quai, Luktpion, Sarsaparilla, Silverax
    -Mellanblödnng
    Agnus Castus, Lomme, Nässla
    PMS
    -Blodsockersvängning: Dong Quai, Sarsaparilla
    -Emotionell obalans: Agnus Castus, Hjärtstilla, Mattlummer
    -Ömma bröst: Agnus Castus, Järnört, Mattlummer
    -Nedre rygg- & bukbesvär: Dong Quai, HjärtstillaMens
    -Ingen/för lite/trög: Agnus Castus, Azurbär, Dong Quai, Hjärtstilla, Luktpion, Malört,Mattram, Persilja, Rosmarin, Silverax
    -Riklig: Kanadensisk Gulrot, Lomme, Nässla, Rehmannia, Silverax
    -Smärtsam: Azurbär, Blåbär, Dong Quai, Hjärtstilla, Luktpion, Silverax
    -Oregelbunden: Azurbär, Bupleurum, Sarsaparilla
    Slidan – infektion & torrhet
    Azurbär, Mjölon, Schizandra, Silverax, Maca
    Sexuell kyla
    Catuaba, Damiana, Dong Quai, Ginseng, Maca, Schizandra, Tribulus
    Återställa menstruationscykeln efter P-pillerbehandling
    Agnus Castus
    Ofruktsamhet
    Agnus Castus, Azurbär, Catuaba, Damiana, Dong Quai, Luktpion, Maca, Schizandra,
    Withania

Kompletterande näringsämnen
    Mineraler: Magnesium, zink, koppar, mangan, selen Vitaminer: B6, E

hoppas att det kan vara till någon hjälp

• Jennie1987
    Jessika82 skrev 2010-01-26 13:46:49 följande:
    hur går det för er ? här går det inte så bra
    Jag har slarvat... :/
    Men ska försöka ta ett nytt ryck senare.
    Har det inte hänt nåt för dig när du ätit vitex agnus?
    Jag har fått ont i äggstockarna till och från och väldigt mycket flytningar.
    Om det har något samband vet jag inte, men nåt händer ju i kropppen ialla fall :)
    Lycka till!!
  • Jessika82

jag äter dong quai just nu... min äl har inte kommit tidigare än förra gången jag hoppas på äl i dagarna  är inne på dag 27 och ingen äl... men hade en tempdipp idag så jag hoppas att jag får äl i dagarna

• ourdream

Hej känner mig superklantig idag.... har PCO. Fick det bekräftat för 4 år sedan har sen tre år tillbaka försökt aktivt att få barn. I början på februari i år började jag med Vitex agnus castus men har läst fel, hur man nu lyckas med det...... Då har jag alltså tagit en tablett till varje måltid (3 per dag) jag kan säga som så att igår fick jag min första mens på över ett halvår så nu får man se vad som händer... Men jag tog även ett ÄL test bara för att testa och det visade positivt antar att kroppen fortsätter som vanligt {#lang_emotions_laughing}

Jag är överviktig men har gått ner endel i vikt det senaste och siktar på att göra mig av med fler kilon.
    Lycka till med + :andet 2010 {#lang_emotions_wink}

Svar på tråden Vitex agnus castus....