• bebislös i timrå

Hjälp, min 15 åriga dotter dricker alkohol

Jag har en dotter, en exemplariskt dotter. Duktig i skolan, duktig hemma. Trevlig, sympatisk osv.... En kanontjej. Trodde hon var det tills igår... Då visade det sig att hon tricker alkohol. (inte dricker, smakar, enligt henne) Hon har gjort det ett antal gånger. Inte 50... Allt allt från 1 - 49. ( allt enligt henne) ...Jag har sagt att om hon inte dricker alkohol innan körkortet kommer hon att få 5000:- från sin morfar, ( det var hans önskemål). Men det hjälpte tydligen inte... VAD SKA JAG GÖRA!!! Jag vill NTE att hon vid den åldern 15 ska dricka, men det går inte att förbjuda henne egtersom jag inte kan vara en lite mus vid hennes sida hela tiden, eller ska jag göra ett kompisförbud? Jag står helt villrådig! Hjälp mig, snälla!

• Svar på tråden Hjälp, min 15 åriga dotter dricker alkohol
  • tessan27

Söta Nasse skrev 2009-11-18 15:56:02 följande:

vem fasiken skulle hålla sig till 18 med att dricka? gjorde du det själv ts?okej röka,men inte dricka. det gör ju alla. sen behöver det inte inte vara några större mängder
    Jag är 32 år och har fortfarande inte druckit alkohol någon gång i mitt liv...Så nej alla dricker inte när de är 15 år men säkert många.
  • Mimmla

Miss Cee skrev 2009-11-19 18:55:05 följande:

Det enda en sådan "belöning" garanterar är att OM hon blir full och behöver hjälp hemifrån så kommer hon ha ÄNNU en anledning att INTE ringa hem. För då missar hon pengarna. Och för en full tonåring så är det garanterat fullt logiskt att prioritera det.
    De av mina barns kompisar, vars föräldrar hotar med 10 olika bestraffningar om deras barn dricker, dricker inte mindre än de andra - det är bara föräldarna som tror det. Min son har vid ett par tillfällen haft med sig sådana kompisar hem, så att de har fått nyktra till ett par timmar innan de går hem till föräldrarna. Så eländigt att skapa sådana omständigheter att ditt barn inte ens vågar gå hem när det som BÄST behöver det! Frågan är om man inte kan räkna det som en form av bristande föräldraförmåga? Dessa föräldrar förstår ju uppenbarligen inte hur tonåringar fungerar och deras barn riskerar att hamna i farliga situationer p.g.a. föräldrarnas agerande. Om du inte hittar en kompis att gå hem till, vad gör du då? Hakar på någon du inte känner eller sätter dig på en parkbänk?
  • Miss Cee
    Mimmla skrev 2009-11-21 13:12:22 följande:
    Miss Cee skrev 2009-11-19 18:55:05 följande: De av mina barns kompisar, vars föräldrar hotar med 10 olika bestraffningar om deras barn dricker, dricker inte mindre än de andra - det är bara föräldarna som tror det. Min son har vid ett par tillfällen haft med sig sådana kompisar hem, så att de har fått nyktra till ett par timmar innan de går hem till föräldrarna. Så eländigt att skapa sådana omständigheter att ditt barn inte ens vågar gå hem när det som BÄST behöver det! Frågan är om man inte kan räkna det som en form av bristande föräldraförmåga? Dessa föräldrar förstår ju uppenbarligen inte hur tonåringar fungerar och deras barn riskerar att hamna i farliga situationer p.g.a. föräldrarnas agerande. Om du inte hittar en kompis att gå hem till, vad gör du då? Hakar på någon du inte känner eller sätter dig på en parkbänk?
  • Miss Cee
    Mimmla skrev 2009-11-21 13:12:22 följande:
    Miss Cee skrev 2009-11-19 18:55:05 följande: De av mina barns kompisar, vars föräldrar hotar med 10 olika bestraffningar om deras barn dricker, dricker inte mindre än de andra - det är bara föräldarna som tror det. Min son har vid ett par tillfällen haft med sig sådana kompisar hem, så att de har fått nyktra till ett par timmar innan de går hem till föräldrarna. Så eländigt att skapa sådana omständigheter att ditt barn inte ens vågar gå hem när det som BÄST behöver det! Frågan är om man inte kan räkna det som en form av bristande föräldraförmåga? Dessa föräldrar förstår ju uppenbarligen inte hur tonåringar fungerar och deras barn riskerar att hamna i farliga situationer p.g.a. föräldrarnas agerande. Om du inte hittar en kompis att gå hem till, vad gör du då? Hakar på någon du inte känner eller sätter dig på en parkbänk?
    Vet inte om du menar att du håller med mig eller inte.. men jag tycker givetvis att du har rätt. Bestraffningar funkar inte.

Inte heller funkar det att erbjuda belöning om de låter bli (se argument ovan) eller att bjuda dem henne/köpa ut och tro att de nöjer sig med det. Jag har fortfarande aldrig träffat på någon som nöjt sig med den ranson de fick av föräldrarna.

Föräldrarna står där och frågar med stora hundögon hur mycket deras tonåring vill ha, och blicken skriker "säg inte att du dricker mer än 3 öl på en kväll". Så Lisa 16 år säger 3 öl, och pappa är sååå nöjd för nu tror han att han vet exakt vad LIsa dricker. Sen fixar Lisa 10 öl till från sin vanliga langare och dricker allihop... För man vill inte göra föräldrarna besvikna.
    Själv frågade pappa om jag drack mer än en ½ flaska vin på en kväll, jag svarade nej. I verkligheten drack jag generellt 30cl starksprit på en kväll.

Det som fungerar hyfsat (om man inte vill ta till JJosef Fritzel-lösningen) är att ha en öppen kommunikation, förklara noga varför man anser att det är olämpligt att de dricker, hålla koll genom att hämta dem från fester och discon och försöka hålla dem upptagna på annat håll.
  • Mimmla

Miss Cee skrev 2009-11-21 19:02:54 följande:

Vet inte om du menar att du håller med mig eller inte.. men jag tycker givetvis att du har rätt. Bestraffningar funkar inte.Inte heller funkar det att erbjuda belöning om de låter bli (se argument ovan) eller att bjuda dem henne/köpa ut och tro att de nöjer sig med det. Jag har fortfarande aldrig träffat på någon som nöjt sig med den ranson de fick av föräldrarna. Föräldrarna står där och frågar med stora hundögon hur mycket deras tonåring vill ha, och blicken skriker "säg inte att du dricker mer än 3 öl på en kväll". Så Lisa 16 år säger 3 öl, och pappa är sååå nöjd för nu tror han att han vet exakt vad LIsa dricker. Sen fixar Lisa 10 öl till från sin vanliga langare och dricker allihop... För man vill inte göra föräldrarna besvikna. Själv frågade pappa om jag drack mer än en ½ flaska vin på en kväll, jag svarade nej. I verkligheten drack jag generellt 30cl starksprit på en kväll.Det som fungerar hyfsat (om man inte vill ta till JJosef Fritzel-lösningen) är att ha en öppen kommunikation, förklara noga varför man anser att det är olämpligt att de dricker, hålla koll genom att hämta dem från fester och discon och försöka hålla dem upptagna på annat håll.
    Jo jag menar att jag håller med dig, men det kanske inte framgick riktigt Jag tror inte på hot och bestraffningar, och inte särskilt mycket på mutor heller. Att prata, finnas tillgänglig för tonåringarna, hålla kontakt via mobiltelefon när de är ute, inte lämna dem ensamma hemma så att de kan ha fest etc gör att man får en hyfsat bra bild av vad de hittar på. Att skälla och moralisera har aldrig funkat, så varför ens lägga energi på det? Det finns människor som hävdar att de kan lita till 100 % på sina tonåringar, men tonåringar dricker inte för att svika sina föräldrar eller för att de generellt sätt är opålitliga och svekfulla. De tänker kortsiktigt och är måna om att vara och göra som "alla andra". Det är ju ett egentligen ett helt naturligt led i frigörelsprocessen att bryta mot föräldrarnas regler....
  • 17årig Ungdomsgrabb

Pappa körde med en grej som höll på att göra mig GALEN när jag drack i 14-15års åldern, han satt uppe sent varje Fredag- Lördagkväll som han antog att jag skulle dricka alkohol på.
    Ringde regelbundet.
    Detta var den värsta delen som fick mig att skippa många föräldrafria alkoholkvällar; att ringa föräldrar vid övernattning, ALLTID!
    Vare sig vi skulle till en kompis land eller inte så ringde han alltid och dubbelkollade så föräldrar var där eller hur läget såg ut.
    Den vanligaste ursäkten var att man skulle sova över hos någon kompis så drog man antingen ut till någon närliggande sjö med flera andra och drack för att sedan sova hos någon vars föräldrar är mer accepterande till alkohol eller går och lägger sig tidigt.

Var alltid killen som "åkte fast" för pappa satt uppe och kände när jag luktade cigarretter och alkohol.
    Inte svårt att lägga märka till i den åldern då man är ovan och dålig på att kontrollera sig själv när man är onykter (slumrar, går konstigt etc.)

• zannah

Håller med 17-åringen!! det är det bästa i kombination med en god kommunkation om risker och att sätta graänser för sig även om man är onykter och sån... blommoar och bin helt enkelt =)

• Mimmla

Jag tycker lite synd om den här flickan. "Exemplariskt", vad är det och vem orkar ha de kraven på sig i tonåren? Dessutom fråntas man titeln "exemplarisk" om man smakar på alkohol eller gör sig skyldig till annat som mamma inte finner godtagbart.

Exemplariska tonåringar är oftast inte mer exemplariska än ändra, de har bara mer naiva föräldrar.

• beatricebroberg

Jag kan bara säga det, jag är 15 år själv och dricker. Du ska se att hon klarar det, bara berätta för henne att hon  måste sköta det annars blir det straff på det. Om du ger henne straff direkt då som dotter/son hatar man sina föräldrar det kan jag bara säga er direkt! 
    Låt det inte spåra ur, man måste la fan få leva sitt liv också, tänk er själva ibland också, ni själva har la druckit eller? Ge inga jävla straff förrän de spårar ur! Om man nu lär sig som ungdom att dricka små mängder och sköta det då blir det en vana när man blir äldre, vissa super ju som dårar varenda jävla dag.  

• Tom Araya

Det är klart man inte vill att 15-åringar ska dricka och att man blir orolig när ens barn gör det.
    Men samtidigt är det onödigt att överreagera.

Jag söp till första gången vid 14. Hade smakat alkohol innan men i små mängder.
    Även om fest och fylla roade en i den åldern så blev det max en gång i månaden, oftast betydligt mer sällan för de pengarna fanns helt enkelt inte i min plånbok.
    Jag har aldrig haft alkoholproblem.

Jag tycker du ska fortsätta uppmuntra och stötta till att sköta skolan, ta körkort o.s.v.
    Jag tycker även du ska försöka ha lite koll på dotterns vanor, så att inget går överstyr.

• Tom Araya

Jag tycker inte du ska tillåta att hon dricker och självklart inte heller köpa ut.
    Du ska uppmana henne att låta bli.
    Du ska också göra henne medveten om risker.

Men du behöver samtidigt inte riva ner himmel och jord för att hon ibland går på fest där det tas ett och annat glas.

• ldldlskkzbzjzlsms

Jag är själv 15, tjej och dricker. Tro mig att du försöker få henne att inte dricka alkohol genom att ge henne pengar hjälper inte ett dugg. Jag tycker du ska låta henne dricka, om man som förälder tror att ens tonåring inte kommer dricka bara för man förbjuder det så är man ganska naiv. Tänk efter själv, vad är det bästa ientligen? Att din tonåring vågar ringa hem ifall nått händer eller ifall man blir alldelse för full eller att man inte vågar ringar hem pga att man vet att ens förälder kommer att bli arg eller besviken så man istället får gå runt stupfull där ute, där vad som helst kan hända ifall man inte har nån annan stans och ta vägen. Snälla det behöver finnas fler föräldrar som vet hur en tonåring fungerar. Låt oss leva livet, låt oss ha kul. Vi vet själva om att det inte är bra att dricka, vi vet redan allt hemsk som kan hända tro mig. Alla ni som skriver "berätta riskerna som kan hända" no don't att prata med din tonåring om allt dåligt som kan hända, att du förbjuder osv kommer inte hjälpa ett skit, utan tvärtom det gör bara saken värre. Visst ska man hålla koll så det inte spårar ut, man kan få alkohol problem, det kan man och det är det man ska hålla koll på så ens tonåring inte får. Försök få bättre relation till din tonåring istället, så den berättar för dig när hon/han ska på fest, var nån stans, hur mycket och vad man kommer att dricka. Det är den absolut bästa lösningen, tro mig jag är tonåring själv och vet hur tonåringar tänker när det gäller alkohol.

• vcent

När jag var 15-18 så drack jag inte, rökte inte, snusade inte, knarkade inte. Trotts att typ 20 av 25 i klassen gjorde en eller fler av dessa. För OM jag skulle gjort något av det så skulle jag blivit utslängd från mitt hem sa mamma.

Det funkade bra!!

En kompis avstod från allt sånt eftersom han skulle få pengar när han fyllt 18 om han inte druckit alkohol, snusat, rökt, knarkat. Han fick dessa pengarna, tror hans föräldrar satte in X antal kr i månaden på det till hans 18årsdag, så det blev ju lite pengar. Men i alla fall så funkar det med pengar också!

• pinglan137

Jag har själv tonåringar här hemma tre stycken dom killar är dom äldsta nu är dom 17 (snart 18) och en som är 19. Dom är inga festarkillar som festar varje helg men dom festar när någon tex fyller 18, valborg, nyår m.m..Dom började nog också runt 16 årsåldern.
    Jag tyckte absolut inte det var okej vilket jag sa. Vi pratar mycket om det här hemma eller är öppna om allt.
    Jag vet ju även om jag säger att det inte är okej så kommer dom iaf att dricka men jag säger iaf det åt dom.
    Sen är jag noga med att säga att Hör av er oavsett skick. Det kan ju faktiskt hända saker och inte bara med dom utan även deras vänner och då känner jag att jag vill att dom ringer än att inte Våga ringa hem eller komma hem.

Jag har alltid varit noga med att säga hör av er. Behöver inte skriva långa meningar eller något sådant men bara en nånting så jag vet att det är okej om jag tex ringer och dom inte "kan" svara.

Och Håll alltid ihop, lämna aldrig någon själv

Sen med mina söner har jag såklart prata om det där med att om  någon tjej eller tjejkompis är berusad eller för berusad så tar man hand om henne. Man rör inte eller göra något annat som är olämpligt

Kanske jag är lite överdriven men känner att jag som även har en dotter ska hela tiden berätta hur försiktig hon ska vara, inte gå själv m.m..Men jag som även har söner tycker det är lika vitkigt att berätta för dom hur man beter sig mot tjejer också även om dom är jättefulla tex.

Min yngsta son var på fest på nyår och fick beröm av föräldrar då han tog hand om en tjej på festen som hade druckit väldigt mycket hon kunde knappt stå på benen.
    Men han ringde hennes föräldrar så dom kom och hämta henne.

Dagen efter kom föräldrarna och deras dotter hit och tackade min son m.m..

Då kände jag att då har våra samtal gått in när vi pratat om det..

• pinglan137

Jag har själv tonåringar här hemma tre stycken dom killar är dom äldsta nu är dom 17 (snart 18) och en som är 19. Dom är inga festarkillar som festar varje helg men dom festar när någon tex fyller 18, valborg, nyår m.m..Dom började nog också runt 16 årsåldern.
    Jag tyckte absolut inte det var okej vilket jag sa. Vi pratar mycket om det här hemma eller är öppna om allt.
    Jag vet ju även om jag säger att det inte är okej så kommer dom iaf att dricka men jag säger iaf det åt dom.
    Sen är jag noga med att säga att Hör av er oavsett skick. Det kan ju faktiskt hända saker och inte bara med dom utan även deras vänner och då känner jag att jag vill att dom ringer än att inte Våga ringa hem eller komma hem.

Jag har alltid varit noga med att säga hör av er. Behöver inte skriva långa meningar eller något sådant men bara en nånting så jag vet att det är okej om jag tex ringer och dom inte "kan" svara.

Och Håll alltid ihop, lämna aldrig någon själv

Sen med mina söner har jag såklart prata om det där med att om  någon tjej eller tjejkompis är berusad eller för berusad så tar man hand om henne. Man rör inte eller göra något annat som är olämpligt

Kanske jag är lite överdriven men känner att jag som även har en dotter ska hela tiden berätta hur försiktig hon ska vara, inte gå själv m.m..Men jag som även har söner tycker det är lika vitkigt att berätta för dom hur man beter sig mot tjejer också även om dom är jättefulla tex.

Min yngsta son var på fest på nyår och fick beröm av föräldrar då han tog hand om en tjej på festen som hade druckit väldigt mycket hon kunde knappt stå på benen.
    Men han ringde hennes föräldrar så dom kom och hämta henne.

Dagen efter kom föräldrarna och deras dotter hit och tackade min son m.m..

Då kände jag att då har våra samtal gått in när vi pratat om det..

Svar på tråden Hjälp, min 15 åriga dotter dricker alkohol