Mimmla skrev 2009-11-21 13:12:22 följande:
Miss Cee skrev 2009-11-19 18:55:05 följande: De av mina barns kompisar, vars föräldrar hotar med 10 olika bestraffningar om deras barn dricker, dricker inte mindre än de andra - det är bara föräldarna som tror det. Min son har vid ett par tillfällen haft med sig sådana kompisar hem, så att de har fått nyktra till ett par timmar innan de går hem till föräldrarna. Så eländigt att skapa sådana omständigheter att ditt barn inte ens vågar gå hem när det som BÄST behöver det! Frågan är om man inte kan räkna det som en form av bristande föräldraförmåga? Dessa föräldrar förstår ju uppenbarligen inte hur tonåringar fungerar och deras barn riskerar att hamna i farliga situationer p.g.a. föräldrarnas agerande. Om du inte hittar en kompis att gå hem till, vad gör du då? Hakar på någon du inte känner eller sätter dig på en parkbänk?
Vet inte om du menar att du håller med mig eller inte.. men jag tycker givetvis att du har rätt. Bestraffningar funkar inte.
Inte heller funkar det att erbjuda belöning om de låter bli (se argument ovan) eller att bjuda dem henne/köpa ut och tro att de nöjer sig med det. Jag har fortfarande aldrig träffat på någon som nöjt sig med den ranson de fick av föräldrarna.
Föräldrarna står där och frågar med stora hundögon hur mycket deras tonåring vill ha, och blicken skriker "säg inte att du dricker mer än 3 öl på en kväll". Så Lisa 16 år säger 3 öl, och pappa är sååå nöjd för nu tror han att han vet exakt vad LIsa dricker. Sen fixar Lisa 10 öl till från sin vanliga langare och dricker allihop... För man vill inte göra föräldrarna besvikna.
Själv frågade pappa om jag drack mer än en ½ flaska vin på en kväll, jag svarade nej. I verkligheten drack jag generellt 30cl starksprit på en kväll.
Det som fungerar hyfsat (om man inte vill ta till JJosef Fritzel-lösningen) är att ha en öppen kommunikation, förklara noga varför man anser att det är olämpligt att de dricker, hålla koll genom att hämta dem från fester och discon och försöka hålla dem upptagna på annat håll.