• dalkarl

Får sonen se mamma naken?

Vår son ska snart fylla 13 och har nu kommit in i puberteten och är nyfiken på kvinnor. Bland annat är han gärna i närheten när min fru ska duscha eller klä på eller av sig. Min fru är yngre än mig och ganska frimodig, så hon låter honom vara med och titta och jag misstänker att hon gör det lite extra för att han ska få se.

Hon säger att det är bättre att han få se hemma så att det blir naturligt för honom, istället för att han ska kika på en massa porr eller jaga tjejer.

Jag är lite ambivalent, dels kan jag hålla med om att nakenhet är naturligt och att det är bra att lära sig det som ung, men jag säger också att det faktum att han få se sin mamma naken knappast håller honom borta från porr. Tvärtom så ökar kanske nyfikenheten.

Hur gör ni hemma hos er i motsvarande situation? Det vore intressant att få veta.

• Svar på tråden Får sonen se mamma naken?
  • tårtmamman
    Lingonmamman skrev 2010-01-07 00:23:16 följande:
    Killarna som tänder på sina mammor borde dom ta ett snack med det är ju inte helt normalt enligt mej.
    Det är det väl visst! Min son tänder på mig men det tycker jag inte gör något alls, lite kul måste väl även en 40årig mamma få?
  • Runa

mina erfarenheter:
    Jag var nyfiken i tidiga tonåren (strax före och i början av puberteten). Plötsligt hade det blivit intressant hur vuxna människor såg ut nakna. Så jag tittade definitivt på båda mina föräldrar. Kan inte minnas dock att det hade någon speciell sexuell laddning annat än i sällsynta undantagsfall och då var det ju inte dem det handlade om utan någon annan tanke som kunde kopplas till en naken kropp. Och nakna kroppar är ju heller knappast det enda som kan leda till en sexuell tanke, i synnerhet inte i den åldern. Vi badade bastu ihop hela familjen, badade nakna om vi var på kallbadhus (fast då är förstås kvinnor och män normalt separerade) och var nakna i samband med dusch, av och påklädning. Vi låste sällan badrumsdörren och att gå in i badrummet när någon duschade var helt ok. (Hade bara en dusch, så det var ju nästan nödvändigt om alla skulle duscha inför något särskilt för att få upp lite tempo.) Enda stället där man inte bara gick rakt in var väl sovrummen om dörren var stängd utan var tvungen att knacka och vänta på svar, detta för att alla skulle ha en "fredad" zon med lugn, ro och kontroll. När jag slutade att titta på det "nyfikna" sättet vet jag inte exakt och det är väl knappast intressant. Jag är väl en av de människor som tycker det är naturligt att vara nakna tillsammans.

om dalkarls situation:
    Vad gäller din fru så tycker jag att hon kan bete sig som "vanligt" om det inte verkar som att sonen tycker det är jobbigt, men för att det ska upplevas som naturligt är det viktigt att hon inte överdriver. Man behöver ju inte stressa i kläderna, men viss målmedvetenhet kan man ändå ha. Man kan växla några ord men behöver knappast föra en halvtimmeslång diskussion. Om han verkar tycka det är besvärligt, ber henne att använda morgonrock eller barnen har vänner hemma måste hon självklart anpassa sig. En dag kommer han själv att välja att inte titta, alternativt tappa intresset.

Däremot tror jag absolut att hon bör undvika fysisk kontakt, att vara naken av praktiska skäl som att man byter om eller har duschat är en sak men det finns ingen anledning till att välja att just då ha fysisk kontakt. Det är iallafall för mig inte naturligt. Man kan vara kramig vid så många andra tillfällen och självklart kan man t.ex. krama sina mindre barn i badet men med barn som närmar sig puberteten tycker jag att gränsen går vid fysisk kontakt. Ja, man får "skojbråka",brottas och kramas när man åker och badar. Nej, man kramar inte sin tonåring iförd endast underkläder (än mindre naken) hemma i badrummet regelbundet. Självklart får man röra vid varandra, men en nära kram känns inte rätt för mig, finns inget som hindrar att den kan vänta en kvart till dess man har lite mer på sig. Kroppen blir något väldigt privat för många när man kommer in i puberteten. Det händer mycket som man ska vänja sig vid och man har inte alltid kontroll på och förstår sina reaktioner. För vissa tror jag det kan vara känsligt med den här nya nyfikenheten som man inte riktigt ännu förstår och kan hantera. Onödigt då att kramas utan kläder.

• Cairna
    tårtmamman skrev 2010-01-07 00:25:20 följande:
    Det är det väl visst! Min son tänder på mig men det tycker jag inte gör något alls, lite kul måste väl även en 40årig mamma få?
    Varför får du för dig att han skulle vara tänd på dig, har han sagt det ?
  • jentho
    Jisses!!!
  • BöljandeGräset

Jag har tre söner 18,14 och 9 år. Det är väldigt länge sedan de såg mig naken. De skulle bli allt annat än nöjda och nyfikna om jag spatserade förbi naken. Snarare illa berörda, generade och förmodligen irriterade. Det ser jag som alldeles självklart, helt normal gränssättning och intigritetskapande utveckling.

• Krampen
    Vad härligt att det finns några starka kvinnor som vågar provocera alla" pekfinger" människor här !!! Haha .
  • TyskMamma

Klart att min son får se mig naken!
    Men  jag lär mina  barn att man inte får gå runt nakenfis varsomhelst när man är vuxen. Det är ett privilegium som bara barn åtnjuter i min uppfostran. Inte undra att min dotter blev väldigt förvånad när hon såg ett klipp ur "Germanys next top model" hemma där "modellerna" "visade" underkläder.
    " - Mamma, mamma! Flickan är alledels nakenfis! Mamma hon har bara trosor på sig! Titta mamma, hon har glömt att klä på sig ordentligt!" {#lang_emotions_sunny}
    Nej, men hemma får man gå runt som gud skapade dig. Det spelar ingen roll om det är din son som ser det. Mamma är alltid mamma och om relationen till varandra är sund så gör det inte ett skit att familjemedlemmar visar sig nakna inför varandra. Men bara familjemedlemmar. Jag lär båda mina barn att man ska gå runt nakenfis när man är vuxen(i offentliga rummet vill säga) och att de ska vara rädda om sina kroppar.
    Jag har lärt min dotter att vuxna inte ska ta henne på snippan annat än att hjälpa henne att torka sig tex. Min son är för liten för att fatta det där ännu men när han blir stor nog så ska jag ta det med honom också.{#lang_emotions_heart}

• TyskMamma

"att man INTE ska gå runt nakenfis" ska det naturligtvis vara!!!

• Eva Lilli

Men vill killen verkligen titta? Aldrig att mina söner skulle vilja se mig naken!!
    Trots att duschen är avskiljd i badrummet skulle de aldrig gå in om de visste att jag duschade, risken att de skulle få se mig naken är alldeles för avskräckande har jag insett! Och det ska man respektera när ens barn kliver in i tonåren.

• TyskMamma
    Eva Lilli skrev 2010-01-21 21:51:08 följande:
    Men vill killen verkligen titta? Aldrig att mina söner skulle vilja se mig naken!!Trots att duschen är avskiljd i badrummet skulle de aldrig gå in om de visste att jag duschade, risken att de skulle få se mig naken är alldeles för avskräckande har jag insett! Och det ska man respektera när ens barn kliver in i tonåren.
    Det har jag också tänkt på. Jag går inte heller runt naken framför min pappa tex för jag tror knappast att han vill se det. Och detsamma gäller för min son om han visar att han vill vara ifred när han duschar tex. Privatlivet respekteras alltid.
  • lille Birger
    Anonym skrev 2009-11-22 17:40:45 följande:
    Killarna brukar göra vad som helst i den åldern för att "komma åt dem" med armen eller knuffa varandra på henne så de får "känna lite..." hahaha....det är ju världens mest officiella hemlighet!
    Kanske lite off topic, men även i vuxen åldern är det vanligt att kvinnor "råkar" backa in i min hand.
  • Familjen Valjus

Ingen normal förälder vill väl att ens barn ska tända på den?
    Sjukt
    Inte fan var jag intresserad av min pappa som yngre o att att se han naken
    I VÅR FAMILJ har ingen öppet varit naken för andra .finns väl ingen mening med det?
    Äckligt tycker jag, ska man lära sina barn att ha sex innanför väggarna också?
    NEJ

• Familjen Valjus
    BöljandeGräset skrev 2010-01-14 00:12:33 följande:
    Jag har tre söner 18,14 och 9 år. Det är väldigt länge sedan de såg mig naken. De skulle bli allt annat än nöjda och nyfikna om jag spatserade förbi naken. Snarare illa berörda, generade och förmodligen irriterade. Det ser jag som alldeles självklart, helt normal gränssättning och intigritetskapande utveckling.
    HAHA bästa i denna tråd :)
  • LillaTanten

Jag vet inte jag....jag har ju tre barn, varav två söner och hos oss har det liksom aldrig funnits något "behov" av att springa runt nakna? Inte så att vi hysteriskt har skylt oss heller iofs.

Barnen var ju nakna då och då när de var små men varken jag eller deras pappa dinglade med våra kroppsdelar i ansiktet på dem och i takt med att de blev äldre blev det också mindre intressant för dem att gå nakna och vid 13 hade de nog hellre dött än vare sig visat sig eller kollat på mig.

Ingen av dem har hyst något "sjukligt" intresse för porr, igen av dem är (vad jag vet)  tvångsmässig onanist eller impotent och btw så tycker jag att det är ytterst naturligt för en 13-åring att "jaga tjejer" - naturligare än att kolla på sin morsa i duschen i alla fall?

Man blir som man umgås - är jag otrevlig kan det mycket väl vara ditt fel!
  • iti

Jag har en son på 13.

Han vill absolut INTE se mig naken!

BöljandeGräset skrev 2010-01-14 00:12:33 följande:

så är det väl!

• lille Birger
    MoasMorsor skrev 2009-11-27 20:14:37 följande:
    Det förekommer i princip aldrig
    Övergrepp är en mansföreteelse
    Det var en lärarinna i USA som hade sex med en minderårig eleve, sen hände det en gång till i USA och en gång till osv..
    Det har även hänt i Sverige.
  • kinkykarin

Min son började kika på mig och sin storasyster när han var 11-12. Första gången jag vet var när han tittade på syrran som tvättade sig. Försökte prata med honom, men jag kom på honom dagen efter (när jag stod näck i badrummet). Tror det går över, min lillebror var likadan

Svar på tråden Får sonen se mamma naken?