mina erfarenheter:
Jag var nyfiken i tidiga tonåren (strax före och i början av puberteten). Plötsligt hade det blivit intressant hur vuxna människor såg ut nakna. Så jag tittade definitivt på båda mina föräldrar. Kan inte minnas dock att det hade någon speciell sexuell laddning annat än i sällsynta undantagsfall och då var det ju inte dem det handlade om utan någon annan tanke som kunde kopplas till en naken kropp. Och nakna kroppar är ju heller knappast det enda som kan leda till en sexuell tanke, i synnerhet inte i den åldern. Vi badade bastu ihop hela familjen, badade nakna om vi var på kallbadhus (fast då är förstås kvinnor och män normalt separerade) och var nakna i samband med dusch, av och påklädning. Vi låste sällan badrumsdörren och att gå in i badrummet när någon duschade var helt ok. (Hade bara en dusch, så det var ju nästan nödvändigt om alla skulle duscha inför något särskilt för att få upp lite tempo.) Enda stället där man inte bara gick rakt in var väl sovrummen om dörren var stängd utan var tvungen att knacka och vänta på svar, detta för att alla skulle ha en "fredad" zon med lugn, ro och kontroll. När jag slutade att titta på det "nyfikna" sättet vet jag inte exakt och det är väl knappast intressant. Jag är väl en av de människor som tycker det är naturligt att vara nakna tillsammans.
om dalkarls situation:
Vad gäller din fru så tycker jag att hon kan bete sig som "vanligt" om det inte verkar som att sonen tycker det är jobbigt, men för att det ska upplevas som naturligt är det viktigt att hon inte överdriver. Man behöver ju inte stressa i kläderna, men viss målmedvetenhet kan man ändå ha. Man kan växla några ord men behöver knappast föra en halvtimmeslång diskussion. Om han verkar tycka det är besvärligt, ber henne att använda morgonrock eller barnen har vänner hemma måste hon självklart anpassa sig. En dag kommer han själv att välja att inte titta, alternativt tappa intresset.
Däremot tror jag absolut att hon bör undvika fysisk kontakt, att vara naken av praktiska skäl som att man byter om eller har duschat är en sak men det finns ingen anledning till att välja att just då ha fysisk kontakt. Det är iallafall för mig inte naturligt. Man kan vara kramig vid så många andra tillfällen och självklart kan man t.ex. krama sina mindre barn i badet men med barn som närmar sig puberteten tycker jag att gränsen går vid fysisk kontakt. Ja, man får "skojbråka",brottas och kramas när man åker och badar. Nej, man kramar inte sin tonåring iförd endast underkläder (än mindre naken) hemma i badrummet regelbundet. Självklart får man röra vid varandra, men en nära kram känns inte rätt för mig, finns inget som hindrar att den kan vänta en kvart till dess man har lite mer på sig. Kroppen blir något väldigt privat för många när man kommer in i puberteten. Det händer mycket som man ska vänja sig vid och man har inte alltid kontroll på och förstår sina reaktioner. För vissa tror jag det kan vara känsligt med den här nya nyfikenheten som man inte riktigt ännu förstår och kan hantera. Onödigt då att kramas utan kläder.