Att barnet får gå in på rummet för att du ska få en chans att lugna ner dig tycker jag är ok om du är tydlig med det till barnet. Om du kanske säger att Jag blir jättestressad, jag behöver lugna ner mig, kan du vara på ditt rum en liten stund?, så vet i alla fall barnet varför och att det inte handlar om att straffa honom/henne.
Annars är väl morgnar ett klassiskt problem där många upplever stress och tidspress. Man kan ha brainstorming tillsammans i familjen där man kan bjuda in barnen till att ge förslag (beroende på ålder men även små barn kan överraska
). Kanske man först pratar om det i lugn situation, att morgnarna är jobbiga och att ni vill att de ska vara mer lugna och mysiga, och hur kan vi göra? Att inte skuldbelägga barnen, att det inte beror på dem, utan att ni har ett gemensamt problem som ni gemensamt kan lösa. Att bli framgångsletare, i stället för att leta fel. Att inte se till vad som inte fungerar utan funderar på vad som fungerar, i kanske andra situationer, och sen se om det går att överföra på situationen som ni upplever som jobbig. Och att göra ett tydligt mål, så här vill vi i familjen att våra morgnar ska se ut, hur ska vi göra för att nå dit? i stället för att fokusera på hur de inte ska vara.
Kanske också ok att ha olika sätt. Att pappa gör på ett sätt och mamma på ett, så länge det är tydligt för barnen och de vet varför.
Jag gillar inte trots uttrycket själv utan försöker se det som utvecklingsfaser som finns där för en anledning. Att barnen vill själv är ett behov av autonomi som vi alla har och som vi ska försöka tillgodose. Nu kan ju inte barnen själva bestämma när de ska till dagis men de kanske kan bestämma något annat i den aktuella situationen. De kanske är med och bestämmer vilka kläder de ska ha på sig och att det läggs fram kvällen innan eller de kanske är med och bestämmer någon ny rutin för morgonen innan dagis. Så får de ändå vara med och bestämma själva. Något annat som hjälper mig är att tänka att de gör så gott de kan, de vill samarbeta men precis som för oss så kan de tycka att det är svårt att veta hur ibland.
Slutligen, när de får utbrott så har jag upptäckt att det hjälper att försöka ge empati just då. Att ge deras känslor ord, t.ex. Jag ser att du är jättearg just nu, du vill verkligen fortsätta leka! Inte för att de sen ska fortsätta leka men att de ska förstå att jag ser och förstår dem, ofta räcker det för att det ska bli kontakt. Och utan kontakt tror jag det är svårt för dem att orka lyssna på oss... Så i stället för att få dem att lyssna så försöker jag börja med att lyssna på dem... När jag orkar, för även för mig är det ibland jättejobbigt när jag är stressad och blir frustrerad och arg och undrar om mitt barn gör det för att testa mig... Lycka till!