• hgf

Vad "ska man göra" när barnet trotsar på detta vis?

På mornarna är vår dotter 2 år och 3 månader oftast lite trött och ingenting passar. Detta är förstås väldigt tålamodskrävande och tröttsamt i längden. Vad gör du när ditt barn bara skriker och gnäller och vägrar lyssna?
    Hon kan skrika rakt ut, väldigt högt(skrämmer slag på lillan 4 månader) och det kan hålla på läänge. Samtidigt ska man klä på och förbereda för dagis. Ingenting funkar och hon försöker streta emot allt vad hon kan. Försöker man lugna och prata skriker (gråter) hon oftast ännu högre och det går ofta inte att få henne lugn på detta vis. Ska man låta henne vara för sig själv och skrika och gråta tills hon är färdig eller bör man iaf sitta vid henne och försöka lugna ner henne trots att hon blir argare?
    Undrar för att jag å killen har olika åsikter gällande det här.. Vad tycker/hur gör du?

• Svar på tråden Vad "ska man göra" när barnet trotsar på detta vis?
  • Kya

det verkar som ni har en morgontrött tjej? hur är hennes blodsocker på morgonen? får hon sova tillräckligt på natten? testa ge henne frukost i lugn och ro och se om hon mår bättre sen, för det är inte ovanligt att vara arg och sur innan man höjt blodsockret.

27okt-08 tittade min lilla prins Filip ut och Nr 2 beräknas titta ut 3 feb-10 :) Jag är lyckligt lottad!
  • Pretty in scarlet

Vi har precis lika! Dottern två och sonen 4 mån. Jag lämnar dottern själv, det är enda sättet för oss. Att trösta eller resonera gör det bara ännu värre precis som du beskriver. Jag säger att jag ser att hon är arg men jag måste gå och göra det och det... Hon lugnar sig ganska snabbt.

• Shorona

Sonen var likadan förut. Då gick vi upp ca 30 minuter tidigare. Jag la honom på soffan framför tv'n med filt, napp och nalle så fick han ligga och vakna till. Sen så när vi skulle ta på honom(omhan fortfarande hade ett hemskt humör) förklarade jag för honom att nu ska vi göra oss iordning för vi ska till dagis eller vad det nu var. Sen gjorde jag iordning honom utan ett ord till. Vissa mornar accepterade han det, andra mornar var det skrik och panik. Men jag gjorde iordning honom lugnt och sansat under tystnad. Tack och lov att den perioden är över nu!

♥Niclas 061103 ♥Linus 091110
  • hgf

Jo hon är morgontrött men detta händer oftast efter frukosten. Jag brukar först försöka prata och lugna ner henne men när det inte hjälper flyttar jag henne ibland till tex vårt/hennes sovrum och förklarar för henne att det är okej att vara trött eller ledsen och att hon kan vila eller bara sitta och vara arg eller ledsen om hon behöver och att hon sen kan komma ut och eventuellt prata om det med mamma eller pappa om han är hemma när det inträffar. Annars om jag har jätte brottom kan hon sitta eller ligga kvar på golvet och bara skrika/gråta och då gör jag nästan samma sak, säger att det är ok att vara ledsen/trött och kommer tillbaka efter ett litet tag och försöker prata lugna och prata med henne. Detta tycker pojkvännen är fel och säger att jag måste ta kontroll över situationen och inte bara låta henne skrika. Han tycker att man bör sitta med henne hela tiden och försöka trösta även fast hon bara blir värre. Många gånger får han hålla henne även fast hon flaxar och skriker tills hon blir lugn. Jag kan tycka att det inte alltid är det bästa sättet då han "avbryter" henne när hon är ledsen genom att hela tiden försöka tysta henne. Det känns som att hon inte har rätt att vara ledsen.

• Kya
    hgf skrev 2009-11-23 10:35:11 följande:
    Jo hon är morgontrött men detta händer oftast efter frukosten. Jag brukar först försöka prata och lugna ner henne men när det inte hjälper flyttar jag henne ibland till tex vårt/hennes sovrum och förklarar för henne att det är okej att vara trött eller ledsen och att hon kan vila eller bara sitta och vara arg eller ledsen om hon behöver och att hon sen kan komma ut och eventuellt prata om det med mamma eller pappa om han är hemma när det inträffar. Annars om jag har jätte brottom kan hon sitta eller ligga kvar på golvet och bara skrika/gråta och då gör jag nästan samma sak, säger att det är ok att vara ledsen/trött och kommer tillbaka efter ett litet tag och försöker prata lugna och prata med henne. Detta tycker pojkvännen är fel och säger att jag måste ta kontroll över situationen och inte bara låta henne skrika. Han tycker att man bör sitta med henne hela tiden och försöka trösta även fast hon bara blir värre. Många gånger får han hålla henne även fast hon flaxar och skriker tills hon blir lugn. Jag kan tycka att det inte alltid är det bästa sättet då han "avbryter" henne när hon är ledsen genom att hela tiden försöka tysta henne. Det känns som att hon inte har rätt att vara ledsen.
    Mmm, ni gör på två olika sätt. men vilket verkar hon må bättre av? söker hon avskildhet när hon är arg, eller vill hon ha er uppmärksamhet och tröst? jag tycker det beror på hur arg hon är och hur hon reagerar vid tröst.
    min pojke får riktiga raseriutbrott ibland, och om jag försöker trösta honom och prata med honom då så blir det bara ännu värre. han blir nästan hysterisk. så då låter jag honom skrika av sig och så får han komma när han känner sig lugnare. när han lugnat ner sig kommer han alltid springande upp i min famn för en kram och sen är han nöjd och glad igen.

jag tycker att båda ert sätt funkar bra, beroende på hur arg hon är, och hur hon funkar? hur tystar han henne, förresten? min pappa brukade krama mig och hålla om mig hårt när jag fick raseriutbrott och det funkade bra också. men om han skriker tillbaka och hyssjar henne så är det ju inte bra...
    27okt-08 tittade min lilla prins Filip ut och Nr 2 beräknas titta ut 3 feb-10 :) Jag är lyckligt lottad!
  • vittra

Ert problem är ju inte trots utan trötthet. Även om vår tjej är lite morgontrött och alltså gärna sover lite längre på morgonen, så är hon ju UTVILAD när hon kliver upp och är nog på sitt mest strålande humör då!

Tycker ni tar tag i situationen från fel håll, visserligen tycker jag inte du handlar fel när du gör som du gör (tycker snarare din sambo har mer fel i sitt resonemang just med tanke på det du skriver) men framförallt måste ni ju se till att hon får tillräckligt med sömn, annars är ju risken att hon snart får en mer allvarlig form av sömnbrist! Det kan ju resultera i betydligt värre beteende än det här... när lägger hon sig på kvällarna, och hur sover hon på dagen? Hur äter hon innan hon lägger sig? Se till att hon får i sig BRA mat kvällstid och direkt när hon vaknar så att hon håller en jämn nivå på blodsockret, och se till att hon är UTVILAD när ni ska kliva upp!

• lövet2

En morgontrött tjej som avskyr att bli stressad på morgonen? Jag skulle strunta i dagis och ha henne hemma i stället. Lugn, ro och ingen stress. Problemet löst!

...and we prepare...for combat - to the death!
  • hgf

Nej pappan skriker givetvis inte tillbaka, han försöker trösta genom att krama och prata med henne. Hon läggs runt halv 7 på kvällen men somnar oftast inte innan 8 halv 9. Hon sover 1 timme på dagis och vaknar alltid först på morgonen runt 6-halv 7 och är pigg och glad.
    Att ha henne hemma är inget alternativ då hon älskar dagis och behöver lite mer än jag kan ge henne just nu.

• Kya
    hgf skrev 2009-11-23 11:24:46 följande:
    Nej pappan skriker givetvis inte tillbaka, han försöker trösta genom att krama och prata med henne. Hon läggs runt halv 7 på kvällen men somnar oftast inte innan 8 halv 9. Hon sover 1 timme på dagis och vaknar alltid först på morgonen runt 6-halv 7 och är pigg och glad.Att ha henne hemma är inget alternativ då hon älskar dagis och behöver lite mer än jag kan ge henne just nu.
    varför inte enas om att ni gör olika, egentligen? föräldrarna behöver inte alltid ha samma uppfostringsstil, hon vet helt enkelt om att när jag bråkar med pappa så vill han kramas, och när jag bråkar med mamma så ger hon mig utrymme. jag ser egentligen inte något fel i någon av era stilar utan ni gör bara olika.

angående hennes humör så vet ni om att hon är morgontrött. vissa människor är helt enkelt det, och det går att förebygga till viss del genom att sova ut ordentligt och se till att man får i sig mat så blodsockret höjs. men vi är alla olika och det måste också respekteras.
  • konkelbär

Jag låter henne skrika och vråla tills hon lugnar sig. Det övergår oftast i ledsamhet istället och då får hon tröst. Går det FÖR mycket till överdrift sätter jag henne i hennes fåtölj i hennes rum, med napp och en kramis. Jag skäller inte, är inte arg utan låter henne sitta där tills hon lugnat sig. Stänger inte dörren eller något sådant, men hon brukar ändå sitta kvar så att man kan komma och ge henne en kram.

Om vi har bråttom iväg totalignorerar jag skriket och klär på gaphalsen och tar under armen.

Svar på tråden Vad "ska man göra" när barnet trotsar på detta vis?