hgf skrev 2009-11-23 10:35:11 följande:
Jo hon är morgontrött men detta händer oftast efter frukosten. Jag brukar först försöka prata och lugna ner henne men när det inte hjälper flyttar jag henne ibland till tex vårt/hennes sovrum och förklarar för henne att det är okej att vara trött eller ledsen och att hon kan vila eller bara sitta och vara arg eller ledsen om hon behöver och att hon sen kan komma ut och eventuellt prata om det med mamma eller pappa om han är hemma när det inträffar. Annars om jag har jätte brottom kan hon sitta eller ligga kvar på golvet och bara skrika/gråta och då gör jag nästan samma sak, säger att det är ok att vara ledsen/trött och kommer tillbaka efter ett litet tag och försöker prata lugna och prata med henne. Detta tycker pojkvännen är fel och säger att jag måste ta kontroll över situationen och inte bara låta henne skrika. Han tycker att man bör sitta med henne hela tiden och försöka trösta även fast hon bara blir värre. Många gånger får han hålla henne även fast hon flaxar och skriker tills hon blir lugn. Jag kan tycka att det inte alltid är det bästa sättet då han "avbryter" henne när hon är ledsen genom att hela tiden försöka tysta henne. Det känns som att hon inte har rätt att vara ledsen.
Mmm, ni gör på två olika sätt. men vilket verkar hon må bättre av? söker hon avskildhet när hon är arg, eller vill hon ha er uppmärksamhet och tröst? jag tycker det beror på hur arg hon är och hur hon reagerar vid tröst.
min pojke får riktiga raseriutbrott ibland, och om jag försöker trösta honom och prata med honom då så blir det bara ännu värre. han blir nästan hysterisk. så då låter jag honom skrika av sig och så får han komma när han känner sig lugnare. när han lugnat ner sig kommer han alltid springande upp i min famn för en kram och sen är han nöjd och glad igen.
jag tycker att båda ert sätt funkar bra, beroende på hur arg hon är, och hur hon funkar? hur tystar han henne, förresten? min pappa brukade krama mig och hålla om mig hårt när jag fick raseriutbrott och det funkade bra också. men om han skriker tillbaka och hyssjar henne så är det ju inte bra...