• Eva LN

Jag blir galen på detta RÖKANDE!

Hej, jag är ny förälder här på detta forum...

Jag har en son som snart fyller 14 år. Han har i många år varit en "testare", testar alla gränser som går. Vi kämpar med hårt för att försöka hjälpa honom att välja rätt i situationer där handling går före tanke.

Det som verkar vara svårast är denna eviga tobaksrökning. Trots alla försök med straff, information om skador, samtal (både upprörda och lugna) så verkar det överhuvudtaget inte gå in i skallen på denna unge! Han är dessutom övertygad om att vi inte märker att han röker. Trots uppenbara bevis framförallt hur han luktar, kläder mm. Han hävdar hela tiden att han inte röker, men bevisen talar ju mot honom.

Vad ska jag göra? Jag känner att jag håller på att tappa greppet om den här situationen, jag accepterar INTE att han röker, men argumenten biter inte. Det hjälper inte ens att hans högt älskade farfar har fått allvarliga problem knutet till rökning. Denna rökning har pågått till och från i ett år snart. På skolan där han går visade en ny undersökning att 33% att pojkarna i klass 9 röker... Han är aktiv inom sport, men det argumentet biter inte heller. Det går ju jättebra ändå på sporten. Just nu.

Hjälp mig!!! Jag blir snart galen!!!Tacksam för alla tips och argument.

(Jag röker inte själv)

• Svar på tråden Jag blir galen på detta RÖKANDE!
  • lövet2

Ni kan inte hindra honom från att röka, men ni kan göra det svårt för honom. Se till att han inte har för mycket pengar att röra sig med, håll honom sysselsatt, prata med föräldrar till hans kompisar och be dem hålla utkik. Kanske prata med hans tränare också om att predika lite ang kombinationen sport och rökning?

Så länge han inte får chansen att röka ofta och regelbundet, så blir han inte så väldigt beroende. Och då är det lättare för honom att avstå från cigaretterna den dagen han fattar det beslutet.

...and we prepare...for combat - to the death!
  • Birgitta2

Det där är skitsvårt. Har en dotter som rökt sen hon var 14, hon är idag 23, och en son som aldrig tagit ett bloss eftersom han inte vill förstöra sin kropp (han är 25 nu).

Det här att köra med sjukdom, cancer, emfysem etc är lönlöst. Ungarna vet att det ligger 30 år fram i tiden och det är ju en evighet. Dessutom är ungdomar odödliga.

Säg till att han luktar rejält illa. Att hans tänder börjar bli gula, att hans andedräkt luktar illa. Sånt brukar ta hårt i den åldern. Ni kan inte hindra honom att röka. Än så länge är det troligen inte så himla många cig om dagen. Att inte ge honom pengar alls tycker jag blir mer ett straff istället för att hindra honom röka. Det skapar trots - och ungen röker bara för att straffa er.

Tala om för honom att det finns ingen människa som kan sporta på elitnivå om han röker. Syrebristen i blodet (som han inte märker) gör att det GÅR INTE att prestera några bra resultat.

• Majsan70

Jag hade dragit in alla fickpengar o talat om att skall barnen röka får det bli på egen bekostnad. Straff...ja så kan man se det, men som vuxen vill ju jag inte uppmuntra till att röka som faktiskt är förbjudet innan 18 års ålder.

Utöver det hade jag inte gjort så mycket mer än sagt min synpunkt. Kanske tagit reda på vart ciggen kom ifrån o gjort mig lite pinsam på det området.

• kjempejente

Jag är i samma situation och jag har insett att jag kan inte hindra honom men jag kan visa att jag inte accepterar det och att röka hemma är inte att tänka på för honom.

• Dr Mupp

Fickpengarna hade dragits in direkt. Finns det inga pengar blir det svårt att röka.

• Eisa

Såg en tabell på lungornas förstörelse vid rökning och man kan röka till iaf 35 års ålder utan att sabba lungorna för livet. Alltid nåt. Han behöver alltså inte få KOL för att han röker några år nu.

Men ändå, fattar att du vill att han slutar.

• MammaEmelie91

Hur länge har han rökt? Jag började röka när jag var 12-13, röker än idag. Mina föräldrar var inte glada åt det och i början höll dom på med "straff" och försökte "förbjuda" mig men sånt biter ju inte. Det blir bara ännu "roligare" då eller vad man ska säga.

Jag tror faktiskt inte att det finns nåt ni kan göra tyvärr. Rökning är ett beroende och ett beroende e alltid ett beroende. Men däremot så kan ni ju som någo nannan nämnde, ge honom mindre pengar. Då blir det svårare för honom att få cigg.

• Anks

Vet inte om jag kan hjälpa d jag inte har tonringar själv. Men jag började röka när jag var 13-14, är 21 idag. Jag kan nästan tänka mig att han inte är beroende än, såvida han inte har ett ställe där han själv kan köpa cigaretter, tyärr så finns det faktiskt ställen där 14 åringar kan köpa cigaretter själv. Har du tur kanske du kan få fram om det är så och sätta dit stället, hatar sånt, skulle jag inte haft ett sånt ställe skulle jag nog aldrig blivit beroende.

Vill ni bli lite mer trastiska så kan ni ju dra in pengarna ett tag. Varje gång han kommer hem och luktar rök så blir en månads fickpengar indragen eller nått. Jag skulle då blivit livrädd, antingen han slutar då eller blir bättre på att dölja, i vilket fall så blir rökningen svår. Och det är nog det enda man kan göra med ungdomar i den åldern, göra det svårt som möjligt så de tillslut ger upp, men det kan ju ta sin lilla tid. Lycka till, och förlåt att jag blandar mig in trots ingen egen erfarenhet!

• Jag kom inte på något bättre
    Anks skrev 2009-12-08 09:03:31 följande:
    Vet inte om jag kan hjälpa d jag inte har tonringar själv. Men jag började röka när jag var 13-14, är 21 idag. Jag kan nästan tänka mig att han inte är beroende än, såvida han inte har ett ställe där han själv kan köpa cigaretter, tyärr så finns det faktiskt ställen där 14 åringar kan köpa cigaretter själv. Har du tur kanske du kan få fram om det är så och sätta dit stället, hatar sånt, skulle jag inte haft ett sånt ställe skulle jag nog aldrig blivit beroende. Vill ni bli lite mer trastiska så kan ni ju dra in pengarna ett tag. Varje gång han kommer hem och luktar rök så blir en månads fickpengar indragen eller nått. Jag skulle då blivit livrädd, antingen han slutar då eller blir bättre på att dölja, i vilket fall så blir rökningen svår. Och det är nog det enda man kan göra med ungdomar i den åldern, göra det svårt som möjligt så de tillslut ger upp, men det kan ju ta sin lilla tid. Lycka till, och förlåt att jag blandar mig in trots ingen egen erfarenhet!
    Efter att jag slutat röka så hade jag fått reda på att en av mina vänner köpte cigg i en kiosk (hon var då 13 år) så jag gick dit, köpte godis, och sen i kassan när de skulle ta betalt 18 kr så sa jag till dom att jag vet att de säljer till minderåriga och ifall jag hör att de gör det igen så kommer jag anmäla dem, det hela slutade med att de inte sålde mer (så vitt jag vet) och jag FICK 18 kr istället för att betala för han blev nog lite nervös xD
  • Anks
    Jag kom inte på något bättre skrev 2009-12-08 12:44:18 följande:
    Efter att jag slutat röka så hade jag fått reda på att en av mina vänner köpte cigg i en kiosk (hon var då 13 år) så jag gick dit, köpte godis, och sen i kassan när de skulle ta betalt 18 kr så sa jag till dom att jag vet att de säljer till minderåriga och ifall jag hör att de gör det igen så kommer jag anmäla dem, det hela slutade med att de inte sålde mer (så vitt jag vet) och jag FICK 18 kr istället för att betala för han blev nog lite nervös xD
    Haha, bra jobbad=) Det värsta är att jag verkligen inte förstog varför de Inte skulle sälja till mig. Gick det inte att köpa så var man arg och påstod sig vara vuxen nog att kunna ta egna beslut som att röka. Jag var helt övertygad om att världen var korkad.
  • LyckligtSlut

Jag hade struntat i det. Blir säkert större utmaning ju mer man förbjuder. Var också testare, som er son. Började röka runt 14-årsålder. Rökte från och till tills jag var 29. Väldigt spännande när folk förbjuder (särskilt när de införde 18-årsgränsen för inköp) och inte alls lika kul när man får röka.

Men visst, naturligtvis blev det svårt att sluta sedan. Men förbjuda hjälper nog inte så mycket tyvärr.

• samma

Vem betalar för cigaretterna? Börja med att ställa den frågan istället. Vad han/hon sen gör för pengarna kan du inte göra någonting åt. (om ni inte har listat upp vad som inte är tillåtat att handla i ett kontrakt, i kontraktet skall också listas konsekvenserna om det köps någonting som ej är tillåtet) Handling och konsekvens.

• vit pion

När min dotter började tjuvröka blev vårt hus; huset i helvetet. Jag blev så arg att jag kokade. Jag drog mig inte för att visa detta för henne. Jag som älskar alla mina barn, började verkligen visa hur illa jag tyckte om henne, just angå detta ämne rökning. Jag drog in hennes månadpeng. Jag ville inte att mina pengar som jag jobbar hårt för, skulle gå till cigaretter. Jag talade om lungt och sansat om alla negativa effekter som rökning orsakar. Hur ful och rynkig man blir, hur hemska tänderna ser ut osv. Pratade med andra föräldrar där hon vistades, att de skulle ha koll på henne, talade med hennes lärare osv. Jag talade om att hon var en förebild för för sina yngre syskon och att hennes rökande kunde orsaka så att de också skulle prova på att röka.
    På något vis, tyckte hon nog att detta var pissjobbigt och att hon nog förstod själv att det var ett dåligt beslut hon hade gjort. Hon röker inte mera!!
    I vår familj, så länge man bor i vårt hus, under vårt tak, ÄR DET NOLLTOLERANS.

Såå, vill jag ha det. Såklart tror jag inte att det är så lätt för alla. Jag tror att vi helt enkelt skrämde skiter ur henne. Vi satte in alla våra resurser direkt. Har det pågått ett tag tror jag också det är skitsvårt att fixa igen. Jag tror vi hade tur!

• Waldo

Usch det är jättesvårt. Man kan inte tvinga dem till något, men man måste samtidigt göra allt i sin makt för att förhindra det.

Min dotter tjuvrökte när hon var 13 och hela helvetet brakade löst över henne.
    Det var utegångsförbud, datorförbud, mobilförbud. Vi gjorde hennes liv riktigt eländigt.
    Det lönade sig i slutändan för hon röker inte i dag.'

Men någonstans i mina filosofiska stunder tänker jag att det spelar egentligen ingen roll vad vi gjorde, det var hon som tillsist valde att inte röka

• Christin3

Det spelar ingen roll vad ni gör, det måste vara hans beslut att inte röka.
    Jag var också testare och hade en kiosk som jag köpte i, vad jag vet så visste inte mina föräldrar om detta då det bara var ett par gånger i veckan i skolan. Men jag valde endå tillslut själv att inte röka mera.
    Kan feströka någon gång men inte mer än så...

• stjärn fall

Svårt.....min dotter som blir 17 år i April har aldrig varken rökt eller provat alkohol. Hon är ambitiös i skolan o har mvg i alla betyg. Jag har gett henne en morot att om hon fortsätter sitt liv med att ha sunda vanor o prioritera "rätt" så kommer jag betala hennes körkort.

Visserligen sa hon att hon skulle aldrig få för sig att smaka ens på cigarett, men hon tackar så  mkt för kommande körkortet

Däremot så undrar hon när hon får smaka på alkohol för det är jobbigt när alla hennes kompisar dricker på fester och är på henne om att hon ska smaka.
    Tycker det är svårt bara det....ska man följa lagen eller låta henne smaka på cider??

Har sagt att jag återkommer med svaret, sen är hon inte på fester så ofta..kanske 2 ggr på halvåret.

• Kia67

Hej, läste detta inlägg nu och tänkte säga hur jag gör. jag har en dotter på 13 som röker.. halvad eras dag går åt att sms folk om hur dom ska få tag på cigaretter!

Jag gör som så många andra talar om hur illa det luktar, hon får hänga jackan ute för tolererar inte att röklukten finns i hallen. Man talar om alla faror och hur illa man luktar osv.. men sen får hon ingen månadspeng. Hon får någon ensatka gång till mellanmål men det går säkert till skulder.
    Hon fick månadspeng en gång medn tjoff så var den slut.. antagligen till cigg.

Så konekvensen av hennes rökande är att hon blir utan pengar helt. Den dan hon kommer hem dag efter dag och inte stinker cigarettrök så ska hon börja få en del av en månadspeng igen..

Det är trist för henne som aldrig kan köpa nåt hon själv vill.. men är hon så stor att kunna välja cigaretter före pengar, är det också hennes val att bli utan.

Svar på tråden Jag blir galen på detta RÖKANDE!