Jag blir galen på detta RÖKANDE!
Hej, jag är ny förälder här på detta forum...
Jag har en son som snart fyller 14 år. Han har i många år varit en "testare", testar alla gränser som går. Vi kämpar med hårt för att försöka hjälpa honom att välja rätt i situationer där handling går före tanke.
Det som verkar vara svårast är denna eviga tobaksrökning. Trots alla försök med straff, information om skador, samtal (både upprörda och lugna) så verkar det överhuvudtaget inte gå in i skallen på denna unge! Han är dessutom övertygad om att vi inte märker att han röker. Trots uppenbara bevis framförallt hur han luktar, kläder mm. Han hävdar hela tiden att han inte röker, men bevisen talar ju mot honom.
Vad ska jag göra? Jag känner att jag håller på att tappa greppet om den här situationen, jag accepterar INTE att han röker, men argumenten biter inte. Det hjälper inte ens att hans högt älskade farfar har fått allvarliga problem knutet till rökning. Denna rökning har pågått till och från i ett år snart. På skolan där han går visade en ny undersökning att 33% att pojkarna i klass 9 röker... Han är aktiv inom sport, men det argumentet biter inte heller. Det går ju jättebra ändå på sporten. Just nu.
Hjälp mig!!! Jag blir snart galen!!!Tacksam för alla tips och argument.
(Jag röker inte själv)