• fru tok

När ägglossning efter pergotime?

Hej

Jag har nu idag tagit sista tabletten i min första pergotimekur och jag är på dag 8 i min cykel. Nu undrar jag när ni fick ÄL?
    Min läkare har sagt att den borde komma på ungefär dag 16-17 men när jag läser om medicinen så står det att ÄL kan komma 4 till 10 dagar efter avslutad kur. Det innefattar ju även de dagar min läkare sagt men det är ju en väldig skillnad om jag får ÄL redan på söndag och inte på torsdag...
    Måste nog köpa mej ÄL-test hur som helst men är ganska nyfiken på hur många som fått tidig ÄL! Ni vet, räkna ut sannolikheten liksom....

Kram

• Svar på tråden När ägglossning efter pergotime?
  • smulan9

HUr går det för alla här inne??
    Tycker inte ni att biverkningarna på pergon e lite som grav symptom??
    Ömma bröst illamående o yrsel.....?!

• fru tok

Jag plussade igår!!! Överlycklig men ganska orolig (MA tidigare)

Enligt min läkare så är det inte ovanligt med liknande symtom under pergo-behandling... Jag hade ont i livmodern från ett par dagar innan ÄL och det sitter fortfarande i. Ömma bröstvårtor efter ÄL som nu gått över till ömt bröst (ja bara det ena, är inte det lite konstigt?) Blodtrycksfall började veckan efter ÄL

Lycka till

• smulan9

fru tok skrev 2009-12-18 11:18:06 följande:

Jag plussade igår!!! Överlycklig men ganska orolig (MA tidigare)Enligt min läkare så är det inte ovanligt med liknande symtom under pergo-behandling... Jag hade ont i livmodern från ett par dagar innan ÄL och det sitter fortfarande i. Ömma bröstvårtor efter ÄL som nu gått över till ömt bröst (ja bara det ena, är inte det lite konstigt?) Blodtrycksfall började veckan efter ÄLLycka till
    GRATTIS!!!!
    Håller tummarna att den stannar kvar denna gången!!

Ja det måste det vara för jag va säker på att jag va gravid men så helt plötsligt kände jag att nä...det e nog mens o det va det men men nya tag o bara o fortsätta framåt!
  • jessipessi

fru tok:massa stora grattis till dej.. jag undrar om det e ÄL jag har har typ molnande värk i magen o lite gul aktiga flytningar idag... men vi har sex varannan dag så får se om det tar,hur gör ni andra????

• fru tok

Det kan det nog vara, jag fick ÄL på dag 16. Men jag var öm inuti flera dagar innan, alltså inte värk hela tiden men när vi saxade så var det som om han slog i hela tiden, att jag var svullen liksom. Min läkare sa att det var nog för att en kraftig ÄL var på gång, och det var det :)

Vi hade sex varje dag den veckan som jag beräknades få ÄL och två gånger den dagen jag fick den :) För att vara på den säkra siden... Men jag har hört att det räcker med varannan dag!

jessipessi skrev 2009-12-18 12:54:01 följande:
    fru tok:massa stora grattis till dej.. jag undrar om det e ÄL jag har har typ molnande värk i magen o lite gul aktiga flytningar idag... men vi har sex varannan dag så får se om det tar,hur gör ni andra????
  • Uddan

Grattis till dig fru tok!!

En fråga till dig eller någon annan som vill svara, såg i din ingress att du tog sista tabletten och var på dag 8. Började du dag 3 i cykeln då?? Anledningen till att jag frågar är att jag ska få pergo och min gyn sade att jag skulle börja dag 3 och äta i 5 dgr. Andra har reagerat och sagt att de börjar dag 5.. Rätt fel eller ok båda??

Grattis än en gång!

• fru tok

Jag började dag 4 men min läkare sa att det inte spelade så stor roll om man började dag 4 eller 5... Men 3 har jag nog aldrig hört! Men om du känner dig osäker så tycker jag att du ska dubbelkolla med din gyn.

Tack för gratulationen :)

• jessipessi

uddan.jag började när jag kä'nde för det.det står även i bruksanvinsningen tror jag att du kan börja när som i en mens..

fru tok:ok för jag e så öm i magen idag o har molnande värk o massa flytningar.ska nog osså saxa nu varje dag hehe :) för o vara på säkra sidan.låter helt sjukt men när jag ska sova så känns det som dem små soldaterna rinner ut hehehe så sjuka tankar man kan ha :)

• anna h29

Hej allihopa!

Jag kastar mig in i diskussionen då jag nu äter provera (är på dag 6) och ska börja med 100 mg pergotime på blödningsdag 4 om jag inte minns fel. Detta är andra svängen då 50 mg pergotime varken resulterade i plus eller blödning.

Jag och min sambo har en dotter på 3 år (som blev till genom oerhörd flax; det tog sig direkt efter p-pillren när jag fortfarande låg högt på östrogenhalterna). Jag har inte pco utan enbart lite för mycket fritt testosteron som kan hämma mens och ägglossning.

Nu behöver jag er hjälp med ägglossningstester....tycker ni jag ska testa varje dag from när då? Vad jag kunnat läsa mig till så verkar de flesta få ägglossning runt dag 14, men visst kan det skilja sig åt också? Hur bär ni er åt för att pricka in? Testar ni flera gånger per dag med ägglossningsstickor?

Ha en bra kväll! /Anna

• anna h29

Jättekul - nu är Pergotime slut i hela Göteborg och leverans först nästa vecka. Då kan man ju vara helt säker på att det inte blir någon ägglossning denna månad i alla fall...

Svar på tråden När ägglossning efter pergotime?