• Linnea Mark

har jag förstått rätt Jesper Juul ?

I boken ditt kompetenta barn, står det att sömn är ett personligt behov och personligt ansvar,barnet måste bestämma när han ska sova?!!! det står tex i sidan 137" de flesta dagar kommer han att få få sitt behov täckt,och andra dagar kommer han att sova för lite , precis som hans föräldrar" ...

Nu till frågan , Juul menar" som jag förstått eller missförstått?" att barnet ska få bestämma när han vill sova och föräldrarna ska inte tvinga barnet att sova!!!

har jag förstått rätt??!! hur gör ni med era barn som går på dagis ?jag vet att dagisbarn bör sova kl 21:30 som mest för att vakna tidigt på morgonen, men om barnet inte vill sova , säger ni att mamma bestämmer att du ska sova nu,eller låter ni barnet vara vaken tills han blir trött?

• Svar på tråden har jag förstått rätt Jesper Juul ?
  • Stårschan

Jag har då aldrig lyckats tvinga mina barn att somna. Jag kan tvinga dem att ligga kvar i sina sängar med lampan släckt, men det finns inget naturligt sätt för mig att få dem att slockna. Hur gör man då? Menar Juul att barnet ska få vara uppe och leka tills det själv går och lägger sig självman, eller?

Snart är det jul! Folk, fall nu neder, och hälsa glatt din frihet! (?!?)
  • lövet2

Såvitt jag har förstått, så anser Jesper Juul att man med större barn (alltså inte spädbarn) mycket väl kan bestämma en läggtid för barnet, men man kan inte bestämma över när barnet ska somna - eller vakna. Högst förnuftigt, som jag ser det.

Forgive me, my friend! I have a promise to keep ...
  • Stårschan
    lövet2 skrev 2009-11-26 23:28:41 följande:
    Såvitt jag har förstått, så anser Jesper Juul att man med större barn (alltså inte spädbarn) mycket väl kan bestämma en läggtid för barnet, men man kan inte bestämma över när barnet ska somna - eller vakna. Högst förnuftigt, som jag ser det.
    Han verkar i så fall vara en förståndig prick, den där Jesper.
  • lövet2
    Stårschan skrev 2009-11-26 23:30:07 följande:
    Han verkar i så fall vara en förståndig prick, den där Jesper.
    Rätt vettig för det mesta, ja ...
    Forgive me, my friend! I have a promise to keep ...
  • Majsan70

Vi har aldrig haft läggtider per automatik. Istället har vi lärt barnen att själva känna av när de är trötta. Har funkat suveränt. Minsta dottern är nu 6 år o styr sin sömn jättebra. Hon vet ungefär hur mycket sömn hon behöver. På helgerna vet hon att hon kan sova längre på morgonen o därför orkar hon vara vaken lite längre på kvällen.

Lite svårt blir det efter en längre tids semester där tiderna suddas ut, men hon kommer snabbt ikapp sig igen.

Vad Jesper Juul menar vet jag dock inte då jag aldrig i hela mitt liv läst en bok om såna saker.

• Stårschan
    Majsan70 skrev 2009-11-26 23:32:40 följande:
    Vi har aldrig haft läggtider per automatik. Istället har vi lärt barnen att själva känna av när de är trötta. Har funkat suveränt. Minsta dottern är nu 6 år o styr sin sömn jättebra. Hon vet ungefär hur mycket sömn hon behöver. På helgerna vet hon att hon kan sova längre på morgonen o därför orkar hon vara vaken lite längre på kvällen. Lite svårt blir det efter en längre tids semester där tiderna suddas ut, men hon kommer snabbt ikapp sig igen. Vad Jesper Juul menar vet jag dock inte då jag aldrig i hela mitt liv läst en bok om såna saker.
    När lägger hon sig då en vanlig vardag, och när kliver hon upp? Vaknar hon själv?
  • Majsan70
    Stårschan skrev 2009-11-26 23:33:44 följande:
    När lägger hon sig då en vanlig vardag, och när kliver hon upp? Vaknar hon själv?
    Hon lägger sig mellan 19-20 ungefär. Går upp vid 6-6,30. Vaknar oftast när vi går upp o ibland får vi väcka henne. Precis som vi blir väckta av vår väckarklocka.

Jag har gjort samma med mina andra barn som i dag är tonåringar. Tonåringarna har inga läggtider, men de skall vara inne på sina rum efetr en viss tid på kvällen för att VI skall få kvällsro.
  • Pretty Banana

Nu började inte min son på dagis förrän vid 3 års ålder, och då hade han lärt sig detta med sömnen för länge sedan. Men hade han börjat på dagis vid 1 års ålder så hade han väl kanske fått bli övertrött några kvällar, sedan hade det ju automatiskt blivit så att han velat gå och lägga sig tidigare, tror jag.

Jag håller med Juul om att barnet själv måste få bestämma när det är trött. Däremot så kan man ju göra en massa saker för att få barnet att inse att det nog skulle vara skönt att sova; varva ner med lugna aktiviteter en stund innan läggdags, kanske ta ett varmt bad och läsa en saga osv.

Svar på tråden har jag förstått rätt Jesper Juul ?