• Amazina

Min dotter på 8,5 månader är inne i en separationsfas och jag måste lämna bort henne ibland.

Du anar inte vad glad jag blev när jag hittade denna spalten! Jag har inte riktigt vetat vart jag ska vända mig!

Jag har en underbar dotter på 8,5 månader. Hon har redan sedan födesln varit ett väldigt okomplicerat barn. Hon är oftast väldigt glad och stabil i humöret, social, frisk och lätthanterad.

Sedan 1,5 månad är hon dock inne i en separationsfas. Det började med att hon blev ledsen om jag gick in i ett annat rum när hon låg och lekte på govet, hon kunde sedan inte heller ligga och försöka somna själv i sin säng och hon blev även rädd och blyg inför "bekanta främlingar". Att åka bil med henne själv där bak är en enda skrikkoncert och fungerar inte! Tidigare har hon inte alls varit så utan har älskat att söka kontakt med folk och kunde ofta somna själv på kvällen om man först sjöng en sång och gav henne en leksak med i sängen.

Nu till mitt problem... Jag bor inte i Sverige och har egentligen bara TRE ynka månader mammaledighet. Att man börjar jobba igen så sent som jag gör är ganska ovanligt och det tackar jag min arbetgivare för! Jag måste dock nu gå tillbaka och jobba ungfär 40%. Det kommer göra att hon är ca en dag i veckan på dagis och då rätt många timmar. Från 6.45-16.15. Jag har 4-5 dagars inskolning i nästa vecka och sedan ska hon börja utan mig veckan efter det. Jag har dagis på min arbetsplats (jobbar på sjukhus) vilket gör att jag alltid är i närheten även om jag kanske inte kan gå ifrån om hon skulle vara ledsen. Jag vet inte hur jag ska göra om hon panikskriker när jag ska lämna henne. Jag vill inte att hon ska må dåligt och jag har sån ångest för att det kanske inte funkar. Kan jag vänja henne på något sätt innan dess? Vad ska jag göra?

SNÄLLA ge mig råd! Hjälp mig!

• Svar på tråden Min dotter på 8,5 månader är inne i en separationsfas och jag måste lämna bort henne ibland.
  • Barnpsykologen

Hej, du har några dagar på dig för inskolning vilket är för kort. Om du kan förlänga inskolningsfasen kan den göra att framförallt du inte behöver vara så stressad. Om du vet att inskolningen måste vara klar en viss dag är risken att du forcerar. Om du arbetar på sjukhuset så finns det kanske möjlighet att succesivt låta dagarna bli längre. Att din flicka kanske kommer att gråta behöver inte betyda att hon inte kommer att kunna tröstas. Be personalen att ringa dig när hon slutat gråta, så du kan slappna av.
    Försök att ha inställningen att det kommer att gå bra!
    Du är också i en separationsfas och genom att bearbeta  den kan du stötta ditt barn bättre. Ledsen mamma = ledset barn.

Lycka till Anneli

Svar på tråden Min dotter på 8,5 månader är inne i en separationsfas och jag måste lämna bort henne ibland.