• rocknroll

14 år och tjuv.

För några dagar sedan hittade jag tre vodka flaskor på min dotters rum och nu har hon snott flera tusen kronor av mina föräldrar. Hon säljer även spriten till sina vänner och skolkar gör hon också. Alla straff jag ger (får ej ha mobil, får ej vara ute efter skolan, får ej ha internet osv) biter inte på henne. Jag försöker prata med henne men hon vägrar lyssna. Jag känner mig hjälplös. Hon har respekt för sin pappa men inte för mig. Har ni några tips/råd? Tack på förhand.

Mvh / tonårsmorsan.

• Svar på tråden 14 år och tjuv.
  • rocknroll
    AtroCious skrev 2009-12-03 23:34:20 följande:
    Jag har själv varit en tonårsdotter som mådde dåligt. Ingen dömer dig, men skriver du på fl och vill ha hjälp så får du ju faktiskt acceptera att folk tycker som dem tycker.Ta henne till BUP, klart det är svårt för henne att prata med sina föräldrar. Det är det oftast.
    Okej, min äldsta dotter hade också en period, men den klarade vi galant. Denna dottern är helt annorlunda. Jag förväntade mig inte påhopp från folk. Ville bara be om några råd om hur man ska gå till väga med såna här saker.. Det handlade om att hon snor alkohol och pengar.

Jag har inga bra erfarenheter av soc, därför vill jag inte blanda in dom. Det finns andra alternativ.
  • Schnooglewookiemush
    rocknroll skrev 2009-12-03 23:40:07 följande:
    Okej, min äldsta dotter hade också en period, men den klarade vi galant. Denna dottern är helt annorlunda. Jag förväntade mig inte påhopp från folk. Ville bara be om några råd om hur man ska gå till väga med såna här saker.. Det handlade om att hon snor alkohol och pengar. Jag har inga bra erfarenheter av soc, därför vill jag inte blanda in dom. Det finns andra alternativ.
    Vem har kommit med påhopp?
    Kritik är inte ett påhopp.

Säger det ännu en gång, kontakta BUP.
  • Licens To Kiss

Tor hon är jäkligt liten inombords och behöver kramas om! Hon ropar "snälla se mig"

Vecka 32 (31+5) och 57 dagar kvar till BF. Dotter född 2001. Älskar mina barn.
  • rocknroll
    AtroCious skrev 2009-12-03 23:42:07 följande:
    Vem har kommit med påhopp?Kritik är inte ett påhopp.Säger det ännu en gång, kontakta BUP.
    Jag kände det som ett påhopp för att ni började kritisera och anta hur jag uppfostrar mitt barn och att det var fel. Jag känner mig redan väldigt klyven i det här, och ska jag vara ärlig så känner jag mig inte som en vidare bra mamma just nu, för jag är hjälplös och jag vill inte göra situationen värre än vad den redan är. Behövde prata med tonårsföräldrar som kanske har/haft samma problem.. Därför sökte jag mig hit.

Vi ska prata om bup med dottern. Hon kommer antagligen vägra.
  • Schnooglewookiemush
    rocknroll skrev 2009-12-03 23:47:52 följande:
    Jag kände det som ett påhopp för att ni började kritisera och anta hur jag uppfostrar mitt barn och att det var fel. Jag känner mig redan väldigt klyven i det här, och ska jag vara ärlig så känner jag mig inte som en vidare bra mamma just nu, för jag är hjälplös och jag vill inte göra situationen värre än vad den redan är. Behövde prata med tonårsföräldrar som kanske har/haft samma problem.. Därför sökte jag mig hit. Vi ska prata om bup med dottern. Hon kommer antagligen vägra.
    Men du ska inte ta det som ett påhopp.
    Ingen här menar något illa.

Hon har ju faktiskt inte så mycket att säga till om. I den åldern vill man inte som ens föräldrar, därav måste ni bestämma vilken rikting ni ska ta. Försök med BUP, hon kommer nog öppna upp sig så länge hon får prata med en bra kurator.
  • rocknroll

Licens To Kiss skrev 2009-12-03 23:42:22 följande:

Tor hon är jäkligt liten inombords och behöver kramas om! Hon ropar "snälla se mig"
    Jag vet, vi kramar henne varje dag. Ibland går det bra för henne, ibland inte. Hon är ju trots allt tonåring. Det är mycket som spökar i hennes kropp just nu. Ena stunden vill hon vara vuxen, och andra stunden är hon barn.
  • rocknroll

Okej, tack.

Det ska vi göra.

• Puls

Ge henne inte straff, ge henne konsekvenser.

Vodkaflaskorna ska hon lämna tillbaka till systemet, ni följer med som moraliskt stöd.
    Men hon ska lämna tillbaka dom och be om ursäkt.

Pengarna likadant, hon ska lämna tillbaka dom till dina föräldrar, men ni är med hela vägen som stöd.

Följ med henne till skolan och var med henne där, kanske på distans, så hon får lite frihet, men frihet får man under ansvar.
    Hon har haft friheten att själv ta sig till skolan, stanna där och sköta den.
    Hon har visat att hon just nu inte kan ta det ansvaret, alltså blir friheten indragen.
    Men var noga med då att visa och förklara att det här är inget straff, utan det gör ni av omsorg om henne, för ni anser att det är såå viktigt med att hon sköter skolan.

Och så prata med henne, vad är det hon vill, hur mår hon därinne?
    Varje litet framsteg hon gör ska hon få veta hur bra hon är, hur duktig hon är.

Och en sak till, därimellan, kom ihåg att ha kul tillsammans hela familjen, det är alltid viktigt, men extraviktigt för sammanhållningen när det är jobbigt i övrigt.

En liten tröst till mamma också, 14-år, brukar vara den absolut jävligaste åldern, det går över. :)

• Jag kom inte på något bättre

Prata med henne om BUP, och säg att ni förstår att hon inte vill prata med er om allt, men att på bup så finns det möjlighet att berätta för någon som med största säkerhet inte kommer berätta det för någon annan, och inte "får" ha en egen åsikt och säga att hon gör fel.

• Weezy
    rocknroll skrev 2009-12-03 23:31:26 följande:
    Nu tycker inte jag att ni ska dömma mig/oss! Vi ställer ALLTID upp, och det är inga hårda straff hon får, vi pratar med henne varje dag, vi ger kärlek och kramar hela tiden. Hon är väldigt instängd och svår att prata med, vi har försökt få ur henne vad som är fel, frågat om hon vill prata. Och jag bad om råd just för att jag inte vill straffa henne! Har ni själva tonårsdöttrar?
    Jag har 3 tonårsdöttrar på snart 16 14! och 13 år gammla.
    Min älsta dotter är rent av förjävlig och har gjort mycket fel, Nu bor hon TYVÄRR med sin pappa och de andra två tillsammans med mig.

Hennes pappa har brister i sin föräldraroll. Han kan inte se till hennes bästa.
    Hon har rymt flertalet ggr och han gör inget, Hon har stulit snattat och rånat tillsammans med andra för att vara tuff tillsammans med dem som hon tror e hennes kompisar, FEL UMGÄNGE alltså.
    Soc tog henne nyligen och satte henne till ett fosterhem EFTYER att hon varit på behandlingshem men detta skedde först 7 år efter att de fick nys om hennes problematik.
    Soc tar inte barn i första taget från sina föräldrar. Soc jobbar för att få föräldrar och barn till att fungera tillsammans och komma fram till en lösning på vad som är problemet och sen jobbar ut ifrån det. OM detta inte funkar och om ni som föräldrar skulle anses som olämpliga DÅ FÖRST tar man barnet ifrån er.

SJälvklart mår er dotter inte bra alls. Hon behöver någon som hon kan få ett förtroende för. Någon som hon kan öppna sig till och berätta vad som tynger henne och varför hon gör så här. Kanske hon går igenom en personlig kris och det har även kanske hänt nån förändring som har gjort att hon blivit såhär..

Skolan har dess utom anmälningsplikt. ALLA människor har det men skola, barnomsorg och andra myndigheter har tvång på det och om de inte anmäler när nått är fel så kommer personen i fråga själv att kunna straffas. annat är det som privatperson.
    Skolan borde ha agerat för länge sedan eftersom detta verkar till att vara ett fortgåående problem. De försöker att hjälpa er , hjälpa er dotter men eftersom ni inte lyckats så måste NÅGON annan stiga in och ta på sig den rollen, och för det BEHÖVS en utredning för att komam till botten av problemet. BUP kommer oxå att ta kontakt med soc om de anser att " vad som nu komemr fram i samtal" kan vara en fara för er dotter. Då gör man det för att skydda dottern och INTE för att svartmåla er som föräldrar.

Jag undrar bara själv hur ni kan ha låtit det gå så långt som det har gjort...
    Hur länge har hon hållit på såhär.
    Jag förstår att det känns som att alla dömmer er och säger att ni har gjort fel som föräldrar men så ÄR INTE FALLET. Ni har gjort vad ni har kunnat ut ifrån era förutsättningar och det är DET man ska titta på. sen att man som förälder inte kan allt.. ja det finns det inte en ända människa som kan..

Sätt er ner med dottern , Tag kontroll över situationen. fortsätt att överrösa henne med kärlek och värme och omtanke men ha hela tiden i baktanken att hennes förtroende fr er är noll. annars hade hon pratat med er direkt.

TAG kontakt med SOC. Om du själv ber om hjälp så är det till fördel för er och er dotter. OM någon anmäler er så kommer ni anses som naiva föräldrar och då är hela situationen omvänd, då får ni nästan skulden på er.
    Var förekommande gemtimot socialförvaltningen, Det är tecken på styrka att kunna BE OM HJÄLP när man inte klarar det själv. Du har gjort det en gång här , nu på FL varför inte till de som verkligen kan hjälpa dig.??

OM du vill är du välkommen att fortsätta diskutionen direkt med mig min inbox och jag kan stötta med det jag vet ur eget perspektiv och egna höändelser som sagt med min dotter. Men jag tar inte en vidare diskution om det i tråden utan nu har jag läst vad andra sagt , funderat NOGA på vad jag vill ha sagt och gett dig tips på HUR du bör gå vidare. Det blir inte lättare ju längre du låter det gå.. agera NU!!!
  • Konservativ tänkare

Licens To Kiss skrev 2009-12-03 23:42:22 följande:

Eller så är hon ouppfostrad?
  • caspersmamma 08

Min son är också 14år och är en små tjuv har varit det sen han var 6år och inget hjälper, har också prövat allt.
    Han fick förr 300kr i månadspeng + att vi betalade bio, tidning kläder så månadspengen var bara till godis och dricka men ändå gjorde han av med allt på 3dagar. Vi drog in månadspengen och efter ett tag kom han själv på att han ville ha lite pengar varje onsdag och lördag för att köpa godis och för att han ska få det så ska han inte ha tagit något och det räcker med att jag misstänker något så blir den indragen en vecka, har faktiskt funkat ganska bra. Han tar fortfarande men det kanske har minskat till hälften och vi har aldrig pengar hemma och skulle vi ha det någon gång så har vi dom under uppsikt hela tiden för att inte fresta honom.

Han fick för några år sen frågan av en psykolog vad han tror dom i affären känner när han tar från dom och till svar säger han "ingenting dom har så mycket ändå"

Jag har inget råd att ge då jag själv skulle veta vad gör man men tycker det är skönt att veta att man inte är ensam

Vad säger hon själv när ni frågar henne varför hon tar och vad ska hon ha pengarna till?

Jag har inte bra erfarenheter från soc, även om ni löser eran dotters problem så kommer de vilja att hon ska fortsätta kommat dit på "stödsamtal" (NU pratar jag alltså om SOC, INTE BUP )

Vet ni ifall hon har en pojkvän?

• Licens To Kiss
    Konservativ tänkare skrev 2009-12-04 09:30:50 följande:
    Licens To Kiss skrev 2009-12-03 23:42:22 följande: Eller så är hon ouppfostrad?
    Tror mer på jäkligt ensam!
    Vecka 32 (31+6) och 56 dagar kvar till BF. Dotter född 2001. Älskar mina barn.
  • Konservativ tänkare

Licens To Kiss skrev 2009-12-04 11:43:01 följande:

Tror mer på jäkligt ensam!
    Hela min barndom var jag ensam, men inte höll jag på med såna hyss för det.
  • malinkat

Kan förstå att du tolkar vissa inlägg som påhopp. Ingen lätt situation, önskar nu att min syster satt här, hon har hand om stökiga ungdomar till vardags och brukar ha goda råd... Men några av de råden går i alla fall i stil med råden från PULS ovan, dem tror jag på.

Usch, jag fasar redan för tonåren.....

Hoppas det löser sig för er! KRam

• Schnooglewookiemush
    Konservativ tänkare skrev 2009-12-04 12:31:55 följande:
    Licens To Kiss skrev 2009-12-04 11:43:01 följande: Hela min barndom var jag ensam, men inte höll jag på med såna hyss för det.
    Och alla är som du? Jisses.
  • Guldrosen

Jag har en 17- och en 19-åring men ingen erfarenhet av det som tråden handlar om men jag är nog benägen att hålla med signaturen Puls. Låt henne ta konsekvensen av sitt handlande.

Om Ni känner att ni inte klarar av situationen tycker jag att ni ska kontakta BUP.

Konservativ tänkare skrev 2009-12-04 09:30:50 följande:

Licens To Kiss skrev 2009-12-03 23:42:22 följande: Eller så är hon ouppfostrad?
    jag är jätte bra uppfostrad, men hade en liknande period då jag var 14 och15 endå.
Svar på tråden 14 år och tjuv.