Är det okej att tvinga sitt barn att visa hyfs?
När jag kom med dottern på förskolan igår så kom det en annan mamma med sitt barn samtidigt. Fröken kom och tog emot och hälsade på båda barnen, men den andra mammans barn sa inte hej tillbaka. Mamman blev smått hysteriskt och sa till sitt barn "Vad säger man då?", varpå ungen bara stod och stirrade ner i golvet. Mamman upprepade sin fråga och hotade med att gå om han inte sa det, men ingen reaktion mer än att barnet blev ledsen. Mamman är på väg ut genom dörren och pojken börja gråta, så mamman kom in igen med ett "Kan du säga det man ska säga nu då?!", fortfarande ingen reaktion. Fröken gjorde ett halvhjärtat försök att avstyra det hela genom att säga att hon tyckte att det vore trevligt om hon fick ett hej tillbaks då hon sa hej, medan mamman bara fortsatte med sina uppmaningar.
Under tiden gick jag in med mitt barn och på väg ut sitter mamman fortfarande och uppmanar barnet, fast med lite snällare tonfall denna gång "Vad var det man skulle säga nu då?".
Hade förstås inte tid att stå där och höra slutet, men min fråga är då:
Är det okej att tvinga sitt barn att visa hyfs, alltså att säga hej, tack, förlåt osv?