• Moflo

Är det okej att tvinga sitt barn att visa hyfs?

När jag kom med dottern på förskolan igår så kom det en annan mamma med sitt barn samtidigt. Fröken kom och tog emot och hälsade på båda barnen, men den andra mammans barn sa inte hej tillbaka. Mamman blev smått hysteriskt och sa till sitt barn "Vad säger man då?", varpå ungen bara stod och stirrade ner i golvet. Mamman upprepade sin fråga och hotade med att gå om han inte sa det, men ingen reaktion mer än att barnet blev ledsen. Mamman är på väg ut genom dörren och pojken börja gråta, så mamman kom in igen med ett "Kan du säga det man ska säga nu då?!", fortfarande ingen reaktion. Fröken gjorde ett halvhjärtat försök att avstyra det hela genom att säga att hon tyckte att det vore trevligt om hon fick ett hej tillbaks då hon sa hej, medan mamman bara fortsatte med sina uppmaningar.
    Under tiden gick jag in med mitt barn och på väg ut sitter mamman fortfarande och uppmanar barnet, fast med lite snällare tonfall denna gång "Vad var det man skulle säga nu då?".
    Hade förstås inte tid att stå där och höra slutet, men min fråga är då:

Är det okej att tvinga sitt barn att visa hyfs, alltså att säga hej, tack, förlåt osv?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det okej att tvinga sitt barn att visa hyfs?
  • Lady Dahmer

Hyfs ska komma naturligt och det ska vara ärligt. Nej det är INTE ok.

Dessutom så blir många barn väldigt blyga i situationer där de ska säga tack eller hej eller vad det nu må vara och att då tvinga dem kan vara förödande för självkänslan.

hur lär man barn att vara artig och trevlig? Genom att föregå med gott exempel.

The male is an incomplete female, a walking abortion
  • bustjejen

Det är aldrig ok att tvinga sitt barn visa hyfs, men att lära sitt barn visa hyfs tycker jag att man ska göra.

• Pormoicheia

Ifallet som står i ts är det inte ok. Barn lär sig inte att visa hyfs genom att bli tvingade på det viset.

Däremot så är det givetvis viktigt att barnen lär sig _vad_ hyfs är och sen får man helt enkelt vara en bra förebild.

Mamman i ts fall kunde helt enkelt bara ha sagt " vad säger man tillbaka? jo man säger hej hej" och på det viset säga hej tillbaka åt barnet om det nu varit så viktigt.

• viseversa

Jag brukar säga till min dotter en gång att tacka eller hälsa tillbaka. Gör hon inte det så ja då får det väl vara då.

Hon är sån att pressar man henne så blir det bara ännu värre. Men oftast hälsar hon tillbaka. Och tackar i stort sätt alltid om hon får något!

tycker det är viktigt att lära sina barn att tacka och häsla. Men man ska aldrig tvinga någon till något. För det gör det bara värre.

• Matillin

I vissa fall, men den här mamman som du skriver om ts verkar ha noll koll på barnuppfostran, stackars unge.
    Jag kan tycka det är ok att tjata lite men till en viss nivå, inte alls på det där planet med hot och grejer.
    Sen beror det ju på vilken ålder barnet är i.
    Är barnet 3 år eller 8 så är det ju helt annorlunda.

• Blå Flygare

Inte TVINGA, men lite hyffs är ju trevligt Jag håller på att lära min dotter nu att SVARA när någon pratar med henne. Jag stannar henne om någon pratar och hon inte svarar, frågar "hörde du vad x sa? Vad svarar du då" Förklarar att x kan bli lessen om hon inte svarar. Ibland svarar hon då, ibland säger hon att hon inte vill. Det är ok att inte vilja, men då får hon säga det...

• BlommyNess12

Beror ju på ålder, skulle inte tvinga en 4 åring, men en 14 åring...

• snillis

Så som det beskrivs i TS är naturligtvis inte OK men självklart skall man som förälder läsa sina barn att vara "artiga" eller vad man skall säga, tex säga tack för maten, säga hej och hej då osv.
    Men det är ju sällan man lyckas med någon barnuppfostran via hot och tvång så svaret blir nej.

• lövet2

Aldrig. Man lär dem hyfs däremot och föregår sedan med gott exempel.

• Fröken Freken

Tvinga, nej! Men jag kan nog be min dotter ett par - tre gånger att säga tack, hej eller vad det nu gäller om hon envisas med att inte göra det. Hota eller komma med ultimatum för att tvinga fram det skulle jag aldrig göra. Där emot upplyser jag henne om att man alltid skall säga hej, hej då när man kommer och går samt att tacka när man får något.
    Oftast gör hon ju det men har lagt märke till att hon struntar i att säga tack om inte personen som ger henne något säger varsågod först.

Svar på tråden Är det okej att tvinga sitt barn att visa hyfs?