• FreeForAll

Många förändringar för vår 3-åring nästa år.

Hej!

Har en son som är 3,5 år, han blir 4 i maj. Nästa år kommer det bli många förändringar i vår familj. I mars flyttar min man (sonens pappa) till England, det efter att han har varit hemma i ett år. Jag och min son kommer bli kvar i Sverige tills i juni då vi flyttar efter.

Han kommer då lämna dagis, Sverige, släkt och vänner. Han trivs bra i England, pratar engelska och är född där (vi har bott i Sverige sen han var 1,5 år) och farmor och farfar där.

I augusti kommer han få ett syskon och jag kommer vara hemma med dem (nu jobbar jag mer än heltid så han är inte van att jag är hemma). I september kommer han börja skolan i England.

Sonen är en trygg och glad kille som älskar att träffa nya människor, men jag är ändå lite orolig för att det kommer hända för mycket nästa år?

Hur ska vi på bästa sätt göra för att detta ska gå så smärtfritt som möjligt? Några tips?

Tacksam för svar.

• Svar på tråden Många förändringar för vår 3-åring nästa år.
  • Barnpsykologen

Hej, sådana omställningar som att flytta och bryta upp från viktiga relationer är alldrig helt lätta och det ska de inte vara heller. Att din son kan språket, har sina farföräldrar där och att du kommer att vara hemma underlättar för honom att anpassa sig ti sin sya situation. Att du beskriver att han är en trygg kille som är socialt intesserad är en framgångsfaktor.
    Det ni kan göra är att förbereda honom noga, men inte överdrivet.Pappa kan skicka kort eller om ni åker dit på besök innan flytt. Det är bra med något konkret för er pojke att förhålla sig till exempelvis huset ni ska bo i, hans rum etc.
    Gör ett bra avslut på förskolan i sverige, där det blir tydligt att han säger hej då och att han ska vidare till något roligt. Barn i den här åldern har ingen känsla för tid eller för alltid, även om ni säger att ni inte kommer tillbaka, så förhåller sig barnet bara till det som är nu, som att åka på semester. Svara på de funderingar som han har och anpassa svaren till en konkret nivå så gott det går. 
    Då ni väl flyttat kan ett fotalbum med förskolekamrater och vänner, familj mm vara bra att ta fram ibland. Om han blir ledsen och uttrycker längtan ta fram albumet och berätta om de olika personerna, gärna på ett roligt sätt där han får vara en del nämn dem med namn osv. Det gör inget att det blir upprepningar det tycker de oftast om. 

Det låter som att ni har de bästa förutsättningarna för att det ska bli en bra anpassning. 

Lycka till Anneli 

• Barnpsykologen

Hej, läs gärna tidningen Mama som kommer ha ett inslag om just att flytta med barn. tror att det kommer i nästa nummer.

Anneli

Svar på tråden Många förändringar för vår 3-åring nästa år.