• Anonym (frustrerad)

vill eller kan inte gå.

Hej
    vi är föräldrar till världens mest viljestarka lilla tjej på 21 månader. Just nu är jag mer än lovligt frustrerad och konfunderad kring min dotters vägran i att gå.

Hon kryper inte och kommer inte på själv hur hon skall göra det. Inte heller hur hon skall resa sig upp för att ställa sig på sina fötter. Att gå med stöd är inte på tal och har aldrig varit det. Det verkar som om hon inte har någon som helst intresse eller vilja eller lust till detta. Hon hasar på stjärten och gör det då med benen i lotusställning. ingen överrörlighet att tala om enligt barnläkaren på Bvcs 18 månaders kontroll.
    Kan hon ha för lite muskelstyrka helt enkelt? Är det därför hon inte kan gå? Varför vill hon inte gå? Jag ser ju att hon blir ledsen, drar sig undan andra barn när hon ser dem gå och springa. Hennes pappa var sen att gå, gick vid 2 års ålder men han gick med stöd långt innan dess. När vi ställer henne upp får hon sina enorma, enorma utbrott som kan väcka och skrämma slag på de döda.

På förskolan gör de allt för att hjälpa henne med gåträning så länge verksamheten tillåter det. Förskolan gör ett jättejobb och jag är tacksam över dem. Hemma använder jag öronproppar vid utbrotten som övergår lätt 100 decibel känns det som. Men hon skriker bara så här hysteriskt när hon inte får sin vilja fram eller när vi vuxna styr över henne utan att ha frågat henne. Ja, vi måste ständigt föra en dialog, en diskussion om det mesta för att hon skall ha en chans att hänga med och förstå vad vi menar och vill att hon skall göra eller kräver av henne. Medveten är hennes förnam och det går inte att lura henne. För det mesta och väldigt ofta fungerar detta mycket bra. Men när det kommer till någon form av gåträning så faller allt. Hon skriker gapar och härjar, spänner hela kroppen, slår river och klöser allt och alla som hon kommer åt och kastar sig handlöst bakåt. Hon ger sig inte förrän vi lägger ner hela gå-projektet. Helt slut, trötta, svettiga, rejält omtöcknade och lomhörda är vi efteråt.

Jag har ingen aning om vad jag skall göra eller kan göra. Vi har verkligen försökt med allt och fortsätter envist med att träna henne och det händer oftare nu att dottern vinner maktkampen om träningen. Därför kan jag känna mig otillräcklig maktlös och usel som förälder. Jag vill desperat ha hjälp att kunna hjälpa mitt barn och få svar varför det är så här för henne.

• Svar på tråden vill eller kan inte gå.
  • Barnpsykologen

Hej, det finns många frågor som jag skulle vilja ställa. Jag ser att ni tränar och har fått med förskolan i detta. Vem har gett er träningsprogram? Pågår någon utredning? Har språket utvecklats som förväntat? Har ni en dialog med BVC?
    Ni får absolut inte stå ensamma i detta. En viktig iaktagelse ni gör är att hon hindras i det sociala och hon blir ledsen. Utifrån den informationen så finns det en motivation, men att hindret är för stort.
    Klarspråk- Utred vad som hindrar er flickas motoriska utveckling.
    Hoppas ni får hjälp, hälsningar Anneli

Svar på tråden vill eller kan inte gå.