• PennyD

Abort vid kromosomavvikelse?

Skulle ni göra abort, om ni före v. 18 fick veta att fostret bar på en kromosomavvikelse?

Motivera gärna varför, eller vilka avvikelser ni eventuellt gör skillnad på.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Abort vid kromosomavvikelse?
  • SaramedM

Jaså, vad skiljer mer då enligt diagnoskriterierna?

Att skilja på hög fungerade autism och asperger är näst intill omöjligt och därför pratas det ju okcså om att helt ta bort aspergerdiagnosen
    Att man instället ger barnet diagnosen autismspektrumstörning med eller utan utvecklingsförsening

• Triskele
    SaramedM skrev 2010-01-21 09:36:21 följande:
    Jaså, vad skiljer mer då enligt diagnoskriterierna? Att skilja på hög fungerade autism och asperger är näst intill omöjligt och därför pratas det ju okcså om att helt ta bort aspergerdiagnosen Att man instället ger barnet diagnosen autismspektrumstörning med eller utan utvecklingsförsening
    Man använder framförallt tre diagnoser idag.
    Autism, Aspergers syndrom och Atypisk autism.
    Men sen varierar det lite beroende på vilken manual som används, DSM-IV-TR eller ICD-10.
  • majess

Jaa,det verkar som att  SMM inte alltid har koll på begreppen....

• SaramedM
    Triskele skrev 2010-01-21 09:49:16 följande:
    Man använder framförallt tre diagnoser idag. Autism, Aspergers syndrom och Atypisk autism. www.autism.se/content1.asp?nodeid=19410 Men sen varierar det lite beroende på vilken manual som används, DSM-IV-TR eller ICD-10.
    ja inget jag sagt har väl sagt emot detta?

Om man tittar på DSM och diagnoskriterierna för autism spektrumstörning så ser man det jag sagt

Majees; jo det har jag

Att det itne på autism.se står att man pratar om att ta bort as diagnosen vet jag inte vad det beror på faktiskt
  • majess
    SaramedM skrev 2010-01-21 10:35:54 följande:
    ja inget jag sagt har väl sagt emot detta? Om man tittar på DSM och diagnoskriterierna för autism spektrumstörning så ser man det jag sagt Majees; jo det har jag Att det itne på autism.se står att man pratar om att ta bort as diagnosen vet jag inte vad det beror på faktiskt
    jasså?
  • Triskele
    SaramedM skrev 2010-01-21 10:35:54 följande:
    ja inget jag sagt har väl sagt emot detta? Om man tittar på DSM och diagnoskriterierna för autism spektrumstörning så ser man det jag sagt
    Då läser du inte noga nog.
    Jämför A, B och C från autismkriterierna med A, B, C, D, E och F från aspergerkriterierna i DSM-IV-TR.
  • smoothiz
    PennyD skrev 2010-01-20 23:36:10 följande:
    ja, hon säger ju att as är autism och att autism INTE är en lindrig störning...alltså ingen utvecklingsstörning var precis så jag uppfattade det iaf....
    I would rather die standing up, than live life on my knees...
  • SaramedM
    Triskele skrev 2010-01-21 11:34:24 följande:
    Då läser du inte noga nog. Jämför A, B och C från autismkriterierna med A, B, C, D, E och F från aspergerkriterierna i DSM-IV-TR.
    ja jag sitter med det framför mig

Det står bortsett från språket också att det inte får vara en signifikant försening av den kognitvia utvecklingen och att det inte får vara schzofreni

Annars är det samma ord ju!
  • SaramedM
    majess skrev 2010-01-21 13:25:13 följande:
    he he o här kommer backup,en......
    Har du läst det själv? gör det
  • majess
    SaramedM skrev 2010-01-21 14:00:05 följande:
    Har du läst det själv? gör det
    nej tack inte inte så jätteintresserad..
  • majess
    SaramedM skrev 2010-01-21 15:11:35 följande:
    men kom då inte och skriv mig på näsan vad som står och inte står heller! Nej jag trodde inte att du var det, en person som är mycket dömande måste förbli oupplyst, för när man skaffar sig kunskap kan man inte betee sig lika korkat längre
    jag är inte korkad...bara ointresserad av bakgrunderna till de olika syndromen...skillnad på det vet du...

även om jag så hade grävt mig ner i all litteratur som finns i ämnet så hade jag definitivt inte ändrat åsikt.

vad anser du vara korkat? att ha olika åsikt??
  • Triskele
    SaramedM skrev 2010-01-21 13:59:50 följande:
    ja jag sitter med det framför mig Det står bortsett från språket också att det inte får vara en signifikant försening av den kognitvia utvecklingen och att det inte får vara schzofreni Annars är det samma ord ju!
    Men lite olika krav för att diagnosen ska appliceras.
  • majess
    SaramedM skrev 2010-01-21 15:22:22 följande:
    Nej alal är ju inte mottagliga för fakta Att tro att ett barn med utvecklingsstörning är mindre värt är extremt korkat tex Att inte vilja ta till sig fakta är okcså rätt korkat att tycka att barn som föds med funktionshinder är en ekonomiks belastning för samhället i första hand är korkat
    jag har aldrig påstått att barn med handikapp är mindre värda...nu har du inte koll på begreppen   IGEN...hmm
  • smoothiz
    majess skrev 2010-01-21 13:25:13 följande:
    he he o här kommer backup,en......
    hehe, jaja kalla det va du vill, jag anser inte att jag "backar up" nån här inne, jag skriver mina uppfattningar (och nu gällde det ju en sak där vi hade olika uppfattningar om vad sara menade) sen om du direkt anser att det är att backa upp nån och välja sida (det här e för fasen ingen tävling, jag är vare sig på ena eller andra "laget" här inne), så får det stå helt på dig faktiskt.. jag bryr mig inte det dugg vad du sitter här inne o skriker om...jag har slutat ta dig seriöst för länge sen, som sagt tror jag att du är något liknande ett troll i tråden, du är här enbart för att provocera och röra om i grytan... jag säger bara hur jag uppfattade det som sara hade skrivit, och bara för att det inte stämmer överens med fröken majess uppfattning så är det inget jag lägger någon värdering i alls..jag är här för att vädra åsikter och diskutera frågor utifrån ett etiskt och seriöst perspektiv, ibland med en gnutta ironi om jag blir less på att folk vägrar förstå vad jag menar, ja, men inte för att tracka ner på andra människor..det finner jag ingen glädje i, det är sjukt att vissa verkar tycka om att vara vidriga, när man är det på ett internetforum (och har en ganska stor anonymitet) så tror jag hela attityden bottnar i något annat problem i grunden, något med personen/personerna som har det här behovet att vara otevliga hela tiden och passa på att vara det när man kan gömma sig bakom en rätt stor anonymitet   jag är inte här för att vråla och vara allmänt idiotiskt gentemot alla som inte har samma åsikt som jag och således inte för att argumentera som en dagisunge heller.. och vet du, jag tror det är jag som har tolkat det rätt det sara menade gällande den saken också...
    I would rather die standing up, than live life on my knees...
  • Ejnie

Jag blir helt matt av att läsa åsikter som vädras i den här tråden. Hur kan man tro att man har facit till hur människor är pga en diagnos??? Och bedömma möjligheten till att vara vän med en funktionshindras som omöjlig för att man är på "olika nivå"??

Ett av mina barn (normalstörd) har en bästa kompis som har autism, inte av den svårare sorten men likväl. Det barnet är hos oss ibland och är helt underbar, varför skulle vare sig mitt barn eller jag inte gilla henom??

Men det kanske är lika bra att låsa in alla annorlunda på institutionsförvaring? Eller vänta nu, det var ju det vi slutade med och kom fram till att det var bättre att integrera alla i samhället istället...

och så måste jag hitta på något kvickt att skriva här också...
  • PennyD
    Ejnie skrev 2010-01-28 00:10:56 följande:
    Jag blir helt matt av att läsa åsikter som vädras i den här tråden. Hur kan man tro att man har facit till hur människor är pga en diagnos??? Och bedömma möjligheten till att vara vän med en funktionshindras som omöjlig för att man är på "olika nivå"?? Ett av mina barn (normalstörd) har en bästa kompis som har autism, inte av den svårare sorten men likväl. Det barnet är hos oss ibland och är helt underbar, varför skulle vare sig mitt barn eller jag inte gilla henom?? Men det kanske är lika bra att låsa in alla annorlunda på institutionsförvaring? Eller vänta nu, det var ju det vi slutade med och kom fram till att det var bättre att integrera alla i samhället istället...
  • Emilysophia79

Hade jag haft ett val när jag var gravid, så kanske inte min ds son funnits idag. 

Det är en hemsk tanke att tänka, för han spelar så stor roll in på den jag har blivit. 
    Han har gett mig så mycket. Jag kan idag säga att det fanns en tid innan min son då jag hellre hade velat ha ett "vanligt" barn, men nu när jag har fått uppleva motsatsen så måste jag säga att jag hellre ville ha ett barn med ds, om jag hade vetat vad jag vet nu. Den extra kromosomen var tvungen att finnas där för att han skulle bli den lilla extra sm han är. Han är det bästa som någonsin hänt mig,.
    Självklart så tänker jag på hur det skulle varit om han inte haft en extra kromosom, men då hade han ju inte varit den han är, och det är den finaste, gladaste lilla babyn.
    Det enda som är jobbigt är samhällets syn på våra älskade "unika" barn.
  • liag
    Emilysophia79 skrev 2010-04-09 00:29:24 följande:
    Hade jag haft ett val när jag var gravid, så kanske inte min ds son funnits idag.  Det är en hemsk tanke att tänka, för han spelar så stor roll in på den jag har blivit.  Han har gett mig så mycket. Jag kan idag säga att det fanns en tid innan min son då jag hellre hade velat ha ett "vanligt" barn, men nu när jag har fått uppleva motsatsen så måste jag säga att jag hellre ville ha ett barn med ds, om jag hade vetat vad jag vet nu. Den extra kromosomen var tvungen att finnas där för att han skulle bli den lilla extra sm han är. Han är det bästa som någonsin hänt mig,. Självklart så tänker jag på hur det skulle varit om han inte haft en extra kromosom, men då hade han ju inte varit den han är, och det är den finaste, gladaste lilla babyn. Det enda som är jobbigt är samhällets syn på våra älskade "unika" barn. myperfectbabyjulian.blogspot.com/
    Just så är det
  • SaramedM
    Emilysophia79 skrev 2010-04-09 00:29:24 följande:
    Hade jag haft ett val när jag var gravid, så kanske inte min ds son funnits idag.  Det är en hemsk tanke att tänka, för han spelar så stor roll in på den jag har blivit.  Han har gett mig så mycket. Jag kan idag säga att det fanns en tid innan min son då jag hellre hade velat ha ett "vanligt" barn, men nu när jag har fått uppleva motsatsen så måste jag säga att jag hellre ville ha ett barn med ds, om jag hade vetat vad jag vet nu. Den extra kromosomen var tvungen att finnas där för att han skulle bli den lilla extra sm han är. Han är det bästa som någonsin hänt mig,. Självklart så tänker jag på hur det skulle varit om han inte haft en extra kromosom, men då hade han ju inte varit den han är, och det är den finaste, gladaste lilla babyn. Det enda som är jobbigt är samhällets syn på våra älskade "unika" barn. myperfectbabyjulian.blogspot.com/
    Fint skrivet
    Jag håller faktiskt med, hade jag fått veta under graviditeten att barnet jag bar hade autism( nu går ju inte det att testa tack ohc lov) hade hon kanske inte funntis
Svar på tråden Abort vid kromosomavvikelse?