• Knasten83

Pergotime och mår dåligt? HJÄLP MIG!!

Hej alla pergopinglor...

Jag är i desperat behov av eran hjälp! Jag har nu fått mens efter 6:e kuren pergotime och mår så fruktansvärt dåligt!
    Detta e inte första gången med pergo jag mår dåligt men har liksom inte sammankopplat det eftersom man äter pergo dag 5-9 och först nu mår jag som sämst.
    Vaknade inatt, mådde så fruktansvärt illa, trodde maginfluensa va på gång. Sen har jag mått illa konstant efter det, spytt o varit så trött.
    Nu (precis som de andra gångerna) fick jag våldsam ångest och bara gråter, har en obehaglig känsla o kroppen och mår bara så dåligt..

Hur har ni mått av pergo när ni mått dåligt? Vilken tid på cykeln har det varit som värst?

Jag vill veta bara för att jag ska kunna "skylla" mitt mående på pergon eller är det något annat fel på mig månad efter månad?

Så tacksam för era svar!

• Svar på tråden Pergotime och mår dåligt? HJÄLP MIG!!
  • Knasten83
    Moonlight1989 skrev 2009-12-08 14:54:38 följande:
    hejsan läste lite om att du inte mådde så bra av pergotime sj har jag ätit de snart 1.5 år. men jag har faktiskt börjat känna av att jag mår inte 100% bra av pergotime längre. för nu de tre månaderna som vart nu då har jag haft symtomer och som kan tyda på bebis i magen. men icke det är pergotime som spökar..är skit jobbigt..blir så ledsen varje gången mensen kommer..för är inget kul att må skit typ två veckor innan man ska få sin mens..hellre må dåligt om man har en liten bebis i magen men inte annas..så kanske med ska ta kontakt med läkan.. men hoppas du mår bättre snart annas får du kanske råd fråga din läkare.Mvh//Linda
    1,5 år??? Lång tid.. som jag skrev i förra inlägget har min läkare sagt att efter 6 kurer brukar man gå vidare i behandlingen eftersom det i regel inte hjälper om det inte redan hjälpt då.
    Hur länge har ni försökt få liten?
  • flashieangel
    Knasten83 skrev 2009-12-09 10:42:27 följande:
    nä det e inge kul me pergo.. starkt att du ändå orkar ta dem, jag känner att jag måste ha en paus denna månaden. Mådde så fruktansvärt dåligt som sagt.. Ska de inte gå vidare me IVF eller inseminering på dej? Tycker du ätit många kurer.. Min läkare sa att om det inte hjälpt me 6 kurer pergotime hjälper det i regel inte alls.. Jag vet, jag blir också ledsen varje månad.. känns som man e gravid och man hoppas ju så! Som du säger så e det annorlunda att må dåligt pga en grav, men att leka me ens hormoner såhär tar på krafterna.. o inget gott får man ut av det! Hoppas du slipper må dåligt nu me trippelkuren.,
    Håller med dig om att det inte är kul alls...

Han har tagit upp IVF lite men jag är överviktig så det är inte något dom vill göra än. Jag har en son på 5 år som blev till med hjälp av pergo, och då åt jag ca 9 kurer... Nu har jag ju bara ätit fyra än så jag har ju två kvar till sex kurer...*ler*
  • Moonlight1989

1,5 år??? Lång tid.. som jag skrev i förra inlägget har min läkare sagt att efter 6 kurer brukar man gå vidare i behandlingen eftersom det i regel inte hjälper om det inte redan hjälpt då.
    Hur länge har ni försökt få liten?

jo det är långt tid :( men jag bestämde mig sj för att ta en pause den här månaden..eller så..men när jag har ätit de här kurerna jag har kvar och om det inte har hänt nåt så får jag kontakta läkan eller gör jag det innan..för han har inte sakt nåt om att gå vidare till nåt annat..men känns verkligen som sakt inte att de funkar längre utan att kroppen har blivit immuna i mot de. jadu bra fråga känns som en evighet när det gäller att vi försöker få en liten.den ät väl typ iaf väldigt länge 2 3 år..men känns så tråkigt varje gång man får sin mens man blir så ledsen..men jag kanske har fått sån här metal spärr..vet inte hur jag isf ska kunna få bort den..för har väldigt svårt att sluta tänka på att inte vilja forsätta förska eller hur man ska säga.

men hur går det för dig då? med liten och så.

mvh //linda

• Moonlight1989

ojdå det är ditt inlägg jag kopierade in är rätt ny här såg inte hur man gjorde som ni så jag bara kopierade hihi men nu vet jag hur man gör till nästa gång.

• Lick it up

Fan denna gamla tråden och puffar upp den =)

• artax
    Lick it up skrev 2011-03-05 11:41:13 följande:
    bra att du gjorde det för den hjälpte mig!! Jag måde skit andra kuren pergotime, seriöst sämre än jag någonsin  mått!!! På utredningen vill dom inte riktigt gå med på att det är pergons fel, dom säger att biverkningar som mina (svettningar/vallningar/ sömnsvårigheter/ deprimerad) är extremt ovanligt och kanske inte ens beror på pergon.. S:
  • pållan

Fick syn på den här tråden först nu. Jag har bara tagit pergo en månad, men jag mådde jättedåligt av det. Jag fick väldigt starka humörsvängningar, blev deppig, blev väldigt trött men fick jättevsårt att sova mådde illa och fick synrubbningar och kräktes flera gånger om dagen, och trots det gick jag upp 3 kg på en månad (utan att äta eller träna annorlunda). Symptomen mildrades när jag slutade ta pergon, men satt i i ca 2 månader, fast inte lika starkt som när jag tog tabletterna och veckan efter det.

Min barnmorska sa att det är ovanliga biverkningar, men att det var biverkningar man kan få av pergo. Jag fick byta medicin till puregon (sprutor) och den mådde jag inte alls dåligt av. Pergo påverkar hypofysen att tillverka mera fsh, vissa reagerar starkt på det, tål det helt enkelt inte. Hormoner i sprutform är istället hormoner som man tillsätter kroppen. Jag har problem med sköldkörtel, vilket påverkar hypofysen, så det kan bero på det. Jag tål inte heller malariamedicin, som på ett liknande sätt påverkar hjärnan. Så jag tror absolut att dina symptom kan bero på pegon och tycker att du ska kräva att få byta till ett annat hormonpreparat. 

• artax
    pållan skrev 2011-03-05 14:50:51 följande:
    Fick syn på den här tråden först nu. Jag har bara tagit pergo en månad, men jag mådde jättedåligt av det. Jag fick väldigt starka humörsvängningar, blev deppig, blev väldigt trött men fick jättevsårt att sova mådde illa och fick synrubbningar och kräktes flera gånger om dagen, och trots det gick jag upp 3 kg på en månad (utan att äta eller träna annorlunda). Symptomen mildrades när jag slutade ta pergon, men satt i i ca 2 månader, fast inte lika starkt som när jag tog tabletterna och veckan efter det.

Min barnmorska sa att det är ovanliga biverkningar, men att det var biverkningar man kan få av pergo. Jag fick byta medicin till puregon (sprutor) och den mådde jag inte alls dåligt av. Pergo påverkar hypofysen att tillverka mera fsh, vissa reagerar starkt på det, tål det helt enkelt inte. Hormoner i sprutform är istället hormoner som man tillsätter kroppen. Jag har problem med sköldkörtel, vilket påverkar hypofysen, så det kan bero på det. Jag tål inte heller malariamedicin, som på ett liknande sätt påverkar hjärnan. Så jag tror absolut att dina symptom kan bero på pegon och tycker att du ska kräva att få byta till ett annat hormonpreparat. 
    min läkare säger att det inte finns något annat att tillgå, dom vill väl inte ge mig något annat helt enkelt.. känns så fult och tråkigt!! jag vet inte vad jag ken begära heller.. :( väntar på mensen nu och ska ta nästa kur då, ska se hur jag mår då, mår jag dåligt igen måste jag kräva något annat men hur? jag har redan förklarat att jag mår apa av dom.. :( det enda svaret blev ta varannan månad istället för två vila en..
  • Lick it up
    Lick it up skrev 2011-03-05 11:41:13 följande:
    Vad sjutton, Varför står det "Fan denna gamla tråden"...

Vad fel det blev haha. Hur kom det med där?

Skulle vara puffar upp tråden, snacka om knäpp i skallen ibland haha
  • artax
    Lick it up skrev 2011-03-05 17:20:17 följande:
    Vad sjutton, Varför står det "Fan denna gamla tråden"...

Vad fel det blev haha. Hur kom det med där?

Skulle vara puffar upp tråden, snacka om knäpp i skallen ibland haha
    jag tänkte att det blev fel och du menade "fann" men det var ganska kul att läsa!! :D
  • pållan
    artax skrev 2011-03-05 15:21:46 följande:
    min läkare säger att det inte finns något annat att tillgå, dom vill väl inte ge mig något annat helt enkelt.. känns så fult och tråkigt!! jag vet inte vad jag ken begära heller.. :( väntar på mensen nu och ska ta nästa kur då, ska se hur jag mår då, mår jag dåligt igen måste jag kräva något annat men hur? jag har redan förklarat att jag mår apa av dom.. :( det enda svaret blev ta varannan månad istället för två vila en..
    Byt läkare! Det finns absolut annat att tillgå, men i sprutform. Jag fick Puregon så fort jag sa att jag mådde dåligt av pergo, helt utan diskussion, så jag tycker att din läkare verkar både nonchalant och oprofessionell. Om du bor i Sthlm kan jag tipsa om en bra läkare (min .
  • artax
    pållan skrev 2011-03-05 18:01:27 följande:
    Byt läkare! Det finns absolut annat att tillgå, men i sprutform. Jag fick Puregon så fort jag sa att jag mådde dåligt av pergo, helt utan diskussion, så jag tycker att din läkare verkar både nonchalant och oprofessionell. Om du bor i Sthlm kan jag tipsa om en bra läkare (min .
    Gud va dåligt det känns!!! :( Vi går på utredning eller ja utredning och utredning här utreds det egentligen ingeenting utan dom gjorde ett vul såg att mina äggstockar "låg i vila" drog slutsatsen att jag inte har någon egen äl och skrev ut pergotime, varför dom "låg i vila" har jag ingen aning om.. :S 
    Vi går iallafall på vårt lokala sjukhus och jag gillar egentligen vår läkare och dom verkar vara av samma åsikt allihop att det inte finns nåsgot annat än pergon.. :(
    Fick ett recept på 6 enkelkurer och har tagit två, vet inte alls vad dom tänkt sig om vi inte plussat efter dom återstående 4 kurerna.. :S Ska nog ringa och prata med dom, vi förlorar ju försök på detta!! ett försök varannan månad skulle ju bli 6försök/år men eftersom min mens är super oregelbunden utan pergon så kommer det inte bli 6 försök/år utan kanske typ max 4 försök!!!! Det kan inte vara ok?

Dom verkar tycka att jag får skylla mig själv att jag inte tål dom, typ som att jag själv har valt det.. :( 
  • pållan

artax: det ska du verkligen inte acceptera! Säg att du har hört från andra att de har fått puregon istället för pergo för att de har mått dåligt av pergon. Puregon är dessutom lite starkare, du bör gå på ultraljud och kolla så att du inte får för många äggblåsor (men det ska man ju göra när man tar pergo också). Tror att främsta orsaken till att läkare ibland är ovilliga att skriva ut puregon eller andra hormoner i sprutform istället för pergo är att det är mycket dyrare än pergo. Du har väl tagit blodprov och så för att se vad det beror på att du inte har ägglossning? Du bör nog inte få pergo eller annat FSH-stimulerande förrän du vet mera om orsaken till att du inte har naturlig ägglossning. Om du skulle ha vissa typer av hormonbrist  (som sköldkörtelhormon) behöver du kompletterande behandling. Du kanske också skulle ta AMH-prov för att få veta hur din äggreserv är, om du inte redan har gjort det. 

• artax
    pållan skrev 2011-03-06 13:49:04 följande:
    artax: det ska du verkligen inte acceptera! Säg att du har hört från andra att de har fått puregon istället för pergo för att de har mått dåligt av pergon. Puregon är dessutom lite starkare, du bör gå på ultraljud och kolla så att du inte får för många äggblåsor (men det ska man ju göra när man tar pergo också). Tror att främsta orsaken till att läkare ibland är ovilliga att skriva ut puregon eller andra hormoner i sprutform istället för pergo är att det är mycket dyrare än pergo. Du har väl tagit blodprov och så för att se vad det beror på att du inte har ägglossning? Du bör nog inte få pergo eller annat FSH-stimulerande förrän du vet mera om orsaken till att du inte har naturlig ägglossning. Om du skulle ha vissa typer av hormonbrist  (som sköldkörtelhormon) behöver du kompletterande behandling. Du kanske också skulle ta AMH-prov för att få veta hur din äggreserv är, om du inte redan har gjort det. 
    Åhh jag känner mig så så dum nu men det är ju egentligen inte jag som ska kunna detta det är ju min läkare. 
    Det dom gjort är 1: tog ett blodprov+urinprov, urinet var för att kolla efter könssjukdomar torr jag, blodet vet jag faktiskt inte.. någon hormon? 2:gjorde ett vul och sa "dina äggstockar ligger i vila och slemhinnan är tunn" så skrev dom ut pergo. 3: Gjorde ett vul första kuren pergo för att kolla hur många äggblåsor det blev, och fick svar att 1-2ägg skulle släppa. 4: Tagit progesteronprover för att se om något släppt, med pergo fick jag äl utan ingen alls.

Jag frågade varför jag inte hade äl och dom svarade bara att dom inte visste.. :S Jag har tänkt hela tiden att det måste finnas en anledning? men dom verkade inte vilja kolla något mer och jag bara tackade och tog emot liksom..  men har tänkt att det kanske är något som blir värre om jag går med det liksom.. :(

Vad tycker du att jag ska göra? Jag har ganska svårt för att ringa och indirekt klaga på deras jobb.. :(

• pållan

Jag tycker att du ska ringa och be om en kopia på dina provsvar, så vet du exakt vilka prover som har tagits. Du behöver inte klaga, bara säga att du vill ha koll på din egen utredning. Be läkaren förklara vad de olika proven är för nåt och vad provsvaren betyder. Om läkaren inte förklarar tillräckligt finns det massor av info på nätet, t ex här på familjeliv , där du kan hitta information om vad som är "normala" gränsvärden osv. Men det låter som att de har tagit prover på hormonvärden (blodprover). Jättebra att du svarade så bra på pergon, det är ju ett jättebra tecken! Många har lite krångel med ägglossningen och behöver hjälp för att få fart på den, det är inget konstigt eller farligt. Men du ska inte behöva må dåligt av behandlingen.

Ett  till argument för att få något annat än pergo är att pergo ofta gör slemhinnan tunnare, t ex puregon är bättre om man har problem med tunn slemhinna. Hur blev din slemhinna när du tog pergo och fick ägglossning? Alltså, jag är verkligen ingen expert men har gått igenom en fertilitetsutredning (egentligen två, för jag bytte klinik eftersom jag var missnöjd med min första klinik, där de bl a missade en viktig hormonobalans) och är läser på så mycket jag kan, vill ha mesta möjliga koll på vad som händer med mig kropp

• artax

Nu har jag pratat med bm, det gick inte så bra som jag ville... jag förklarade att vi inte känner att pergotimen äär rätt väg för oss och att det blir för få försök på för lång tid.. hon kunde liksom inte säga så mkt utan vi fick första möjliga tid med vår läkar om 6!!!!veckor!!!!! :( Då ska vi prata om allternativen och hur vi ska gå vidare, vi tänker säga att vi vill sättas på ivflista då och att vi vill ha purego el annat att använda fram till ivfen, förhoppningsvis plussar vi innan  och slipper ivf men då ser vi iallafall ett slut på det här eviga väntandet.. :/

• pållan

Förstår att 6 veckor känns som lång väntan, men skönt att ni har fått en läkartid i alla fall. Man kan ju alltid hoppas att ni plussar innan dess

Svar på tråden Pergotime och mår dåligt? HJÄLP MIG!!