• Anonym (Svensson)

Pappa ger tonårsdottern raffset i present?

Jag måste höra vad ni tycker om det här..

En bekant till mig berättade något hon tyckte var lite lustigt. Dottern hade fyllt år och pappan hade varit och köpt ett raffset till dottern. (16 år)

I den här familjen är dom lite humoristiska och har inget problem att prata sex och samlevnad så själva grejen i sig tycker jag inte är särskilt anmärkningsvärd när det gäller familjen. Men jag kan inte låta bli att reagera ändå.

Tycker man verkligen att det är lämpligt att köpa ett raffset till sin egen tonårsdotter när hon fyller år? och nej, det var ingen ploj-grej att det var nån form av skämtpryl eller så utan det var ett äkta raffset inköpt i en riktig underklädesbutik.

Jag känner mig lite kymig efter att min bekant berättade det här. Jag kan inte låta bli att se på familjen med andra ögon, vad är det som försiggår egentligen? Visst, jag lägger inga värderingar på så sätt i bara den här händelsen men JAG tycker inte det signalerar något bra att ens pappa köper raffset till tonårsdottern.

Skulle min man köpa sånt till dottern här hemma skulle jag allvarligt fundera på vad som är fel...
    Att köpa ett 3-pack trosor i julklapp är inga problem men att köpa utstuderat just ett raffset.... no no...

Vad dottern tyckte om presenten förtäljer tyvärr inte histiorien eftersom jag började argumentera med min bekant om det hon berättade så det blev en diskussion av det hela.

Er åsikt??

Vill behålla mig anonym med tanke på familjen det handlar om.

• Svar på tråden Pappa ger tonårsdottern raffset i present?
  • AnnaKlara

Anonym (Svensson) skrev 2009-12-07 20:20:51 följande:

Anonym (vad äre!) skrev 2009-12-07 19:51:52 följande:
    det handlar inte om att ha sex eller inte - utan det handlar om varför just en pappa måste köpa porriga kläder till sin dotter och dessutom avancerade underkläder för en tusenlapp? Vad har han för fantasier egentligen ? Sorry men jag kan inte tycka någonstans att det är en lämplig present för en 16-åring och allra helst inte från sin egen pappa.vill han köpa underkläder till henne fine, men varför måste dom köpas i en porrbutik? Varför hade det inte räckt med ett fint spetslinne och ett par matchande trosor från HM? Det är just själva porrgrejen jag fastnar för. varför är det okej med porriga saker mellan en pappa och dotter? hade samma pappa velat köpa matchande trosa och bh/topp till sin 6-åriga dotter hade alla skrikit högt och sagt en massa saker om sexualisering och sånt - men bara för att dottern nu råkade fylla 16 så är det plötsligt okej?
    Ja, men självklart är det skillnad på ett barn och en, i min värld, ung vuxen?

Jag kan liksom inte säga om den här familjen är udda eller ej enbart baserat på det här, jag har ingen aning.
  • Anonym (vad äre!)

Anonym (vad äre!) skrev 2009-12-07 19:51:52 följande: det handlar inte om att ha sex eller inte - utan det handlar om varför just en pappa måste köpa porriga kläder till sin dotter och dessutom avancerade underkläder för en tusenlapp? Vad har han för fantasier egentligen ? Sorry men jag kan inte tycka någonstans att det är en lämplig present för en 16-åring och allra helst inte från sin egen pappa. vill han köpa underkläder till henne fine, men varför måste dom köpas i en porrbutik? Varför hade det inte räckt med ett fint spetslinne och ett par matchande trosor från HM? Det är just själva porrgrejen jag fastnar för. varför är det okej med porriga saker mellan en pappa och dotter? hade samma pappa velat köpa matchande trosa och bh/topp till sin 6-åriga dotter hade alla skrikit högt och sagt en massa saker om sexualisering och sånt - men bara för att dottern nu råkade fylla 16 så är det plötsligt okej?
    Nej, att det var från en porrbutik hade jag då inte läst innan... Men fine endå. Han har varken sex med dottern, och hon har inte sex med honom, då tycker jag att det är okej.

Om min dotters pappa, när hon är 6 år, bestämmer sig för att köpa matchande trosor och topp så skulle jag bara vara glad, själv hade jag det då ungefär. Om en 6 åring vill känna sig lite vuxnare så varför inte? så länge hon inte har sex vid 6 års ålder.

Nejdå, jag säger inte att det helt plötsligt är ok vid 16 års ålder.
  • Anonym (Svensson)
    Anonym skrev 2009-12-07 23:07:46 följande:
    Helt plötsligt har det gått från "raffset i en riktig underklädesbutik" till "avancerade kläder i en porrbutik"...hmmm...Och man vet också att pappan fantiserar om att se sin dotter ha avancerat sex i dessa kläder...hm...Någon som lägger in SINA värderingar i ANDRAS liv kanske???
    inte alls. jag har bara fått mer information vartefter tråden blir uppdaterad med mina inlägg...

JAG trodde att kläderna kom från en underklädesbutik, jag fick det intrycket när jag pratade med min bekant första gången. Men nu har vi pratat mer om det här och då kröp det fram att kläderna var inköpta i en riktig porrbutik, hon vågade inte riktigt säga det från början med tanke på hur jag reagerade på hela historien.

och jag har också fått beskrivning på vilka sorts underkläder det var frågan om och det var verkligen inte bara några söta/fina spetskläder . utan ordet PORR står verkligoen skrivet med stora bokstäver över kläderna. och det gör mig mer illa till mods.

min bekant har erkänt att hon först tyckte det var lite småroligt helt enkelt för att hon inte har vetat hur hon ska reagera. hon skämtar gärna om sex och har öppna samtal med dottern osv, men sånt här har aldrig inträffat tidigare och nu efter att hon själv fått distans till händelsen så tycker hon att det var över gränsen.
  • Jag kom inte på något bättre

Anonym (Svensson) skrev 2009-12-08 18:30:57 följande:

inte alls. jag har bara fått mer information vartefter tråden blir uppdaterad med mina inlägg... JAG trodde att kläderna kom från en underklädesbutik, jag fick det intrycket när jag pratade med min bekant första gången. Men nu har vi pratat mer om det här och då kröp det fram att kläderna var inköpta i en riktig porrbutik, hon vågade inte riktigt säga det från början med tanke på hur jag reagerade på hela historien. och jag har också fått beskrivning på vilka sorts underkläder det var frågan om och det var verkligen inte bara några söta/fina spetskläder . utan ordet PORR står verkligoen skrivet med stora bokstäver över kläderna. och det gör mig mer illa till mods. min bekant har erkänt att hon först tyckte det var lite småroligt helt enkelt för att hon inte har vetat hur hon ska reagera. hon skämtar gärna om sex och har öppna samtal med dottern osv, men sånt här har aldrig inträffat tidigare och nu efter att hon själv fått distans till händelsen så tycker hon att det var över gränsen.
    Men om nu mamman och dottern brukar småskämta lite om sex, vad är det för fel att pappan gör det? Vet du eller mamman om han var helt seriös med presenten? Vad säger dottern då, hon kanske har önskat sig något sånt och pappan kanske missuppfattat det hela.
  • Anonym (Svensson)
    Men om nu mamman och dottern brukar småskämta lite om sex, vad är det för fel att pappan gör det? Vet du eller mamman om han var helt seriös med presenten? Vad säger dottern då, hon kanske har önskat sig något sånt och pappan kanske missuppfattat det hela.
    pappan får skämta hur mycket han vill om sex, det enda jag reagerar över är varför man köper avancerade porr-underkläder i en porrbutik till sin dotter som en present när hon fyllde år.

Och hade detta ansetts som ett skämt så som jag skrev ovan - då köper man en bunny-kostym på Hobbex för 199 kr i rosa plyshc.. då lägger man inte ut riktigt dyra pengar på ett riktigt snuskigt raffset.... inte i min värld i alla fall.. men det är kanske jag som har konstig humor?

som jag uppfattat det hela så har dottern sagt varken bu eller bä om presenten. varken mamman eller pappan hade fått någon särskild reaktion på presenten. Jag vet inte ens om hon förstod vad hon fått, för det jag vet om dottern är att hon är långt ifrån någon tjej som sysslar med avancerat sex. jag har snarare fått intrycket av att hon är lite blyg och sedesam. Pojkvänner vet jag ingenting om då jag bara träffat dottern ett fåtal ggr och då på besök på arbetsplatsen och då vi tagit någon fika ihop med mamman.
    Och det gör presenten än mer obegriplig... hade det varit en partytjej som varit ute i svängen och har pojkvänner hade presenten kanske varit mer kul än vad jag tycker den är nu.
  • LaJohannan

Anonym (vad äre!) skrev 2009-12-07 23:56:05 följande:
    [citat]
    Anonym (Svensson) skrev 2009-12-07 20:20:51 följande: Nej, att det var från en porrbutik hade jag då inte läst innan... Men fine endå. Han har varken sex med dottern, och hon har inte sex med honom, då tycker jag att det är okej. Om min dotters pappa, när hon är 6 år, bestämmer sig för att köpa matchande trosor och topp så skulle jag bara vara glad, själv hade jag det då ungefär. Om en 6 åring vill känna sig lite vuxnare så varför inte? så länge hon inte har sex vid 6 års ålder. Nejdå, jag säger inte att det helt plötsligt är ok vid 16 års ålder.
    [/cita

Ja det säger ju en del om dig, inte f#n skulle man spöka ut sin 6 åring i underkläder för att hon vill känna sig vuxen?? Oki om hon skulle klä ut sig i mammas bh, men att gå ut å köpa matchande underkläder till sin 6 åring e inte sunt enligt mig.

Sen måste jag hålla med TS om att det låter lite galet...för det är ändå något som hänger ihop med något sexuellt. Att köpa det till sin 16 åriga dotter låter inte klokt. HON E 16, det e ganska så ungt.
    När man köper något sånt till någon annan så förknippar man ju det direkt till sex. Och att det ska vara sexigt. Varför vill man ge något sånt till sin 16 åring??

• Miano

Jag ser att den här tråden är galet gammal, men frågan dök upp i mig idag och jag behöver skriva av mig.
    När jag var 18år, berömde jag min väninna för sina fina underkläder, hon berättade då att hon fått dom i julklapp av sin pappa. Det kändes väldigt märkligt och fick en annan syn på deras relation, som är rätt underlig. Kanske inte på något vis om sexuellt utnyttjande, men relationen känns manipulativ och dominant(?)

Det är något med att en man köper sexiga underkläder till sin dotter. Du måste ju tänka hur hennes bröst ska passa i BH?n och spetsar mot hud. Du väljer ju med bäraren på näthinnan. Jag får bara obehagskänsla av detta. Som att dom inte förstår att det finns en gräns som passeras. 

Köp fina underkläder till din partner, där du kan se och njuta av hur glad och vacker hon blir. Och köp en cool snygg tröja till dottern istället. 

• Anonym (Familjer är olika)

Min vuxna vän som är 50+ och bor ensam med sin pappa har på sig bara spetsnattlinne som går till låren när hon sitter bredvid honom och pratar i vardagsrummet på kvällen. Pappan är nu 90 år.

Det tycker jag verkligen är jätteskumt men de har alltid gjort så.

• Anonym (Nejbaranej)

Gränslöst. Nej inte okey nånstans ens som en kvinna att köpa dyligt till sin dotter. Låt ungdomar få ha sin egen sexualitet för fan. 

• Miano

Jag tror också att man bör förstå att bara för att ?dom alltid gjort så? är det inte mindre underligt.

• Anonym (Kvinna 37)

Obehagligt.. Jag får konstiga vibbar av det här och tycker att det är riktigt snuskigt att köpa något sånt till sin dotter. 
    Man ger väl pengar så kan hon själv (om hon vill) köpa den typen av underkläder? 
    Usch! 

• Anonym (Kvinna 37)
    Miano skrev 2025-05-03 09:24:26 följande:

Jag ser att den här tråden är galet gammal, men frågan dök upp i mig idag och jag behöver skriva av mig.
    När jag var 18år, berömde jag min väninna för sina fina underkläder, hon berättade då att hon fått dom i julklapp av sin pappa. Det kändes väldigt märkligt och fick en annan syn på deras relation, som är rätt underlig. Kanske inte på något vis om sexuellt utnyttjande, men relationen känns manipulativ och dominant(?)

Det är något med att en man köper sexiga underkläder till sin dotter. Du måste ju tänka hur hennes bröst ska passa i BH?n och spetsar mot hud. Du väljer ju med bäraren på näthinnan. Jag får bara obehagskänsla av detta. Som att dom inte förstår att det finns en gräns som passeras. 

Köp fina underkläder till din partner, där du kan se och njuta av hur glad och vacker hon blir. Och köp en cool snygg tröja till dottern istället. 

Usch. Varför väljer man ut underkläder i sexig modell åt sin dotter?? Något ligger bakom tänker jag. 
    För annars ger man pengar. 
  • Anonym (M)

Instämmer, det är en mycket märklig sak att ge till sitt barn. Föräldrarna har inte med sin ungdoms sexualitet att göra öht förutom om ungdomen själv på eget initiativ vill ha råd eller om föräldrarna på ett sakligt sätt informerar ungdomen om skydd etc. 

Allt annat är integritetskränkande, missriktat och i värsta fall incestuöst. 

Svar på tråden Pappa ger tonårsdottern raffset i present?