• Tamburmajor

Ni med en "Rickard" i umgängeskretsen, se hit!

Jag har två namnfrågor!

1)

Jag är nyfiken på hur de som känner en "Rickard" (oavsett stavning) eller själv är bärare till namnet upplever hur det är och har varit genom livet när det gäller för- och nackdelar med namnet i sig? Tänker på eventuella smeknamn, taskiga associationer etc.

2) Vilken stavning är att föredra och varför? Det står nu mellan "Rickard" och "Rikard". CH, C och de andra alternativen är inte intressant för oss.

Tycker personligen det är ett fint och tidlöst kunganamn som passar både stor och liten och en eventuell framtida son kommer troligtvis att bli döpt till det.

• Svar på tråden Ni med en "Rickard" i umgängeskretsen, se hit!
  • Tamburmajor
    siamusen skrev 2009-12-08 17:15:14 följande:
    Ja Gaston tipsade jag säkert om. Heter ene sonen
    Ja, det är ruggigt fint tycker jag. Känns dock inte som det rimmar med Rickard så det innebär att man inte alltid är konsekvent med vad man tycker låter bra/är fint.
  • Tamburmajor
    Malibu skrev 2009-12-08 17:19:01 följande:
    Min älskade brors namn. Mycket smart och snäll person. Stavning som i almanackan, alltså Rikard. Han har smeknamn men har aldrig, vad jag vet, kallats för något som varit kopplat till förnamnet så därav har jag inga erfarenheter.
    Okej, vad heter du själv? Nyfiken... Rikard och ...?
  • Jane Roe

En Rickard som jag växte upp med gjorde inget större väsen av sig. Snäll och vanlig kille helt enkelt.
    En annan Richard är min kompis tillsammans med. Snäll och snygg kille..

Stavningen Rickard är bäst ! :)

¤- Kärlek är Perser -¤
  • Tamburmajor
    konkelbär skrev 2009-12-08 18:06:38 följande:
    Känner 2 Rickard. Samma stavning på båda. Den ena kallas Ogge
    Hehe, ganska otippat?
  • 1638

Mitt ex, tillika far till min förstfödde heter Rickard, kallas dock Krattan efter sitt efternamn.
    Min son heter Rickard i andra namn.
    Sonen är 17 år o hans far är 43 år.
    Känner flera Rickard, en kallas Ricky, en kallas Knudde ( liten o satt kille)
    Och de övriga kallas inget utan där säger vi bara Rickard...

• Loon

Min sambo heter Rickard -med den stavningen vilket jag föredrar - och han är både snygg och trevlig.

Har en kompis som också har en kille som heter Rickard -fast stavar utan c- och han är också ett riktigt kap!

Så ja, jag älskar namnet o tycker också det är klassiskt med en nypa kunglig känsla över det hela!

• NorrVimpel

Har två Richard i bekantskapskretsen, de är 30+. Trevliga båda två. Har aldrig hört något smeknamn på någon av dem, men veterligan kallas det vid sina namn.

• Minisen

Jag har tre Rickard i min närhet:
    - En underbar farbror, Richard, som kallas Dick.
    - En kille som kallas Richi (Ritchi).
    - Och en gammal klasskompis som kallades Skalman men det hade med efterernamnet att göra...

När det gäller kända Rickard tänker jag på:
    - Richard Fisch i Ally McBeal, älsakr den serien Han är ju underbar om än lite ytlig.
    - Rickard Herrey
    - Rickard Wolf, åhhh vilken röst ...
    - Rickard Engfors, sveriges vackraste kvinna

Jag gillar namnet! Kanske smeknamn kan vara Rick, Ricke, Ricky, Rille, Rickardo...

• Esping

Jag känner en sjuårig Rickard, kändes jättekonstigt för mig att min kompis döpte sin bebis till det 2002, men man vänjer sig. Nu är han Rickard bara, och han har inget smeknamn vad jag vet.

• vindil

Rickard är ganska fint om man tänker efter.
    Två i släkten heter så, en tonåring (Rickard) och en medelålders (Richard). Har även stött på många jämnåriga med det namnet, en med stavning Rikkard, men som stavar det med ck då han "inte förstår hur hans föräldrar tänkte" med kk.

• ääni

Förknippar det inte med något särskilt. Ett vanligt och tidlöst namn, som du säger.

Känner två Rikard. Båda är trevliga, snälla och generösa. Den jag känner bäst är intresserad av bilar...

• Soleirolia

Min sambo heter Rikard, han är både snygg och trevlig =)

Hans mamma kallade honom för Icke när han var liten. Nu kallar nästan alla honom för Ickad (pga att han är ett stort fan av postbäraren Dag-Otto som inte kan säga R)

• ALY538

ÄR dom inte lågmälda?
    jag gillar båda! Ett klassiskt o fint namn, med många sötnosar som heter det :)

• ALY538
    Minisen skrev 2009-12-09 21:01:52 följande:

Jag har tre Rickard i min närhet:
    - En underbar farbror, Richard, som kallas Dick.
    - En kille som kallas Richi (Ritchi).
    - Och en gammal klasskompis som kallades Skalman men det hade med efterernamnet att göra...

När det gäller kända Rickard tänker jag på:
    - Richard Fisch i Ally McBeal, älsakr den serien Han är ju underbar om än lite ytlig.
    - Rickard Herrey
    - Rickard Wolf, åhhh vilken röst ...
    - Rickard Engfors, sveriges vackraste kvinna

Jag gillar namnet! Kanske smeknamn kan vara Rick, Ricke, Ricky, Rille, Rickardo...

Ot: kvinna?
  • ALY538
    ääni skrev 2009-12-15 01:37:57 följande:

Förknippar det inte med något särskilt. Ett vanligt och tidlöst namn, som du säger.

Känner två Rikard. Båda är trevliga, snälla och generösa. Den jag känner bäst är intresserad av bilar...

Gillar också bilar etc! Men det kommer alltid vara tidlöst, tänker på killar/män upp t 45, max 50 år. Har svårt att se en gubbe som heter Rikard,
Svar på tråden Ni med en "Rickard" i umgängeskretsen, se hit!