• Tamburmajor

Ni med en "Rickard" i umgängeskretsen, se hit!

Jag har två namnfrågor!

1)

Jag är nyfiken på hur de som känner en "Rickard" (oavsett stavning) eller själv är bärare till namnet upplever hur det är och har varit genom livet när det gäller för- och nackdelar med namnet i sig? Tänker på eventuella smeknamn, taskiga associationer etc.

2) Vilken stavning är att föredra och varför? Det står nu mellan "Rickard" och "Rikard". CH, C och de andra alternativen är inte intressant för oss.

Tycker personligen det är ett fint och tidlöst kunganamn som passar både stor och liten och en eventuell framtida son kommer troligtvis att bli döpt till det.

• Svar på tråden Ni med en "Rickard" i umgängeskretsen, se hit!
  • Sandra7

1) Förknippar det med en självgod man jag känner (inte så positivt alltså).
    Men namnet i säg gillar jag! Det enda smeknamn jag kan komma på är Rick, och det är ju bara sött :)
    2) Jag tycker inte om en massa krusiduller, så Rikard får det bli.

• carola1977

Hade en Rikard i min klass i låg- och mellanstadiet och han var ganska retad. Inte för namnet, men det utnyttjades ju också och blev Rille-pille mm.
    En av min mans bästa vänner som är väldigt trevlig heter Rickard och kallas kanske för Rill på sin höjd. Namnet är inget favoritnamn för mig och jag tycker att det är ganska tråkigt, men det är väl ett neutralt namn.

• Lovi

änner en person med det namnet som är mkt trevlig och som stavar namnet Rikard. han har aldrig varit retad för namnet eller fått konstiga smeknamn av det.

Tycker det är ett fint namn då det är ett relativt ovanligt "vanligt" namn utan att vara konstigt. Det fungerar också väldigt bra internationellt.

• Tamburmajor

Om man har namnet i sin umgänges- eller bekantskapskrets (tidigare eller nuvarande) är väl inte så mycket att göra åt, och heller inget hinder för att just jag skulle döpa min unge till det (känner ingen Rickard) utan syftade nu mest på kändisar eller offentliga personer av olika slag.

Själv tänker jag typ "Rickard" - den fiktive figuren i Madicken, i stil med Mollgan ungefär. Och "Richard Lejonhjärta". Några fler Rickard känner jag inte till.

• Tamburmajor
    Lovi skrev 2009-12-08 16:48:16 följande:
    änner en person med det namnet som är mkt trevlig och som stavar namnet Rikard. han har aldrig varit retad för namnet eller fått konstiga smeknamn av det. Tycker det är ett fint namn då det är ett relativt ovanligt "vanligt" namn utan att vara konstigt. Det fungerar också väldigt bra internationellt.
    Det har du rätt i. Inget man reagerar på, men vanligare än kanske Fredrik och Emma. Vilken generation tillhör den person du känner? Jag har inte hört talas om många som döper sitt barn till detta idag, men samtidigt skulle jag väl inte uppfatta det som gubbigt eller föråldrat. Vad tycker ni?
  • Tamburmajor
    Tamburmajor skrev 2009-12-08 16:52:12 följande:
    Det har du rätt i. Inget man reagerar på, men vanligare än kanske Fredrik och Emma. Vilken generation tillhör den person du känner? Jag har inte hört talas om många som döper sitt barn till detta idag, men samtidigt skulle jag väl inte uppfatta det som gubbigt eller föråldrat. Vad tycker ni?
    *ovanligare
  • Tamburmajor
    isisisis skrev 2009-12-08 16:52:33 följande:
    Rikard Wolf då?
    Ja, honom har vi ju i och för sig. Har han taskigt rykte då, tycker du? Känner bara till honom vid namn och att han har ihop det (?) med en väldigt mycket yngre man.
  • carola1977

Jag känner fler som heter Fredrik och Emma än som heter Rickard (som jag tycker är finaste stavningen). De R. jag känner är födda 1975 och 1976.

• isisisis
    Tamburmajor skrev 2009-12-08 16:53:36 följande:
    Ja, honom har vi ju i och för sig. Har han taskigt rykte då, tycker du? Känner bara till honom vid namn och att han har ihop det (?) med en väldigt mycket yngre man.
    För min del sjönk han ganska rejält med valet av sin nuvarande pojkvän(man)....
    Men jag gillade "Pojken på månen" som han gjorde .

Jag gillar honom inte längre tycker han verkar självgod,fåfäng och gubbsjuk

Men det är bara vad jag tycker! Haha!

Jag känner annars en Rikard sen tonåren och en arbetskamrat.
    Bägge två var ganska lågmälda och trevliga.
    Rätt vanliga i sin framtoning
Svar på tråden Ni med en "Rickard" i umgängeskretsen, se hit!