Freddan skrev 2009-12-10 10:23:38 följande:
Jösses vilka långa inlägg du skriver. Här försöker man sköta jobbet och familjeliv samtidigt och så kommer du med ett monsterinlägg. VAd gäller din fråga om vad jag menar med "mer auktoritär" så är det väl samma problematik som det du och jag pratade om igår; sunt förnuft. Jag utgår givetvis utifrån min egna referensram när jag vill se mer auktoritet. Om jag utgår från dina tre uppställda alternativ så känner jag mig mest bekväm i en blandning av auktoritativ uppfostran och auktoritär uppfostran med glidning på det förra. Huvudtanken är att jag med min livserfarenhet har bättre koll på vad man får/ska/kan göra i olika situationer. Jag har också med min livserfarenhet fördelen att kunna förstå konsekvenserna av ett rätt eller felaktigt handlande från barnet.
Ibland finns det fördelar med att vabba...
Jag är dessutom förälder till tre så jag har haft chans att tänka både en och två och tre gånger och dessutom omvärdera mina ståndpunkter.
Jag är ingen kramare av auktoritär fostran som du redan förstår. Trots detta tycker jag att tex skolan som den var på slutet av 80-talet lämnade mycket i övrigt att önska när det gällde vuxenvärldens styrning och allvar. Med det menar jag då inte vuxna som ryter eller straffar mer utan vuxna som faktiskt hör på vad barnen säger till varandra och ingriper, hindrar, visar lite känslor och patos, reagerar, avkräver reflektioner etc.
Livserfarenhet är bra och är ju det som gör att vi får vara föräldrar och får bestämma över våra barn ibland fast de protesterar högljutt och fast vi de facto ibland kränker deras integritet, tex vid en avgörande läkarundersökning. Men om du tänker tillbaka på dina egna erfarenhter så kanske du har några minnen av att det är lättare att lära utifrån egna erfarenheter än för att någon som redan vet och kan berättar hur det ska vara. Så man får nog ta det med en nypa salt - vad man kan lära sina barn genom att säga alltså.
Sen gäller det väl att ta saker i rätt ordning. Förr eller senare flyttar ens barn hemmifrån. Men det är inte läge att kasta ut dem när de är två bara för det. Jag tror att barn först behöver lära sig att de är bra som de är, att deras känslor är värda att tas på allvar, vad känslorna heter och hur de känns, hur man kan interagera på ett schysst sätt utan att kränka någon, hur man kan visa vad man vill och stå för det utan att klanka ner på någon etc genom egna erfarenheter och ett inkännande bemötande _från början_. Det är så nyttiga verktyg att ha senare i livet när det inte handlar om bara hur man ska uppföra sig utan mer handlar om att klara sig i en parrelation, klara svårigheter på jobbet, dödsfall hos nära vänner etc. Och större delen av livet är ju den vi har när vi är vuxna. Att jag har ett bra bordsskick räcker inte jättelångt då (även om jag är glad att jag har det också...)
Ju äldre barnen blir utökas svårighetsgraden utifrån vad man kan och klarar i förhållande till åldern. Har du inte barn än så kommer du att bli förvånad över vad lite de förstår kring tex konsekvenser rätt långt upp i åldrarna. Och hur de kan missförstå "konsekvenser" dvs att konsekvensen är kopplat till något annat än det man som förälder tycker är uppenbart. Lite ödmjukhet inför och kunskap om utvecklingspsykologi är inte fel. Och att barnen i första hand är sig själva och inte några som ska spegla föräldraregot.
Jaja, sitter du på jobbet ska jag inte tjata ihjäl dig. Jag har et boktips : Ditt kompetenta barn av Jesper Juul. Även om du vill fortsätta vara auktoritär så tror jag boken är givande, om än lite intellektuellt och känslomässigt krävande i början. Dessutom är författaren ingen mes och är inte någon curlare. Så du kan nog få stöd för en del idéer också. Och mjuka upp andra
So long!